Vraag

is dit normaal?

  • 27 December 2019
  • 22 reacties
  • 444 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

alvast bedankt dat je dit leest. Ik zal maar bij het begin beginnen, gister heb ik iets stoms gedaan waardoor ik nu straf heb. Thuis is het bij mij altijd al best raar geweest, mijn vader doet erg belangrijk werk en er komen vaak mensen bij ons op bezoek, zelf vind ik ze heel erg head’up, maar dat kan ik natuurlijk absoluut niet zeggen. Ik moet ze altijd heel respectvol behandelen en ik mag sommige dingen echt niet als zij er zijn. Gister hadden wij een kerstdiner met hun erbij en ik moest in mijn eentje gaan bedienen, en ja ik moest ook echt een speciaal outfit aan en ik had een dienblad vast. Aan het begin verliep alles nog goed. Om jullie een indruk te geven hoe het gaat: ik moet in de hoek bij de eettafel staan, als iemand bediende riep moet ik komen een knikje(soort buiging) maken en zeggen: goedenavond heer Steenkamp, wat zou ik, de bediende vandaag, voor u kunnen betekenen?. Natuurlijk klinkt dit heel raar, maar zo gaat het echt bij ons thuis. Ik vind dit natuurlijk heel erg vernederd om dit te moeten doen, en ondertussen iedereen te zien eten. Maar na een tijdje ging het mis, iemand heeft namelijk een allergie voor gluten, en ik gaf hem het verkeerde eten, toen hij dit at moest hij overgeven en voelde zich heel slecht. Natuurlijk was dit volledig mijn schuld en ik voel me er heel erg schuldig over. Van mijn ouders heb ik hele erge straf gekregen, ik moet hem persoonlijk mijn excuses gaan aanbieden, wat ik erg lastig vind, ik ben namelijk het enige kind van iedereen en ik ben ook best onhandig. Ook hebben mijn ouders iets bedacht, omdat ik echt respectloos was doen zij dit nu ook, als ik bijvoorbeeld iets eet schreeuwen ze, je wordt veel te dik, en tegen iedereen met wie ik praat ik het bijzijn van mijn ouders wordt even uitgelegd dat ik nog weleens wat respect mag bijleren en ze mij best mogen aanspreken op mijn gedrag. Ook moet ik nu extreem respectvol zijn “alsof jij een zwerver bent en wij de koning” ik mag ze niet aankijken en ik moet een buiging voor mijn ouders maken. Eigenlijk vind het ik wel dat ik dit verdiend heb, want ik ben ontzettend stom geweest ik heb mezelf ik ik al gestraft. Wat vinden jullie hiervan, zitten mijn ouders fout of stel ik me gewoon aan?


22 reacties

Reputatie 5
Badge +4

hey 

 

ik vind dat je ouders wel een hele erge staf geven 

een foutje kan idereen overkomen  maar deze straf gaat wel heel ver 

en dat je bediende moest zijn vind ik ook niet kunnen  je laat toch niet je fk eigen kind als bediende spelen wtf dan zit er echt een steekje los daarboven

 

sorry ben een beetje boos vind het echt niet kunne wat je oudersdoen een foutje moet toch kunne

 

groeten lorenzo

Hallo AvP :)

Ik vindt het raar en het lijkt mij ook een zware vernederingsstraf. Ik snap dat je beleefd moet zijn maar dit is wel extreem beleefd. Jij stelt je helemaal niet aan, ik vindt het zwaar overdreven van je ouders om eerlijk te zijn. Kun je het niet bespreken met je ouders dat je dit niet fijn vindt en dat een normale straf wel gepast is omdat dit een vernedering voor jou is. Oh ja, ze horen zich ook minder bezig te houden met jou gewicht, ik vindt dat echt idioot dat '’fat shaming''… Ik ben bij veel reacties vrij rustig maar hier wordt ik wel eventjes pissed off van om eerlijk te zijn (net zoals mijn voorganger).

-Dr8gon99

Hoi AvP,

echt belachelijk hoe je ouders tegen je doen, maar is dit alleen nu of gebeurt zoiets vaker? Want in dat geval zou ik echt met iemand gaan praten. Ben je trouwens echt dik of overdrijven je ouders heel erg? En je kan ook gewoon nee zeggen tegen je ouders als je iets niet wilt. Ik weet ook niet wat voor mensen er op bezoek komen, maar zo hoef je toch nooit tegen iemand te doen! Als deze mensen vaker komen moet je gewoon proberen eronderuit te komen. Je kan ze ook gewoon negeren of met een van hun praten over hoe jij je moet gedragen en wat zij daarvan vinden.

ik hoop dat het ophoudt en je gewoon jezelf kan zijn!

groetjes roos

Hoi, dankjewel voor het reageren. Zoiets gebeurt best vaak. Mijn ouders geven mij erg vaak straf om de kleinste dingen, meestal is dat ook geen gewone    straf. Ik moet bijvoorbeeld heel  aan tafel zitten en ik mag niks eten of als ik met iets knoei moet ik de hele vloer gaan vegen met een handveger. Ik ben trouwens helemaal niet dik juist heel erg dun en klein.

 

Hallo AvP :)

Dan is het al helemaal raar dat ze gaan '’fatshamen'’ en ik vindt dat je het moet bespreken met je ouders en dan een paar argumenten zoals bijvoorbeeld dit topic laten zien dat het gewoon niet normaal is dat ze je zo behandelen.

-Dr8gon99

Dat is wel echt heel heftig! Je ouders gebruiken je gewoon als een soort butler. Ik zou met ze gaan praten. Maar moet je die mensen echt zo aanspreken, en willen ze dat echt zelf? Want dan zijn ze wel heel erg. Even een vraagje: moet jij u zeggen tegen je ouders? 

Zo gaat het gewoon bij ons thuis. Zelf ben ik het wel gewend. En ja, ik spreek mijn ouders aan met u en met meneer en mevrouw niet met papa of mama. Veel mensen zullen dat waarschijnlijk raar vinden maar zo doe ik het altijd al, en mijn ouders zijn natuurlijk ook niet mijn vrienden. Met die mensen die langskomen praten heeft denk ik totaal geen zin, want als ik me al een keer verspreek en je zeg, kijken ze me echt aan alsof ik gek ben hahaha.

Hallo AvP :)

Kun je niet gewoon naar je kamer toe als jou ouders dat willen, zeggen dat je moe bent en als argumenten dat een slapend iemand aan tafel niet echt beleefd is. Je kunt ook (als je het van te voren weet) weggaan zodat je bij vrienden kan eten. Het helpt niet voor altijd maar wel voor een keertje misschien. Even een vraagje, hoe oud was je toen je begon met butler zijn voor je ouders en die mensen?

-Dr8gon99

Ik ben hier helemaal shocked door jouw thuissituatie. En jij pikt dit gewoon?! Wat je ouders je aandoen? Misschien moet je eens een keer flink duidelijk maken dat dat niet normaal is (Dat zou ik zoiezo doen al ist miss omdat ik in een makkelijkere thuissituatie zit) want trust me, dat is het niet. Hoe ze je behandelen en jou bediende laten zijn is gewoon zo… vreemd. Daar gaat dus echt iets mis… Ik zou ze er op aanspreken, maar natuurlijk weet ik niet precies wat voor straf jij dan krijgt. Normaal reageer ik rustig maareh ja dat ouders hun kind zo kunnen behandelen maakt me echt boos.

 

Een ding is zeker: Dit is absoluut níét normaal.

Reputatie 6
Badge +5

Hoi AvP,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes,

Renske
De Kindertelefoon

Hoi dr8gon99, eten bij vriendinnen is best slim, dat zal ik wel een keer proberen. Ik doe al die taakjes echt al heel lang sinds ik 5 of 6 was denk ik. Maar met mijn ouders praten over een straf heeft echt geen zin, ik probeerde dat eerst altijd maar ze worden dan alleen maar bozer. Heel erg bedankt voor je antwoorden trouwens!

Je kunt het misschien ook bespreken met iemand die je vertrouwd zoals je mentor of een vertrouwenspersoon op school over deze rare straffen.

-Dr8gon99

Ja idd zou ik dat gewoon proberen? En het heeft geen zin om te weigeren de tafelmensen te bedienen?

Nee, dat weigeren heeft echt geen zin. Natuurlijk probeer ik eronder uit te komen, maar als ik gewoon naar mijn moeder toe zou lopen en ik zou zeggen dat ik het gewoon niet ga doen, wat ze ook probeert zou ze echt heel erg boos worden. En sowieso heb ik thuis vrij weinig te zeggen.

Badge +1

Hey AvP. Dit is echt NIET normaal. Verre van. Je ouders gebruiken je gewoon als een butler. En die straffen zijn al helemaal onzin. Als ik jou was zou ik proberen te praten met een mentor/vertrouwenspersoon. Dit zou hem gewoon bijna mishandeling kunnen noemen. Slaat nergens op!

Toch vind ik het wel heftig, maar als jij zelf geen poging wilt wagen om voor jezelf op te komen kunnen wij je natuurlijk niet dwingen.

Ook hebben mijn ouders iets bedacht, omdat ik echt respectloos was doen zij dit nu ook, als ik bijvoorbeeld iets eet schreeuwen ze, je wordt veel te dik

Wel moet ik zeggen: Eet gewoon maar normaal zoals je anders ook zou doen, aan die opmerking is natuurlijk wel te merken dat je ouders nou niet echt serieus te nemen zijn. (Sorry, miss nog steeds woede ofz haha) Vooral de fat shaming negeren hoor. Als ze zien dat ze je er niet mee raken helpt dat nog weleens.

Volgensmij willen ze me er juist mee raken, er wordt erg vaak naar mij geschreeuw en mijn ouders weten precies hoe ze mij boos moeten maken. Ik ben trouwens net naar mijn ouders geweest en ik heb verteld dat ik me echt vernederd voel en ik me echt goed ga gedragen maar dat in deze straf echt niet fijn vindt. Mijn ouders wilden er niks van weten en zeiden dat het juist goed was dat ik me zo voelde. Omdat ik toen ook nog zei dat ik ook echt niet meer wil bedienen als er mensen op bezoek zijn werden ze echt heel erg boos, ik heb nu echt een probleem zeiden ze en ze gingen nog nadenken over een “gepaste” straf. Wat moet ik nu doen? Gewoon weglopen van huis en nooit meer terugkomen of weer zo een verschrikkelijke straf uitvoeren? Help me pleasss

Ik vind je ouders best onredelijk, als ik zoiets zou zeggen tegen mijn ouders zouden ze onmiddellijk stoppen met die straf. Ik hoor het je al bijna zeggen “mevrouw ik zou het graag even willen hebben over de straf die u mij heeft gegeven, ik voel me erg vernederd hierdoor, zou ik alstublieft een andere straf mogen” ook vind ik het erg raar dat jij meneer en mevrouw tegen je ouders zegt, zelf zeg ik ook u maar wel gewoon papa en mama. Ik vind het wel erg knap dat je voor jezelf op gekomen bent, en dat je ouders dan zo reageren vind ik erg raar. Zelf zou ik gewoon heel brutaal niks meer zeggen en weigeren te doen wat mijn ouders zeggen, maar ik snap het wel als dit bij jou niet werkt. Als je wil kan ik wel iets schrijven aan je vader of moeder, want misschien als ze van meerdere mensen horen dat dit niet normaal is stoppen ze wel!

groetjes,

roos 17 jaar

Badge +1

Dit is echt een verschrikkelijk thuissituatie om in te leven. Ik heb echt medelijden met je. Ze vinden het juist goed dat je je vernederd voelt? Ik zou echt zo snel mogelijk met iemand gaan praten want dit is niet te doen. Weglopen is denk ik niet zo'n goed idee omdat er veel mis kan gaan.  Echt medelijden met je.... Sterkte

Ik wou eigenlijk juist zeggen dat je moest doen alsof het je totaal niet raakt want dat werkt veeel beter. Misschien voor in de toekomst.

 

Ik ben het compleet met Roosss208 en jongetjeanoniem eens. De volgende keer dat er zo’n dinertje is kan je misschien toch beter weigeren om iets te doen en beneden blijven als de gasten wél redelijk zijn, dan kunnen die de werkelijke kant van jouw ouders zien of je bedient juist niet. (Als het ware gebruik je dan de situatie in jouw voordeel.) Dat laat ook zien aan je ouders dat jij niet hun marionet bent. Ook kun je misschien jezelf in de badkamer opsluiten en doen alsof je douched wanneer die gasten komen?

 

Natuurlijk is m’n advies gebaseerd op m’n eigen logica en ben ik ook maar een mens.

 

Heb je voor de rest nog familie waar je terecht kunt?

Hahaha roosss208, zo zei ik het eigenlijk wel ja. En de straf die ik nu heb gekregen zeg ik trouwens liever niet. Wat je zegt pindakes is wel slim denk ik, want als zij zien hoe mijn ouders doen tegen mij snappen ze misschien ook wel dat dit niet goed is. Waarschijnlijk worden ze daarna wel heel boos, maar dan zorg ik gewoon dat ik weg ben. Bij familie kan ik niet echt terecht, want zij hebben allemaal geen kinderen en staan helemaal achter mijn ouders volgensmij. Heel erg bedankt voor je advies trouwens! Het heeft me echt heel erg gehol

Geen probleem, het is fijn als ik anderen kan helpen. Het klinkt alsof de situatie zelfs als je gehoorzaamt erg onstabiel is, dus zelf zou ik gewoon laten zien dat ze niet totale controle over me hebben. Ik hoop dat je eruit komt wat voor jou het beste werkt.

 

Groetjes,

Pindakes

Reageer