Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Ik zit in een dilemma

Reputatie 6
Hoi

Zo als de titel zecht. Ik zit in een dilemma.

Op School heb ik een leer kracht. Die geeft mij het gevoel dat ik haar kan vertrouwen. Ze vraagt ook vaak hoe het gaat. Ik moet van me zelf altijd goed zeggen. Ze zegt elke keer dat ze weet dat ik lieg. Ze vraagt ook heel vaak waar ik aan denk. Ik zou heel erg graag willen vertellen hoe het gaat. En wat er in me hoofd af speeld maar hoe? Ik heb al aantal keer vertelt aan een andere leer kracht. Maar die vertellen alles door aan me ouders terwijl ik duidelijk vraag of ze het niet willen vertellen. Zelfs als ze het niet zouden vertellen weet ik niet hoe. Hoe vertel je iets wat zo erg is dat altijd zeggen ga naar en psygoloog. Daar heb ik niet voor gestuudeerd. Ik Heb 20 verschillende gehad van die gehad. Bij ze allemaal kwam er geen woord uit mijn mond.

Mijn vraag is: hoe vertel je iets als je niet zeker weet of je die gene kan vertrouwen. Terwijl je die gene wilt vertrouwen. En hoe zeg je dat het als het niet k*t gaat maar ook niet fantastisch. Maar dat je in de afgelopen 8 jaar niet zo goed hebt gevoeld

Dit topic is gesloten

1289 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Als je het moeilijk vindt om het te vertellen kan je het ook opschrijven en haar geven.
Als je daarbij zet dat je je ouders er buiten wilt houden, zal ze hier waarschijnlijk rekening mee houden en met jou overleggen.
Je kan het beste wel iemand in vertrouwen nemen, zodat je situatie kan verbeteren.
Badge +3
Ik zou de leerkracht proberen te vertrouwen, maar dan moet je haar wel nadrukkelijk vertellen dat zij het echt niet door mag vertellen.

1) Hoe vertel je iets als je niet zeker weet of je diegene kan vertrouwen?
Het lijkt mij wel een betrouwbare leerkracht (Ze is in elk geval geïnteresseerd in jouw situatie) , maar als jouw gevoel zegt dat zij niet betrouwbaar is, zou ik op je gevoel afgaan.

2) Hoe zeg je dat als het niet k*t gaat maar ook niet fantastisch?*
Als je leerkracht aan jou vraag hoe het met je gaat en jij wilt dat* als antwoord geven, zou ik het beste zeggen:"Ik heb betere, maar ook slechtere tijden gehad." Dan zou de docent wel merken dat jouw situatie tussen een k*t situatie en een fantastische situatie inzit.
Dit is immers wat ik zou doen, het zijn maar voorstellen C;
Succes verder!
xxxDini
Badge +1
Hey,

Ik zou de leerkracht proberen te vertrouwen. Ze vraagt je welk telkens hoe het gaat dat is al een begin. En leerkrachten vertellen het door aan je ouders omdat hun geen zwijgplicht hebben hun mogen niks voor hun zelf houden als het slecht gaat met jou wat slechte prestaties kan opleveren op school en dan zit je nog met een ander probleem te struggelen. Als ik jou was had ik gezegt van het gaat wel maar het kan altijd beter. Dan weet de docent meestal wel dat er iets speelt. En als het wat kleins is zeg dan nadrukkelijk tegen je docent dat ze het niet door mag vertellen. Maar als hij ziet dat het minder met je gaat of je gevoel blijf op die manier aanhouden moet ze het wel tegen je ouders vertellen. Dat is altijd beter in welk opzicht dan ook.
Succes Xx
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Bellablue

Als je een goed gevoel bij die leerkracht heb zou ik haar toch vertrouwen. Je moet gewoon duidelijk zeggen dat ze het aan niemand mag vertellen. Ze heeft zwijgplicht dus ze zou het niet aan je ouders of wie dan ook mogen vertellen. Je zegt dat het niet k*t gaat maar ook niet fantastisch. Zeg dat ook zo tegen haar.

Probeer haar te vertrouwen en zeg haar dan waar je mee zit. Waarschijnlijk kan ze je helpen!

Veel succes

Lieve groetjes Piehelp
Reputatie 6
Hoi,

Je wil haar vertrouwen en dat is wat mij betreft al een heel goed begin. De enige manier om te zien of iemand daadwerkelijk te vertrouwen valt, is door diegene te gaan vertrouwen.

Ik snap dat dat eng is en dat je dan ook niet meteen alles durft te zeggen. Dat is oké. Begin klein en kijk hoe zij daar op reageert. Vertrouwen moet vaak groeien. Dat is normaal.

Als ze nog eens vraagt hoe het gaat, kun je haar zeggen dat het niet zo fantastisch gaat. Ik denk dat zij dan wel door zal vragen.

Eerder is al genoemd dat je een briefje kan geven aan haar. Daarin kun je iets kleins schrijven. Je kan bijvoorbeeld opschrijven dat ze gelijk heeft en dat het niet zo goed met je gaat. Je kan opschrijven dat je niet weet wat je moet zeggen en dat je dat lastig vindt. Ik denk dat zij dan een gesprek met jou zal starten.

Dat briefje kun je haar geven, maar ook in haar postvakje doen of mailen.

Ik denk wel dat je haar kan vertrouwen, maar je kan natuurlijk niet van haar verwachten dat ze dingen als zelfmoord en zelfbeschadiging voor zichzelf houdt (dit zijn slechts voorbeelden). Daar zijn ze simpelweg te heftig voor. Dus je moet zelf even kijken of en wat je kwijt zou willen. Daar gaat het vooral om: wat wil jij delen?

Gr. Pin
Reputatie 6
Hoi kareldegrote
Dankje voor je reactie.
Ik heb een paar keer eerder dat geprobeerd. Maar als ik dat wouw geven zij ze dat ik een keer naar der toe moet komen om te vertellen wat er op dat briefje staat omdat ze vindt dat ik het ook kan vertellen (ze weet dat ik dat moeilijk vind om dat tedoen).

Hoi pin

Ik denk in iedergeval niet (meer) aan zelf moord...
Maandag toen ik binnen kwam zag ze dat er iets was. Toen vroeg ze meteen wat er was. Maar mijn beste vriend stond er bij dus kon er niks van zeggen. Woensdag kwam ze s'ochtends weer bij me een vroeg weer wat er was maar toen stond er een klasgenootje bij me. Kon ik weer niet vertellen dat er iets was.
Het gene wat ik der wil vertellen
Van maandag: dat mijn broer helemaal uit z'n plaat was gegaan. Wat hij allemaal had gezegd had wat mij aan het denken zette. Hij had in iedergeval gezegd dat ik een kk lesbi was en dat ik op moest rotten. (Ik ben zover ik weet geen lesbi maar een vriendin wel dus dat raakt mij enorm). En dat mijn vader de slechtste vader ter wereld was. Dat hij maar een betere vader moest zijn. En Toen ging hij er bij betrekken dat me vader geen vader had (nu weer wel sinds 13 jaar)
Woensdag: dat ik me dinsdag kapot was geschroken omdat mijn broers mobiel op tafel lag dacht ik dat het zo als vroeger was dat hij aan altijd elke avond uit zijn dak te gaan. Boven boos zat tewezen. Doe dat van dinsdag kwamen eet bij mij dingen terug van vroeger.

Dit wouw ik ongeveer zeggen. Maar Hoe weet ik niet
Ik ga het wel proberen
(Ze is 1 van mijn leerkrachten uit mijn klas

Groetjes
Bella?
Reputatie 6
Hoi Bella,

Ik vind dat je de dingen die je wou zeggen best wel goed hebt verwoord hier! Denk je dat je dat nog eens kan, maar dan bij je leerkracht? Je kan het ook voor jezelf opschrijven en dan vertellen met hulp van je briefje, aangezien zij graag heeft dat je het zelf vertelt.

Als zij het vraagt lopen er net mensen naast je. Kun je een keer aan het eind van de les heel erg treuzelen, waardoor je als laatste overblijft? Dan kun je dan even snel tegen haar zeggen dat het inderdaad niet goed gaat.
Als vrienden op je blijven wachten, kun je zeggen dat ze alvast vooruit kunnen lopen en niet op je hoeven wachten.

Het is best wel vervelend wat er thuis allemaal gebeurt! Het lijkt mij best fijn voor je als je hier met iemand over kan praten :)

Goed dat je het gaat proberen!

Gr. Pin
Reputatie 6
Hoi pin

Ik denk niet dat ik dat kan. Ik kan beter typen dan praten. (Klinkt misschien gek) ik heb wel is eerder op die manier geprobeerd om voor me zelf een briefje te maken. Omdat ik het zo lastig vind om te praten over dingen vergeet ik dat door de spanning.

Ik ga proberen om maandag na een les het te proberen. Ik laat het je weten.

Fijn dat je mee wilt denken!

Groetjes bella ?
Reputatie 6
Hey,

Ondanks dat je er twijfels over hebt, ga je het toch proberen. Dat vind ik heel erg knap van je!
Ik hoor graag hoe het is gegaan! :)

Heel veel succes!
Gr. Pin
Reputatie 6
Het is niet gelukt. Ik heb het een aantal keer geprobeerd. Elke keer sla ik dicht het durf ik het toch in eens niet. Ergens eind van de dag kwam ik haar in de gang tegen. En ze vroeg hoe het ging. Ik wouw het vertellen. Toen kwam een vriend aan gerend. Hij ging die vraag voor mij beandworden. Best omhandig als hij zegt dat het super goed met mij gaat. Ik ga het morgen weer proberen

Heb je misschien een tip hoe ik niet dicht klap. Als ik het wil proberen te vertelen/vragen.

Groetjes bella ?
Reputatie 6
Hey,

Als je dichtklapt, dus zegmaar bevriest, ben je dan nog wel in staat om dingen te doen? Dus bijvoorbeeld jezelf bewegen? Je zou namelijk een briefje kunnen maken met groot het woord "SLECHT". Als je dan dichtklapt, haal je die uit je zak en laat je die zien. Je kan het ook op je hand of arm schrijven en dat laten zien. Dan weet ze in ieder geval dat het slecht gaat en misschien gaat ze dan later erop door wanneer je je wat comfortabeler voelt.

Ik vind het wel heel moedig dat je het blijft proberen! Je hebt doorzettingsvermogen, dus ik heb geen twijfels dat het je zal lukken! 🆒

Gr. Pin
Het is niet gelukt. Ik heb het een aantal keer geprobeerd. Elke keer sla ik dicht het durf ik het toch in eens niet. Ergens eind van de dag kwam ik haar in de gang tegen. En ze vroeg hoe het ging. Ik wouw het vertellen. Toen kwam een vriend aan gerend. Hij ging die vraag voor mij beandworden. Best omhandig als hij zegt dat het super goed met mij gaat. Ik ga het morgen weer proberen

Heb je misschien een tip hoe ik niet dicht klap. Als ik het wil proberen te vertelen/vragen.

Groetjes bella ?

Wat naar allemaal :(
Ik zou even een moment zoeken met die leerkracht en van te voren even aangeven dat je dicht kunt klappen. Misschien kunnen jullie het dan in delen bespreken?

Tip trouwens: probeer het in je hoofd niet te veel op te blazen. Hoe moeilijk dat ook is. Als je jezelf maar ergens over blijft 'hypen' klap je al dicht voordat je er uberhaupt over kan beginnen.
Reputatie 6
Hoi pin

Als ik dicht klap kan ik wel bewegen maar ik kan gewoon niet praten.

Ik had het vandaag niet echt geprobeerd maar... toen de school uit was zat ik in de klas mijn tas in te pakken. Toen kwam ze naar me toe. En ze vroeg of ik iets tegen der wouw zeggen. Toen zij ze als dat zo is kom dan ff morgen op een rustig momentje bij me langs en dan gaan we ff apart zitten... het is dus geregeld. Ze denkt alleen dat het ergens anders over gaat maar dat is niet erg. Elk begin is een begin.

Hoi vituperative

Bedankt Voor de reactie en de tip
Het in delen bespreken dat ga ik zeker doen!

Groetjes Bella ?
Reputatie 6
Hey,

Fijn dat het zo is geregeld! Het maakt inderdaad niet uit dat het ergens anders over gaat. Uiteindelijk willen jullie hetzelfde :)

Veel succes!

Gr. Pin
Reputatie 6
Het was eerlijk gezegd best goed gegaan het gesprekje.

Ze kwam op en gegeven moment naar me toe van heb je tijd om ergens apart te gaan zitten. Toen gingen we ergens zitten. We begonnen eerst over waar zij het over wouw hebben. Toen vroeg ze wil jij zelf misschien wat delen. Toen zijn we eerst ff over mijn irritatie's over me moeder van dat ze alles vergeet begonnen. Toen zij ze volgens mij zit er bij jou nog meer dwars. Toen heb ik een beetje vertelt over mijn broer en mij samen hoe dat loopt. Ze zij je moet thuis meer dingen doen om te ontspannen. Toen hebben we ff over Netflix gehad (natuurlijk heel belangrijk).
Ik had op het eind toen we terug liepen gevraagd of ze het voor zich zelf houd en dat heeft ze beloofd. Het was dus een goed en fijn gesprek. We hebben af gespronken dat we vaker gaan kletsen. Dat ik alleen hoef te zeggen heb je zo ff tijd. Dan maakt ze voor me tijd.

Groetjes
Bella ?
Reputatie 6
Hey Bella,

Wauw wat super! Het gesprekje is gewoon gelukt, het was fijn én er komt een vervolg!

Je mag echt trots op jezelf zijn dat je dit is gelukt! :):$

Gr. Pin
Reputatie 6
hoi pin
ff een update

ik heb vandaag weer een gesprekje gehad. ze vroeg meteen hoe me weekend was. miss een beetje laat maar oké. ik had vertelt dat het een weekend vertelt en iets over een spel vertelt. we waren af gedwaald. toen kwam er een leerkracht aan en die had eigenlijk haar hulp nodig. ik zij meteen als reactie dat ik het prima vond. ik wouw eigenlijk meteen terug naar me les lopen. ze riep me. ze zij ik kan aan je merken dat je nog iets belangrijks moet vertellen. ik ging perongelijk de discussie aan van niet. toen zij die andere leer kracht ik doe het wel alleen. toen moest ik eigenlijk weer gaan zitten. toen vertelde ik gwn wat er gisteren was gebeurt tijdens een ruzie. we hebben perongelijk een uur gepraat. de afgesproken tijd is 15 minuten. maar zij verteld ook aan mij haar problemen. wel bijzonder dat ze dat doet. maar dat komt als zij ergens tegeb iets aan loopt met in je 1tje je kind op voeden lastig is. ik heb bijna me hele leven gescheide ouders. dan weet ze hoe het voelt voor haar kind. omdat we toevallig de zelfde regeling hebben. ik vind haar eigenlijk wel heel erg fijn om mee te kletsen. misschien komt het door dat zij en ik allebei autiste zijn. en bijna alles op de zelfde zien.

als het vaag is moet je het ff zeggen dat probeer ik het beter uit te leggen.

we gaan proberen elke woensdag ff te kletsen.
maandag: heb ik bij haar geen les.
dinsdag: heeft ze een 3 klasgenoten van mij die meer moeite hebben om op school te zein.
woensdag: heeft ze alle tijd.
donderdag: ben ik op stage een zij vrij
Vrijdag: ben ik op stage en zij vrij

Groetjes
bella ?
Reputatie 6
Hey Bella,

Leuk dat je weer even een update geeft :)

Klinkt goed hoe jullie gesprekjes nu gaan! Ze neemt echt de tijd voor jou en andersom. Dat lijkt me een fijn gevoel! 🙂 Ik vind het altijd wel leuk als een docent ook wat over zijn/haar eigen leven zegt :8 Maakt het ook wat minder ongemakkelijk vind ik altijd.

Fijn dat jullie nu even wekelijks kunnen babbelen!

Gr. Pin
Reputatie 6
hoi pin

ik heb eigenlijk nog een vraagje...
hoe vertel jij iets het makkelijkst?

je weet maar nooit of het voor mij ook werkt!

groetjes
bella ?
Reputatie 6
Hey Bella,

Hoe bedoel je precies? Bedoel je in een gesprek?

In een gesprek praat ik in het algemeen best makkelijk. Mits ik mij comfortabel voel. In mijn hoofd bedenk ik vaak wat ik wil zeggen en dat spreek ik dan 'gewoon' uit. Vaak helpt het als de ander vragen stelt, zodat je gericht iets kan zeggen.

Ik vind het wel altijd heel moeilijk om zelf ergens over te beginnen. Ik heb moeite met het creëren van een 'gelegenheid'. Dus als de gelegenheid zich niet voordoet, dus als ik geen geschikt moment vind, dan zeg ik het niet. Daarom gebruik ik soms mails of brieven om zo'n moment te creëren. Jij geeft de brief of stuurt de mail en zo komt de ander naar je toe. Werkt altijd goed.

Is dit een beetje wat je bedoelde?

Gr. Pin
Reputatie 6
Pin bedankt voor je super snelle reactie!

Het is eigenlijk precies wat ik me afvroeg en bedoelde.

Ik vroeg het me af omdat je zulke goeie tips hebt... hoe je het zelf aan pakt... hoe dat bij jou ontstaat zoon gesprekje

Heb jij ook een docent waar je je "ei" aan kwijt kunt?

Groetjes
Bella ?
Reputatie 6
Hey Bella,

Fijn dat het heeft geholpen en bedankt voor je complimentje! :$

Ik heb sowiedo ieder jaar dezelfde coach die mij met schoolzaken helpt. Met haar kan ik het goed vinden. Dit jaar heb ik ook een verrassend aardige mentor. Ik had zo'n standaard mentorgesprekje met haar en heb toen echt een goed gesprek gehad. Een paar dagen later gaf ze me zelfs een kaartje omdat ze erover was blijven nadenken. Ik ben nu dus heel erg aan het twijfelen haar wel of niet een brief te geven :8 Dus ja, er zijn zeker aardige docenten om me heen. Ik heb ook in de 2e en 3e 2x een docente gehad die vaak naar me toe kwam omdat ze zag dat het slecht ging. Dat geeft een fijn gevoel.

Gr. Pin
Reputatie 6
Hey pin

Ik had eerlijk gezegd niet door dat ik je een conpliment gaf maar asjeblieft.

Fijn dat je 1 iemand hebt die je elkjaar je helpt. Dat is fijn dat je het goed kan vinden met je mentor. Ik zou als ik jou was dat briefje gewoon geven! Ik heb ook zoon doncent gehad die naar me toe kwam als ze dacht als ik niet goed in me vel zat. Maar die werkt alleen op de dagen als ik stage heb. Ik apte vaak met die docent en dan prate we fase to fase er over. Maar omdat ik haar niet meer spreek moest ik iemand anders zoeken.

Daar over gesproken. Ik had vandaag een praat les met die les hadden we over hoe de band in je familie is. Voor mij is dat lastig. Dus ze zag na 5 minuten dat het al te veel werd. Toen vroeg ze of ik iets kwijt wouw. Ik wouw ja zeggen maar ik zij perongelijk nee. Toen heb ik nog 5 minuten voor dat we naar huis moesten gekletst er over. Maar ja 5 minuten was te kort dus we gaan morgen veder kletsen. Over waar ik al de heletijd dingen over kwijt wouw. Ik laat morgen wel weten hoe het gelopen is...

Groetjes
Bella ?
Reputatie 6
Hoi,

Dan gaf je onbedoeld een complimentje; maar nog steeds aardig :$

Een vriendin heeft me ook al soort van overgehaald om het te geven, dus ik ga 't donderdag als ik weer les van haar heb, proberen te geven :8

Wel goed dat je het uiteindelijk toch hebt gezegd! Dat vind ik echt knap! Je had namelijk ook de hele les stil kunnen blijven, maar je hebt er uiteindelijk toch over gesproken.

Fijn dat jullie op een ander moment verder kunnen praten :)

Gr. Pin
Reputatie 6
Hey

Fijn dat die vriendin je over gehaald heeft. Weet zij er van hoe je je voelt? In iedergeval suc7 met het briefje geven. Een briefje geven kan al super eng zijn...

Toen ik vandaag dat gesprekje af ging maken. Ging het eigenlijk niet veder... we begonnen hoelde ik me voelde na school tijd. Ik zij van dat het goed ging ? omdat ik met me beste vriendin had af gesproken na 10 weken. (Was super gezellig) maar ze vroeg hoe en waar we af gesproken hadden op ....... centraal station. Toen waren we perongelijk af geleid we gingen het over ov rijzen hebben dat ik ga oefenen met de trein van me pa naar me ma... toen gingen we het over op me zelf gaan wonen. En ze wil me er mee gaam helpen wat ik allemaal moet gaan doen om op me zelf te gaan wonen en zo... toen was er in eens een half uur voor bij... volgens mij heb ik het meer over leuke dingen dan waar ik mee zit maar dat is niet erg... we hebben het gwn gezellig... ze praat ook met andere uit mijn klas en daar gaat het wel alleen maar over hun problemen en bij gaat het over alles en nog wat van wat wij alle bei meemaken.

Ik ga dit weekend met mijn beste vriendin logeren en zij toevallig met haar beste vriendin af spreken. Dus wij gaan het dinsdag ff over ons leuke weekende hebben. De grap is zij en ik vinden het alle bei fijn en opluchtend en wij luisteren alle bei beter dan praten...

Ik hou maar op met typen anders kan het een nog langere tekst worden.

Groetjes bella ?