Vraag

Ik weet het niet meer

Het klinkt stom maar Ik zit met mij zelf in de knoop. Ik krijg daar wel hulp voor maar ik weet niet of dat gaat helpen. Ik vraag ook weinig hulp. Ik help graag andere mensen en niemand valt het op dat ik het ook moeilijk heb. Mensen denken zij komt er wel uit maar dat is niet zo.

Ik hed een jaar zitten te wachten dat ik mij weer lekker in mijn vel zit maar ik merk nu dat het niet zo wekt. Aan mijn ouder hed ik ook niet veel. Gisteren hed ik mij aan gemeld op forum om dat ik niet veel vrienden hed. Ik zit al 3 weeken thuis. Ik verveel me heel erg maar om naar buiten te gaan dat zie ik ook weer niet zitten.

Een week geleeden kreeg ik een paniek aanval ik wil mij sterk houden maar soms vind ik dat mogelijk leeren gaat ook mogelijk door mijn dyslexie maar tog help ik graag anderen maar nu ken het niet om dat ik het niet meer weet kan iemand mij helpen dankjewel

11 reacties

Badge +3
hey angelv,

ik snap dat je het heel moeilijk vind om hulp te vragen dat heb ik zelf ook, maar je kunt altijd naar een vertrouwens persoon op school of een familie lid die je kan vertrouwen, ze zullen je altijd naar je luisteren en je dan ook helpen. Je kan helaas niet altijd sterk zijn iedereen heeft wel eens zijn momentjes.

Ik heb misschien ook nog een paar tips om te leren. (ik heb zelf ook dyslexie en bij mij werkt het misschien ook wel bij jou.)
1) Maak een goede planning zodat je niet in de waar kan raken
2) Zorg voor goede aantekening of kopieën van ander of van je docenten
3) Dit is een moeilijke voor je maar ik zeg het toch. Vraag hulp als het niet lukt, je wordt er echt niet dommer op hoor.

Ik hoop je ik je een beetje heb kunnen helpen.

groetjes XXX
Naam-loos
Hallo angelv,

ik begrijp dat hulp vragen moeilijk is en net zoals in de reactie hier boven is misschien een vertrouwenspersoon op school of een familie lid een goed idee. als je dit nog lastig vind kun je misschien ook bij de kindertelefoon een chat starten. zo krijg je wel advies maar blijf je wel anoniem. dit is misschien makkelijker als eerste stap. wel knap dat je vertelt over je problemen! en niemand kan altijd sterk blijven hoor. wat natuurlijk wel fijn zou zijn.

zelf heb ik ook dyslexie en ik heb misschien ook nog een paar handige tips
- vraag als je twijfelt over een woord het na bij iemand of je het goed hebt geschreven.
- mocht je het niet kunnen na vragen kan je altijd het woord veranderen of de zin zodat het nog wel op het zelfde neer komt. bijvoorbeeld: plaats van ik heb het na gekeken. ik heb het even voor je opgezocht.
- mocht je de zin niet willen veranderen kan je ook altijd even op internet kijken of je het woord goed typt
- en als je autocorrectie aan zet op je telefoon leer je ook hoe je woorden wel hoort te type. als je vaak ziet hoe het wel geschreven word ga je dit automatisch overnemen

hopelijk heb je iets aan mijn berichtje 🙂
groetjes,
xx
Hoi naam-loos en 230172 ik vind het fijn dat jullie mij zo goede tips geven!!!

Ik hed veel moeiten met mijn dyslexie niet allen het lezen en het schijfen maar ook het accepteren.
Iedereen heeft geen moeten met lezen en schijfen maar ik wel.
Ik ga naar een nieuwe klas ik ken daar niemand en ik vind het zo spanend ik duf geen hulp te
Vragen aan mensen of mijn leerkracht ik hed altijd geleerd ik moet het allen doen. Hoe gaan jullie daar mee om???
Ik hed julie tips op een briefje geschreven.
Heel erg bedankt voor be hulp

Gr amydekat!!!!!
Xxx
Reputatie 7
Badge +19
Hey,

Hoe zit het met je hulp? Wat voor hulp krijg je en waarom denk je dat het niet gaat helpen?

Ik heb zelf heen dyslexie, maar ik kan begrijpen waarom dit vervelend is! Ik vind in ieder geval dat jouw berichten reuze meevallen qua spellingsfouten en onbegrijpelijkheid. Ik lees wel eens berichten zonder hoofdletters, punten, spaties of enters. Dat is veeeeeel erger!

Op de middelbare zit er bijna altijd iemand in je klas die ook dyslexie heeft. Ook wordt het al snel bekend doordat je recht hebt op tijdsverlenging oid. Er wordt meestal geen big deal van gemaakt. Bij mij in de klas helpen we de dyslecten gewoon. Ik heb wel eens met 2 dyslecten moeten samenwerken, niks mis mee! Ik moest alleen even een tekst voorlezen. Prima toch!

Er bestaan speciale programma's die dingen voorlezen. Misschien handig voor jou? Ik weet niet of jij dit hebt, maar sommige dyslecten kunnen dingen heel goed onthouden als ze het horen. Je kan dingen inspreken en dan afspelen en dan op die manier leren. Of je laat je ouders het inspreken.

Je verveeld je nu, ik heb dat ook. Ik zit de hele dag een beetje op m'n telefoon, op het forum. Je moet echt dingen doen! Beginnen is moeilijk, maar als je bezig bent, zul je je beter voelen! Maak des noods een grabbeldoos. Hoef je niet te kiezen en niets te bedenken. Dan valt dat excuus ook weer af!

Je hoeft het echt niet alleen te doen! Er zijn allemaal mensen die je willen helpen!

Gr. Pin
Hoi pin

ik weet dat ik er niet alleen voor staat.
Maar ik blijf steets in mijn hooft houden dat ik het zelf wil doen maar ik weet dat het niet zelf leukt.
Ik had daar ook mijn redenen voor ik hed faalangst en ik weet dat het foud gaat met mijn spelling en dan durf ik het niet
Nog eens te doen. Mijn moeder heeft het al op gegeven.mijn school ondersteund mijn niet maar dat komt om dat ik hed gezegd
Dat ik geen hulp wil. ik wil wel hulp !!! maar ik wil niet dat ik iets fout doe.

Ik hed een vak waar ik goed in ben nieuwsbegrip ik haal er allen maar 9 en10 voor maar. mijn
Leerkracht wil mij niet op een hoger niveau zetten om dat ik dyslexie hed en ik vind het onzin. mijn moeder is daar
Voor ook naar mijn leerkracht geweest maar mijn leerkracht blijf bij zijn punt.

Gr amydekat
Reputatie 7
Badge +19
Hoi angelv

Ik heb autisme en daarvoor begeleiding nodig op school. Omdat ik te hoge cijfers haal, is het voor mij ieder jaar weer een verassing of ik nog geld krijg van de regering voor mijn begeleiding. Ik kan niet zonder. Hulp helpt mij om dingen beter te doen, om op mijn daadwerkelijke niveau te presteren en niet het niveau dat mijn autisme me oplegd.

Het is erg fout dat je door je dyslexie niet naar een hoger niveau kan! Dat slaat natuurlijk nergens op! Misschien kun je dan vragen of je een soort proefperiode kan starten, of dat je het extra doet voor een paar keer, om te bewijzen dat je het kan en je je wilt inzetten. School en jezelf ontwikkelen is niet leuk als je niet word gestimuleerd het beste uit jezelf te halen. Dat zouden docenten toch moeten begrijpen... Maar helaas.

Spelling is niet het einde van de wereld. Uiteindelijk heb je spelling niet nodig, als je gepassioneerd bent! Laat anders je moeder de hulp vragen, dan kun je niet stiekem terugkrabbelen.

Gr. Pin
hoi pin.

Ik vind het we een goed idee ik ga straks aan mijn moeder vragen of ze dat wil doen.
En je hed gelijk speling hed je ook niet nodig. ik kan er allen niet tegen al mensen zeggen Oo jij hed dyslexie jij kan dit niet.
Erg bedankt.
Gr amydekat
Reputatie 7
Badge +19
Hey angelv,
Probeer wanneer mensen dat tegen je zeggen voor jezelf op te komen! Je hoeft jezelf niet te bewijzen, onthoud dat ook. Ze moeten maar gewoon van je aannemen dat je iets kan of dat je het ondanks je dyslexie wel wilt proberen. Anders leer je ook niks! De houding die jij aan jezelf geeft, is de houding die anderen overnemen. Als jij continu alles zelf doet, maar het fout doet, dan gaan anderen het van je overnemen. Als jij duidelijk hulp vraagt voor de dingen die je écht niet kan, weten mensen waar je grenzen liggen en zullen ze je ondersteunen ipv het overnemen.
Gr. Pin
Hey pin
Wou wat hed jij dat mooi uit gelegd.
Zo had ik dat nog niet bekeken je hed wel gelijk daar in.
Bedankt voor je goede hulp!!!
Gr angelv Xx
Reputatie 7
Badge +19
Ik wou nog even zeggen dat ik je reacties echt vooruit vind gaan! Zowel inhoudelijk plaats je berichten waar je echt wat aan hebt en je spelling lijkt ook beter te gaan, of niet?! Super goed man!
Daar wou ik je even over complimenteren :$
Gr. Pin
Hoi pin!!

Bedankt voor je compliment dat vind ik fijn om te horen. ?

Gr angelv

Reageer