Ik snap het niet meer & Altrecht??


  • Anonymous
  • 0 reacties
hey,

Ik snij al een half jaar of langer mezelf. Het begon heel klein met krassjes, ik snapte niet waarom ik het toen een keer gedaan had. Dus zei het tegen mijn oud-mentor, omdat ik die vertrouwde. Die zei mij meteen dat ik dat niet meer moest doen. Ik wou het ook nooit meer doen, maar ben uiteidelijk nog steeds niet gestopt. Uiteindelijk vond hij het te erg om niet tegen een zorg iemand te zeggen. Dus had hij een gesprek gehad met iemand van zorg bij ons op school. Die had op een of andere manier door dat het om mij ging. Toen vertelde hij mij dat hij mijn ouders moest gaan bellen of dat ik het moest zeggen. Ik had een week om het zelf te zeggen anders zou hij bellen. Nou ik had het niet gezegt binnen die week dus mijn ouders werden gebeld ik was zelf niet thuis. Dat wou ik niet. Toen is er later in een overleg op school besloten dat ik naar Altrecht zou gaan. Omdat ze me daar zouden kunnen helpen. En nu moet ik dus morgen(dinsdag) naar Altrecht en ik wil echt zeg maar niet. Maar heb weinig keus. Dus ik zie wel. Moet ik bij Altrecht eerlijk gaan zijn of niet? Ik weet het gewoon niet misschien kan iemand hier helpen ofzo.

24 reacties

Hi vlindertje

Je hebt een docent in vertrouwen genomen in verband met het snijden, en uit bezorgdheid zijn je ouders ingelicht. Inmiddels werd je doorverwezen naar Altrecht.

Ik snap dat het moeilijk is om voor het eerst een gesprek te voeren met een hulpverlener. Echter lijkt het me goed om samen met iemand te bekijken waar je zoal mee zit. Dat je jezelf pijn doet en niet lijkt te kunnen stoppen, vind ik namelijk best zorgwekkend.

Hoe reageerden je ouders, toen ze werden ingelicht? Kan je bij hen op begrip rekenen?

Een goede methode lijkt me om open te zijn naar je hulpverlener toe. Als je hulpverlener weet wat er in je omgaat, kan hij of zij samen met jou bepalen waarmee je geholpen zou kunnen zijn.

Zou je het openstellen naar je hulpverlener een kans willen geven? Ik kan me voorstellen dat vertellen waar je mee zit erg persoonlijk kan zijn en dat je het eng vindt, maar een hulpverlener die je begrijpt, is een grote steun. Als je dit naderende gesprek graag anoniem bespreekt, kan je terecht bij de KinderTelefoon.

Groetjes
Kenshin
Hoi Kenshin,

Ik kan vandaag wel proberen eerlijk en open te zijn tegen een van die mensen van Altrecht, maar ik vind het sowieso al heel eng om te praten, dus weet nier of ik uberhaupt iets kan zeggen. Ik wil wel mijn best doen om te praten.

Hoe reageerden je ouders, toen ze werden ingelicht? Kan je bij hen op begrip rekenen?

Ik weet niet hoe mijn ouders reageerden want ik was niet thuis. Ik wou zelf niet thuis zijn.

Maar wel bedankt voor je reactie!

Doei, Vlindertje
Je zou eventueel een briefje kunnen maken, waarop je dingen schrijft die je graag zou vermelden tijdens het gesprek. Op die manier heb je een geheugensteuntje bij, voor het geval je even de draad mocht verliezen.

Hebben je ouders achteraf nog wat gezegd over wat ze te weten waren gekomen?

Veel succes vandaag 🍀 Ik wens je een goed gesprek met een behulpzame hulpverlener toe.

Gr. Kenshin
Hey,

Het gesprek ging eigenlijk beter als ik had gedacht, mijn ouders zijn eigenlijk niks nieuws te weten gekomen. Maar ik heb wel gepraat tegen 1 van die mensen. Verder weet mijn mentor het nu ook omdat mijn smoes waarom ik nu wel weer naar school was echt super slecht was. Maar ben eigenlijk wel heel erg blij dat ik dingen heb gezegt!!!!!

doei,

Vlindertje
Fijn dat je een goed gesprek achter de rug hebt 🙂 Je mag trots zijn op het feit dat je je hebt durven openstellen. Zou je graag vaker praten?

Gr. Kenshin
Hey,
Wat super goed dat je dingen hebt verteld!
Lucht het ook op om te praten?

Het is altijd beter om eerlijk te zijn, dat kan soms alleen zo super moeilijk zijn.....
Maar je hebt er uiteindelijk alleen jezelf mee.

Wat zei je mentor ervan toen je het vertelde?

Liefs,
Xxjee
hoi,

Even de antwoorden van jullie vragen

Zou je graag vaker praten?
ik weet het niet zo goed, doordat het altijd zoveel moeite kost en ik er van te voren al zo lang mee bezig ben in mijn hoofd, word het alleen maar moeilijker.

Lucht het ook op om te praten?
Soms, de ene keer wel, de andere keer geeft het alleen nog maar weer meer vragen enzo.

Wat zei je mentor ervan toen je het vertelde?
Hij schrok en zei alleen maar dat hij blij was dat ze mij bij Altrecht konden gaan helpen.

Bedankt voor jullie reacties

Nu heb ik nog een vraag

Wat moet ik doen met warm weer??? Ik weet het echt niet meer ik heb rond Pasen de hele tijd shirten met 3/4 mouwen aangehad. maar daar heb ik er maar 3 van . En mijn ouders proberen weer met mij te praten , aan de ene kant vind ik dat fijn, maar aan de andere kant wil ik niet praten. Wat moet ik doen?? En ik praat er nu dus met mijn vriendinnen ook welis over maar dan vooral over hulp enzo. Maar ik haat praten gewoon, dus als ik er dan over zeur ofzo. dan krijg ik direct opmerkingen over mij heen dat ik niet zo negatief over zulke mensen of hun beroep moet praten, ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan. Nu ga ik na de vakantie gewoon proberen mijn mond er compleet over te houden. Maar wat moet ik doen????

Liefs,
Vlindertje
Hey,

Het is jou keuze of je de littekens wil verbergen of niet. NIEMAND dwingt jou om ze te verbergen.

Maar ik snap heel goed dat je ze wil verbergen. Wat ik doe is:
-concealer/foundation erover heen
-dunne blousjes met lange mouw dragen
- wanneer niemand het ziet, in de zon gaan zitten. (Wel eerst je littekens insmeren, als ze verbranden doet het gruwelijk veel pijn😅) bij mij vervagen ze altijd een beetje in de zomer.
-littekencreme gebruiken. Ze gaan er niet door weg, maar worden vaak wel minder rood.

Ik hoop dat je hier iets mee kan
Liefs,
Xxjee
Het zou kunnen helpen om gedachten en zaken die je graag zou vertellen, op te schrijven. Op die manier kan je de gedachte op papier laten rusten. Voelde je je goed bij de hulpverlener bij wie je terechtgekomen was?

Brede armbanden of polsbandjes zouden littekens kunnen bedekken. Op reeds geheelde littekens zou je een nep tatoeage kunnen aanbrengen. Breng deze echter alleen aan op littekens die goed dichtgegroeid zijn.

Gr. Kenshin
Hey,

Bedankt voor jullie tips!
Maar ik heb geen concealer enzo. Ik ben wel gewoon toen niemand er was in de zon gaan zitten dat heeft er wel voor gezorgd dat het minder zichtbaar is


Liefs,
Vlindertje
Fijn dat zonnen de littekens minder zichtbaar heeft gemaakt. Hopelijk komen er nog zonnige dagen aan. Bij het zonnen is het goed om je huid in te smeren met zonnecrème, vooral op en rond de littekens.

Word je momenteel professioneel bijgestaan?

Gr. Kenshin
Hey,

Word je momenteel professioneel bijgestaan?
Als je bedoeld in de zin van een psycholoog/psychiater daar zijn we weer mee bezig moet er binnenkort weer heen voor mijn 2de gesprek dan horen we meer

Helaas word het snijden op dit moment niet minder en het voor uitzicht weer te moeten gaan praten maakt het er voor mij niet beter op(Ben er in mijn hoofd de hele dag mee bezig)

Ik wil echt stoppen maar weet gewoon niet hoe??!!!!

Gr. Vlindertje
Met professionele bijstand bedoelde ik inderdaad een psycholoog of psychiater. Goed dat je hier inmiddels mee aan de slag gegaan bent.

Het lijkt me verstandig om bij je hulpverlener aan te geven dat je je vaak druk maakt om een naderend gesprek. Je hulpverlener zou je hier advies om kunnen geven, of samen met jou naar een manier zoeken waarop je minder met zenuwen zit.

Je zorgen en gedachten delen met de KinderTelefoon kan goed doen. Zou je het zien zitten een gesprekje met ze te voeren? Op een moment dat je de drang naar zelfbeschadiging voelt, kan dat helpen.

Gr. Kenshin
Hoi,

Je zorgen en gedachten delen met de KinderTelefoon kan goed doen. Zou je het zien zitten een gesprekje met ze te voeren? Op een moment dat je de drang naar zelfbeschadiging voelt, kan dat helpen.
Ik denk dat de stap om dat te doen voor mij misschien iets te groot is omdat ik praten best moeilijk vind, en omdat ik op een moment dat het bijna fout gaat ik daar gewoon niet aan denk

Heeft iemand nog tips hoe ik er mee zou kunnen stoppen???!!!!!
Wil zo graag korte mouwen shirten aan!!!!


Gr. Vlindertje
De gebruiker xLotx heeft onlangs het topic Alternatieven zelfbeschadiging geopend. Hierin worden positieve alternatieven voor automutilatie gedeeld. Elk persoon is anders, en daarom is het misschien even zoeken naar een methode die voor jou werkt.

Ken je het Butterfly Project? Je gebruikersnaam deed me eraan denken. Mogelijk wordt het Butterfly Project genoemd in het topic Alternatieven zelfbeschadiging, maar ik zal kort het idee uitleggen.

De bedoeling is dat je een vlindertje tekent op een plaats waar je de neiging voelt om jezelf te beschadigen. Bij dat vlindertje schrijf je de naam van iemand die veel voor je betekent. De aanwezigheid van het vlindertje zou je het idee moeten geven dat, als je snijdt, je niet alleen jezelf, maar ook die geliefde persoon kwetst.

Denk je dat het Butterfly Project voor jou zou kunnen werken?

Gr. Kenshin
Hy . Ik ken dat 🙂 me vriendin snijd haar ook heb heel vaak gezegt dat ze moest stoppen 🙂 maar ze doet het niet en zoals de anderen al zeggen het butterfly project zou echt iets voor jou zijn
Hey,

Het lijkt mij wel een idee om het butterfly project te proberen maar als ik eenmaal de drang heb om het te doen, dan denk ik vaak niet echt meer na. En het lijkt mij super gek om mensen dan als het toch fout gaat soort van kapot te snijden.

Sorry dat ik zoveel om hulp vraag!

Ik heb morgen lo/gym en heb het net weer gedaan en het is best goed te zien! hoe moet ik dat doen? met omkleden enzo. En ik heb al een tijdje een vest aan met lo/gym maar daar begint de docent moeilijk over te doen wat moet ik doen??????

Ik word echt gek

Gr. Vlindertje
Hebben jullie een shirt voor gym met het schoollogo op? Onder dat shirt zou je een shirt met lange mouwen kunnen doen. Tegen een zwart of wit shirt kan een leraar volgens mij niet veel hebben.

Als je je oncomfortabel voelt in de kleedkamer, kan je je shirt in een wc-hokje wisselen. Ook kan het helpen om je in een hoek van de kleedkamer om te kleden.

Wanneer heb je het volgende gesprek met je psycholoog? Dat je jezelf recent beschadigd hebt, vind ik best zorgwekkend 😕

Je hoeft je niet te excuseren voor het vragen om hulp. Het is zelfs verstandig om om hulp te vragen 🙂

Gr. Kenshin
Hey,

Hebben jullie een shirt voor gym met het schoollogo op? Onder dat shirt zou je een shirt met lange mouwen kunnen doen. Tegen een zwart of wit shirt kan een leraar volgens mij niet veel hebben.
We hebben een schoolshirt maar omdat ik niet tegen die stof kan hoef ik die niet aan en heb ik een ander shirt.

Als je je oncomfortabel voelt in de kleedkamer, kan je je shirt in een wc-hokje wisselen. Ook kan het helpen om je in een hoek van de kleedkamer om te kleden.
Ik kleed me al een tijd inderdaad in de hoek om

Wanneer heb je het volgende gesprek met je psycholoog?
dinsdag heb ik weer een gesprek, maar daar gaan ze alleen met mij en mijn ouders bespreken hoe hun denken dat het het beste is om verder te gaan.

Dat je jezelf recent beschadigd hebt, vind ik best zorgwekkend
In weken dat het echt niet goed gaat doe ik het om de 1t/m 3 dag als het beter gaat soms 6-7 dagen mijn hoogste record in denk ik dit half jaar is denk ik 14 dagen ofzo (Ik weet het het is super weinig)

Gr. Vlindertje
Heb je de keuze om een shirt met lange mouwen te dragen? Als je zelf een shirt mag uitkiezen, zou je er een kunnen dragen die de littekens verbergt.

Hopelijk biedt het volgende gesprek je duidelijkheid, en wordt er een parcours voor je uitgestippeld. Weten wat er je te wachten staat qua hulpverlening, zou je rust kunnen bieden.

Als je door een moeilijke periode gaat, kan het erg lastig zijn om aan de drang naar snijden te weerstaan. Clean blijven voor enkele dagen, is zeker iets waar je trots op mag zijn. Naarmate je hulp krijgt en met je gevoelens leert omgaan, zou het kunnen dat je steeds langer aan de drang naar snijden kan weerstaan.

Gr. Kenshin
Hey,

Heb je de keuze om een shirt met lange mouwen te dragen? Als je zelf een shirt mag uitkiezen, zou je er een kunnen dragen die de littekens verbergt.
Ik mag alleen een korte mouwen shirt aan wat ongeveer dezelfde kleur heeft nu heb ik gewoon altijd een vest aan

Clean blijven voor enkele dagen, is zeker iets waar je trots op mag zijn.
Mijn probleem is wel een beetje dat ik het heel moeilijk vind om trots op mezelf te zijn

morgen moet ik naar het gesprek ik hoop dat het goed gaat

Gr.
Vlindertje
Je mag alleen een shirt met korte mouwen aan. Is het een optie je gymleraar te vertellen dat je een wonde op je arm hebt, die je liever verborgen houdt? Je bent niet verplicht te vertellen over de zelfbeschadiging. Het is voldoende om aan te geven dat je liever niet hebt dat je er allemaal vragen van je klasgenoten over krijgt.

Trots zijn op jezelf vind je moeilijk. Het lijkt me nuttig om dat aan te geven bij je psycholoog. Wie weet kan deze je helpen bij het leren appreciëren van de dingen die je goed doet.

Gr. Kenshin
Hey,

Nog even een update hoe het gegaan is dinsdag:

Ik hoefte weinig te zeggen en we hebben met mijn ouders en die mensen doorgesproken hoe nu verder?
Even een makkelijke uitleg
Ze hebben mij de diagnose ADHD gegeven het gecombineerde type
Dus willen ze mij door medicijnen en psycho-educatie(uitleg wat het is, wat de positieve kanten zijn en nog meer)
Ze denken ook dat door medicijnen ik mij beter ga voelen en mezelf niet meer ga beschadigen omdat ik dat nu vaak doe omdat ik gewoon gek word en het niet meer weet

Dus dat word nog even afwachten en kijken hoe de medicijnen aanslaan

Gr,
Aafke
Hey vlindertje

Fijn dat er stappen ondernomen worden. Ik hoop dat je op een gewenste manier op de medicijnen zal reageren, en dat de psycho-educatie je inzicht zal geven in wat er zoal in je om kan gaan 🙂

Groetjes
Kenshin

Reageer