Vraag

Ik heb ADHD, maar ik denk dat er wat meer speelt

  • 7 May 2021
  • 8 reacties
  • 138 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik ben Unkcal, 12 jaar, een meisje. Ik heb ADHD, maar ik heb het idee dat er wat meer speelt. 

Ik ben opgegroeit met mensen die een stuk ouder zijn dan mijzelf. Kan het niet goed vinden met kinderen van mijn eigen leeftijd. 

Veel deze mensen zijn somber, depressief, maar zij hebben me ook mijn gevoelens leren ontdekken, sombere gevoelens, en ik deal hier al mee sinds dat ik 8 ben. Nooit echt serieus genomen door volwassene behalve mijn eigen ouders, leraren die zeggen dat het "allemaal wel goed komt, iedereen voelt zich wel eens verdrietig. Voor nu moet je goed focussen op school!". Blijdschap vind ik in kleine dingen, maar over het algemeen is somberheid mijn neutrale emotie. 

En dan hoor ik ineens van andere dat ik heel manisch ben, en to be honest zie ik dat zelf ook wel. Op het ene moment wil ik het haar uit mn hoofd trekken, raak ik intens snel overbeprikkelt, voel ik me over het algemeen gewoon heel erg "kut", en dan in een plotselinge switch voel ik me zoals ik me nog nooit gevoelt heb. Een soort euforie waarvan ik wil dat het nooit eindigt. Het is een soort drug voor me. Daarna is het somberheidsgevoel alleen maar erger, en meestal duurt het een stuk langer dan die "euforie" waar ik het over heb. 

Ik hou absoluut niet van self-diagnosing en probeer ook zeker niet te zeggen dat ik zeker ben dat ik bipolair ben. Wat ik wil zeggen is dat ik graag meer wil weten over wat het betekent om bipolair te zijn, wil weten of de symptomen die ik heb serieus met de stoornis in verband liggen.

Ik laat nu heel veel dingen uit mn verhaal en er speelt veel meer, maar je snapt mijn punt. 

Hoe geef ik dit aan bij mijn moeder?

Zij is de eerste die ooit aangaf dat ze vind dat ik manisch ben. Ze luistert goed en heeft me altijd geholpen, maar ik durf de conversatie niet te starten. Ik zit ook bij een psycholoog, zou ik er wat aan over hebben als ik het daar aan geef?

 

Gr, Unkcal


8 reacties

Reputatie 2
Badge

Ik hoop dat ik hier wel serieus genomen word, ondanks mijn leeftijd ^^

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Klinkt als een vervelende situatie. Het is natuurlijk niet fijn om je slecht of manisch te voelen.

Fijn dat jouw moeder jou serieus neemt. En goed dat zij verteld wat zij ziet aan jou. Je zegt dat je dat ook aan jezelf herkent dus dan lijkt het me fijn dat je daar over kan praten met iemand. Je weet alleen niet zo goed hoe je de conversatie moet starten. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen van: he mam, weetje nog dat jij laatst zei dat ik manisch ben? Daar wil ik graag even over praten. Je kan ook een briefje schrijven, een appje sturen, dit topic laten lezen, etc.  Het aan je psycholoog vertellen lijkt me ook wel een verstandig idee. Hij/zij kan jou waarschijnlijk ook meer vertellen over bipolaire stoornissen. Ik weet wel dat veel mensen met ADHD last hebben van moodswings maar idk. 

Succes!!

 

joeeeeeeee

Reputatie 6
Badge +3

Hey unkcal, 

Jouw leeftijd maakt echt niet uit hoor. Als jij je zo voelt dan is dat zo, los van jouw leeftijd.

Je hebt er zeker wat aan als je het bij je psycholoog aangeeft. Die wat dan wat te doen. Hoe je het aan je moeder kunt vertellen kan je met je psycholoog bespreken, of met de kindertelefoon als je dat wil. Het is heel begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om het erover met je moeder te hebben, maar het helpt waarschijnlijk wel.

Tegen de sombere gevoelen kan je zoals je al zelf zei kleine dingen doen waar je rustig of gelukkig van wordt.  Als je jezelf dan tot voelt kan je zoiets doen.

Ik weet niet veel over manisch zijn, maar volgens mij zijn er wel medicijnen voor. Dat kan je ook met je psycholoog bespreken.

Succes!

Groetjes iemand.

Reputatie 2
Badge

Heey,

Klinkt als een vervelende situatie. Het is natuurlijk niet fijn om je slecht of manisch te voelen.

Fijn dat jouw moeder jou serieus neemt. En goed dat zij verteld wat zij ziet aan jou. Je zegt dat je dat ook aan jezelf herkent dus dan lijkt het me fijn dat je daar over kan praten met iemand. Je weet alleen niet zo goed hoe je de conversatie moet starten. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen van: he mam, weetje nog dat jij laatst zei dat ik manisch ben? Daar wil ik graag even over praten. Je kan ook een briefje schrijven, een appje sturen, dit topic laten lezen, etc.  Het aan je psycholoog vertellen lijkt me ook wel een verstandig idee. Hij/zij kan jou waarschijnlijk ook meer vertellen over bipolaire stoornissen. Ik weet wel dat veel mensen met ADHD last hebben van moodswings maar idk. 

Succes!!

 

joeeeeeeee

Hey unkcal, 

Jouw leeftijd maakt echt niet uit hoor. Als jij je zo voelt dan is dat zo, los van jouw leeftijd.

Je hebt er zeker wat aan als je het bij je psycholoog aangeeft. Die wat dan wat te doen. Hoe je het aan je moeder kunt vertellen kan je met je psycholoog bespreken, of met de kindertelefoon als je dat wil. Het is heel begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om het erover met je moeder te hebben, maar het helpt waarschijnlijk wel.

Tegen de sombere gevoelen kan je zoals je al zelf zei kleine dingen doen waar je rustig of gelukkig van wordt.  Als je jezelf dan tot voelt kan je zoiets doen.

Ik weet niet veel over manisch zijn, maar volgens mij zijn er wel medicijnen voor. Dat kan je ook met je psycholoog bespreken.

Succes!

Groetjes iemand.

 

 

Bedankt voor de hulp!

Ik zou het wel tegen die psycholoog zeggen. Daar is ie nou eenmaal voor! 

 

Ik ben ook 12 : )

hoihoi

 

wat vervelend om te horen. ik herken dit wel. ik heb medicatie voor mijn ADHD waardoor mijn moodswings wel onderdrukt worden, maar als ik die medicijnen niet inneem dan heb ik ook periodes dat ik me erg goed voel en dan ineens kan ik me ook enorm slecht voelen. ik zou adviseren het wel te vertellen aan een psycholoog. dit is waar hun voor hebben geleerd dus ze kunnen je er wel mee helpen.

veel succes! 

Reputatie 2
Badge

hoihoi

 

wat vervelend om te horen. ik herken dit wel. ik heb medicatie voor mijn ADHD waardoor mijn moodswings wel onderdrukt worden, maar als ik die medicijnen niet inneem dan heb ik ook periodes dat ik me erg goed voel en dan ineens kan ik me ook enorm slecht voelen. ik zou adviseren het wel te vertellen aan een psycholoog. dit is waar hun voor hebben geleerd dus ze kunnen je er wel mee helpen.

veel succes! 

hoii

 

Ik zal erover praten met mijn psycholoog.

Mijn probleem met mn medicatie is dat ik er echt heel ziek van word en te veel afval met als resultaat ondergewicht, dus dat is ook niet ideaal. Zoek al een tijdje naar een betere dosis.

bedankt voor je hulp!

hoihoi

 

wat vervelend om te horen. ik herken dit wel. ik heb medicatie voor mijn ADHD waardoor mijn moodswings wel onderdrukt worden, maar als ik die medicijnen niet inneem dan heb ik ook periodes dat ik me erg goed voel en dan ineens kan ik me ook enorm slecht voelen. ik zou adviseren het wel te vertellen aan een psycholoog. dit is waar hun voor hebben geleerd dus ze kunnen je er wel mee helpen.

veel succes! 

hoii

 

Ik zal erover praten met mijn psycholoog.

Mijn probleem met mn medicatie is dat ik er echt heel ziek van word en te veel afval met als resultaat ondergewicht, dus dat is ook niet ideaal. Zoek al een tijdje naar een betere dosis.

bedankt voor je hulp!

hier heb ik inderdaad ook nare ervaringen mee gehad. ik heb het uiteindelijk ook aangegeven bij de dokter en heb nu andere medicatie. het heeft nog wel beetje effect op eetlust maar niet zo veel dat ik er ondergewicht van zou krijgen.

Reageer