Vraag

Ik blokkeer als mensen me willen helpen


  • Anonymous
  • 0 reacties

 

Hoi allemaal

ten eerste ik wil jullie bedanken als je dit helemaal gaat lezen…. dit is dus vorige week vrijdag allemaal gebeurd…. ik had dus een gesprek met me leerlingbegeleider opzich ging het wel goed…. maar sloot me soms af en blokkeerde maar ja dat maakte nii heel veel wat uit…. maar ze maakte zich zorgen ofz… dus ze zei ik wil even een test met je doen…. nou kreeg dus allemaal vragen…. ze zat eerst naast me…. maar toen had ik al iets zovan ja ik ga niet eerlijk doen…. en al helemaal als zij bij me ging zitten… maar toen zei ze gelukkig weet je ik ga wel ff iets anders doen…. toen deed ik wel een beetje serieus en vulde het dus in…. er kwam best een hoge score uit…. dus ik blokkeerde me gelijk en wat ze allemaal zei deed ik niet meer en ja…. toen zei ik zovan mag ik gaan? Toen zei ze nee… ik wil nog 1 vraag stellen en dan mag je misschien gaan… nou ze vroeg dus hoe somber ben je van 1 tot 10 ik zei daar ga ik geen antwoord op geven… toen zei ze Sophie dat moet wel anders laat ik je niet zo naar huis gaan ik zei hz? Toen zei ze ik ga je oude mentor er bij halen… want zo gaat het niet werken…. want je maakt me bang en ik maak me zorgen om je ik zei nee hoeft niet…. toen zei ze ik haal je oude mentor op en jij blijft hier zitten ik zei dus is goed joh….. dus toen zei mijn oude mentor ging ophalen…. was ik eigenwijs en ben ik weg gaan lopen…. omdat ik er echt geen zin in had…. dus ik was weg…. maar blijkbaar zochten hun mij en ze hadden me gevonden…. dus ik liep nog steeds weg en liepen ze me achter na….  toen dacht ik heeft toch geen nut als ik weg loop!! Dus ja toen ben ik maar mee gegaan met hun…. toen zeiden ze meteen ja Sophie vertel is en ik heb me mond steeds gehouden en liep af en toe weer weg!! Maar toen me oude mentor zei…. we maken ons zorgen en als je nog 1 x weg loopt ga ik je ouders bellen wat er allemaal aan de hand is…  nou dat dus…. ze hadden door dat praten nii werkte dus moest ik gaan typen…. maar omdat ik zo in m’n frustratie was heb ik dingen gezegd waar ik spijt van had enz…. en ik moest dus typen wat me dwars zat…. dus pas de 3e x toen ik het liet zien was het goed…. de 2e x toen het fout was werd ik boos en sloeg ik tegen de muur en me telefoon liet ik keihard flikkeren…. waardoor er nu een barst is….  het was een korte tekst… maar dut keer hadden ze er wel wat aan…. toen zei m’n oude mentor ik wil dat je nadenkt over een stapje zetten naar de positieve kant op dus dat moet ik nog steeds bedenken en mijn leerlingbegeleider zei iets met een school deskundige ofz idk heb niet heel goed geluisterd….  en ja toen later mocht ik gelukkig wel weg…. maar ik wil denk ik stoppen met de gesprekken!! Want wil mensen niet pijn doen en dat hun moeite voor mij gaan doen terwijl ik niet terug moeite doe om te praten over mijn gevoelens…. maar weet dus nii of dat handig is…. ik weet het dus gewoon even niet meer.…

het slapen lukt gwn ook niet!!! 

 

Dankjewel alvast voor de tips en adviezen en srry voor het slechte of onduidelijke uitleg!! 

 

Groet Sophie!!!


365 reacties

Als je in zou stemmen met gesprekken met je leerlingenbegeleider en oude mentor, zouden jullie als afspraak kunnen maken dat je ouders erbuiten gehouden worden. 

 

Bij bewust werken aan jezelf zet je zelden stappen achteruit. Het kan gebeuren dat je wat zegt waar je later spijt van krijgt, maar dat je dat zei, is ook een stap vooruit; zeker in jouw geval van jezelf afsluiten. 

 

Iemand die hulp zoekt is geen ‘mietje’. Het is net dapper om hulp toe te laten; zeker als dat niet gemakkelijk voor je is. 

 

In je bericht naar je oude mentor en leerlingenbegeleider schreef je:

‘dat ik gewoon dan wel met de gesprekken door wil gaan maar niet met een psycholoog’

Ik vermoed dat je oude mentor en leerlingenbegeleider dat begrepen hebben als: je voert liever geen gesprekken met een psycholoog, maar wel met hen twee. Bedoelde je het zo?

 

Gr. Kenshin

Hoi,

idd want heb echt geen zin in nog meer gezeik… jaa ben gwn bang… kijk weet je… als iemand anders hulp zoekt is die geen mietje… maar als ik hulp zoek ben ik een mietje omdat ik niks zelf kan…. en ik verdien het gwn nii…. er zijn 1000e andere mensen die hulp nodig hebben…. en ja met mij gaat het gwn redelijk…. ik kan mezelf wel redden….  klopt zo bedoelde ik hem idd…. nou dan mag ik hopen dat ze het gwn accepteren…. 

‘als iemand anders hulp zoekt is die geen mietje… maar als ik hulp zoek ben ik een mietje omdat ik niks zelf kan’

Zo heb ik ook erg lang gedacht over mezelf. Weliswaar is het aanvaarden van hulp net erg dapper; niet voor mietjes dus. 

 

Kan je verwoorden waarom je geen hulp zou verdienen? Iedereen is je omgeving lijkt daar namelijk anders over te denken: jij verdient hulp; je hebt die nodig. 

 

Begrijp ik het goed dat je op zich wel inziet dat je hulp nodig hebt?

 

Gr. Kenshin

Hoi,

weet je ik zie wel in dat ik hulp nodig heb….. maar die wil ik niet….. ik accepteer het gwn bij mezelf nii…. wws is dit heel dom en gwn lijkt het alsof ik zeur….. maar het gaat gwn echt moeilijk…. waarom ik het nii verdien: omdat er mensen zijn die veel ergere dingen meemaken…. en ook gwn omdat ik zoveel domme fouten maak…. maar ik besefte me dat ik op die situaties nii zo streng was tegen mezelf….. dat vonden de docenten wel enz dat ik juist streng was tegen mezelf…. maar ik nii….. ik wil alles zo goed mogelijk doen zonder fouten te maken….. maar omdat ik zoveel fouten heb gemaakt en er niks aan deed tenminste zo voelt het…. verdien ik het gwn nii...

‘maar omdat ik zoveel fouten heb gemaakt en er niks aan deed tenminste zo voelt het…. verdien ik het gwn ni’

Wat streng voor jezelf. Als het zo zou zijn dat je vroeger fouten hebt gemaakt, is het net des te verstandig om daar nu mee aan de slag te gaan. Als je een fout maakt liggen er namelijk twee keuzes voor je open: ermee leren leven, of de fout rechtzetten. 

 

Gr. Kenshin

 

Ja ik snap het….maar zo zie ik het nii

Zo zie je het niet. Dat kan; ieder z’n mening. Denk je dat je eens een schema zou kunnen maken met de voor- en nadelen van hulp? Dat schema kan je, als je dat graag doet, eventueel hier plaatsen.

 

Gr. Kenshin

Hoi, 

jaa ik kan hem idd wel maken…. doe ik zo wel even…. bedankt 

Lukt het met het schema? :slight_smile:  Er is geen haast bij hoor, en je hoeft ‘m hier ook niet te plaatsen als je dat liever niet doet. 

 

Gr. Kenshin

hoi…. bedankt voor je berichtje…. ik had dit al namelijk

voordeel: ik kan geholpen worden met wat ik voel

nadeel:

  • lijk op een pussy
  • mietje
  • gedrag verkeerd
  • asociaal zijn

kortom er zijn meer nadelen dan voordelen…. en ja ik weet dus niet echt…. het enige wat ik echt wil is dat ze me met rust laten tot corona voorbij is…. alleen aan de andere kant wil ik duidelijkheid…. enz… dus is gwn een beetje verwarrend…. m'n leerlingbegeleider had me vrijdag weer geappt en ze zei ha sophie… vrijdag sophiedag (omdat ik meestal op de vrijdag met haar een gesprek had) en ze vroeg hoe is het deze week gegaan? dus ik zei gwn heel droog goed! terwijl ik echt normaal zou zeggen hoi mevr… bedankt voor het vragen, maar het ging goed…. fijne weekend nog…. maar ja ik hoef hun gwn ff niet ofz…. en toen stuurde zei dus een duimje

 

Je hebt één voordeel gevonden, en vier nadelen. Dit lijk jij op te vatten als: meer nadelen dan voordelen, dus hulp is voor mij niet nuttig. Klopt dat?

 

Ik denk namelijk dat dat ene voordeel opweegt tegen de vier nadelen. Dat je als een ‘pussy’ of ‘mietje’ gezien zou worden vind ik namelijk niet kloppen, en dat je gedrag verkeerd zou zijn kan nu net een aanleiding zijn tot het aanvaarden van hulp. Ten slotte is iemand die om hulp vraagt niet asociaal, maar net moedig. Zo zie ik het. 

 

Zou je met je leerlingenbegeleider en oude mentor kunnen afspreken dat jullie de eerstkomende vrijdag na coronatijd elkaar weer eens zien? Op die manier heb je duidelijkheid én word je tijdens de coronatijd met rust gelaten. Als zou blijken dat de coronatijd nog een tijd zal aanhouden, is een videogesprek misschien mogelijk. 

 

Gr. Kenshin

 

hoi, kloptt…. ja ik snap wel wat je bedoeld…. me leerlingbegeleider zei ook dus zovan ik weet niet hoe we de gesprekken gaan oppakken…. of wat dan ook maar daar hou ik je op de hoogte…. maar het is gwn ik kan het makkelijk zelf wel aan me problemen…. wil mensen niet storen of wat dan ook….

 

 

Ik vind het lastig hoe je niemand wenst te storen. Onder andere dit lijkt er namelijk voor te zorgen dat je moeizaam hulp aanvaardt. Denk je eens een videogesprek te durven vastleggen met je leerlingenbegeleider of oude mentor? Op die manier zie je ze nog eens, en wordt jullie band onderhouden. 

 

Gr. Kenshin

Hoi, 

ik zie wel als hun contact opnemen… ten eerste weet totaal nii wat ik zou moeten zeggen in de video gesprek

Als je in een videogesprek niet goed weet wat zeggen, zou je op voorhand een briefje kunnen maken waarop je opsomt wat je graag zou bespreken. Dit zouden bijvoorbeeld de voor- en nadelen van hulp kunnen zijn, of iets anders wat er op dat moment speelt. 

 

Anders doen we het zo: als je leerlingenbegeleider of je oude mentor binnen de acht dagen geen contact met je opneemt, neem jij contact met hen op. Zullen we het zo afspreken?

 

Gr. Kenshin

Hoi.…

ik vind het goed als ze binnen deze 8 dagen geen contact opnemen dat ik het dan wel doe…. maar ja 1000% ze gaan sws contact opnemen….. want ja ze laten me toch nii met rust elke week wel 1 of 2/3x en ja dat is gwn irritant…. ik snap hun hele zorg nii 

Ok, afgesproken. Dan wachten we af tot volgende vrijdag. Wordt er in de tussentijd contact met je opgenomen, denk je dat je dan eerlijk zal durven vertellen hoe het met je gaat?

 

Gr. Kenshin

Hoi,  

nee…. dan ga ik gwn nog steeds zeggen gaat goed enz… weet nii wAt ze gaan doen enz....

Jammer dat je vertrouwen in ze allesbehalve een boost heeft gekregen. Durf dat gerust ook te zeggen: dat je vertrouwen moeilijk vindt nu. 

 

Gr. Kenshin

Hoi, 

Hahha wws klinkt dit heel raar… voor je…. maar ik ben blij…. ze hebben me eindelijk een x nii geappt…. en nu gwn hopen dat ze me met rust laten…. ik zie wel of ik het zeg

Het klinkt niet raar voor me, hoor :slight_smile:  Ik heb er zelf een tijd erg koppig lang alleen voor gestaan. Het was echter pas na het aanvaarden van hulp dat ik me beter ging voelen. Vandaar dat ik jou probeer te overtuigen tot het aanvaarden van hulp. 

 

Gr. Kenshin

hey Sophie en kenshin

 

ik ga me er weer eens mee bemoeien 😉

 

ik ben het met kenshin eens. het is beter als je wel hulp zou aan vaarden. 

het is lastig, ik weet het. je wilt het liever alleen oplossen. maar soms he is het beter als je ze wel hulp zou ervaren.

ik wil het zelf nog steeds het liefst alleen doorstaan en op lossen. maar ik heb hulp toe gelaten. nog niet geaccepteerd want ik wil het graag zelf doen. maar ik weet dat dat onmogelijk is.. en weetje kenshin heeft mij ook heel lang moeten over halen. en kenshin weet niet van op houden 🤣 (niet gemeen bedoelt. juist op een goeie manier). 

zou je ze niet kunnen toe laten het kijken wat ze willen doen.  en dan kijk je per stap of je daar klaar voor bent. en als dat niet zo is blijf je langer op die stap daarvoor hangen tot je er wel klaar voor bent. 

 

groetjes blue

Hoi…

bedankt voor jullie bericht allebei…. ik snap jullie wel… maar ja…. probleem is ook gwn ik weet nii zoveel over psychologen….. geen idee  of ik moet betalen…. want mijn ouders weten niets enz…. en ja ik ga nii die mensen appen…. omdat ik gwn geen zin heb ik hun

Psychologen zijn vaak lieve, behulpzame personen die het beste met je voorhebben :slight_smile:  Zelf ga ik ook naar een psycholoog, waar ik gewoon tegen kan praten alsof het een vriendin is. 

 

Zullen we afspreken dat je eerst van je weekend geniet, en maandag weer eens denkt aan hulp? Maandag zou je dan, als je daar de moed voor hebt, kunnen vragen hoe het betalen van de psycholoog zou verlopen. 

 

Gr. Kenshin

hey

 

ik heb zelf nog geen ervaring met een psycholoog. maar ik weet wel dat er echt aardige psychologen bestaan! mijn oudste broer is bijvoorbeeld een psycholoog. 

de betaling kan ik ook niet vertellen.

je hoeft bij een psycholoog echt niet de eerste keer alles al te vertellen hoor! je moet elkaar eerst een beetje leren kennen. 

 

zou het misschien helpen als we psychologen, hulpverleners gaan noemen. dat zou mij minder snel afschrikken. 

 

ga idd maar eerst van het weekend genieten en denk er maar pas dinsdag weer over na. want maandag zouden de scholen dicht moeten zijn! 

 

groetjes blue 

Reageer