ik ben kapot



Toon eerste bericht

127 reacties

Ondanks je zenuwen, lijkt het me goed dat dat intakegesprek nadert. Ik hoop dat je bij een hulpverlener terechtkomt waar je je veilig en vertrouwd bij voelt.

De gebruiker xLotx heeft een topic geopend, genaamd Alternatieven zelfbeschadiging. In dat topic kan je een hoop tips en ervaringen lezen. Sommige tips zijn gedeeld door mensen die ervaring hebben met de neiging tot zelfbeschadiging. Hopelijk kunnen deze verhalen en tips jou helpen.

Mag je bij gym een trui aanhouden? Je zou kunnen zeggen dat je een griepje voelt aankomen, en dat je je graag goed warm zou houden.

Gr. Kenshin
Hey Xxjee,

dus toen ik een paar uur geleden mijn topic plaatste over mijn Zelfmoordpogingen gaf jij in je reactie duidelijk aan dat dat niet het antwoord is. Nu hierbij mijn reactie dat snijden ook het antwoord niet is. Ik wil graag zeggen dat ik weet hoe je je voelt maar dat kan ik niet. Niemand voelt zich hetzelfde als ze zich kut voelen, in de steek gelaten. Maar als zij je omlaag halen omdat ze denken dat je je aanstelt ofzo, laat ze dan zien dat jij beter bent dan dat. Als zij zeggen dat je iets niet kan laat ze dan zien dat je het wel kan en nog beter ook!

Ik ben nu 15 en ik zit in de derde. Ik heb me me hele leven kut gevoeld om wat mijn vader had gedaan. Al mijn vriendschappen naar de klote. Maar nu niet. Want ik had de moed om nee te zeggen tegen hem en om mijn vriendinnen alles te vertellen, ik las dat je vertrouwen moeilijk vind. Dat heb ik ook. Maar ik denk dat het bij mij anders ligt dan bij jou.

Wat ik wil dat je weet is dat ik er voor je zal zijn. Ik heb een moeilijke jeugd gehad en ik wil dat niemand zich meer zo kut voelt als dat ik me gevoeld heb. -Reactie aangepast door de Kindertelefoon, in strijd met forumregels 6/7-

Aan wat ik heb gelezen is dat jij het nog zwaarder dan mij heb gehad maar dat is niet erg, geen enkel persoon is 60 geworden zonder problemen of zonder periodes dat ook hun erdoor zaten. Maar die personen zijn jou niet. Jij bent zoveel sterker dan dit! Jij bent zolang clean gebleven en daarvoor heb ik enorm veel respect! Ik hield het nog geen 4 dagen vol. Maar dat was toen ik nog naar me pa ging en dat doe ik nu niet meer.

Weet dat je niet alleen bent!
-Reactie aangepast door de Kindertelefoon, in strijd met forumregels 6/7-
Je bent niet alleen en wij steunen je!
Precies, ze hebben maar pech!

Je bent nog moe, maar verder gaat het goed. Dat is fijn om te horen!

Kan school je niet wat tegemoet komen met het werk dat je moet inhalen? Kun je dit met je mentor overleggen?

Groetjes Pin
Bij volleybal kan ik me voorstellen dat je soms met zenuwen zit. Bestaan er polsbeschermers die een deel van je arm afdekken? Naast de zorgen om je littekens, lijkt het me goed om in het belang van het genezingsproces je littekens af te dekken, zodat ze geen harde klappen van de bal moeten doorstaan.

Gr. Kenshin
hey,
bedankt allemaal voor jullie lieve reacties 😘
Heb met gym maar een trui aan gedaan. Niemand zei er verder iets van gelukkig.

Heeft iemand miss een idee wat zo'n intakegesprek inhoudt? Ik weet dat namelijk echt niet. K weet alleen dat het ongeveer 2 uur gaat duren. Blijven je ouders daar bij zitten of moeten die weg?

liefs,
Xxjee
Fijn dat het dragen van een trui jou geholpen heeft.
Hoe het intakegesprek precies in elkaar zit verschilt per organisatie. Als je op voorhand geen vragenlijst gekregen hebt is het goed mogelijk dat je dat daar op het intakegesprek zult moeten invullen.
Ook het al dan niet aanwezig zijn van je ouders hangt ervan af.
Als je dit heel graag zou willen zou je op voorhand een mail kunnen sturen naar de organisatie.
Ikzelf heb dit ook gedaan. Normaal gezien zeggen ze dan gewoon in het intakegesprek dat er steeds een deel met de jongere apart wordt gepraat.

Groetjes
Lot
@Kenshin
Hij is maar 2x in de week op school.
Ik had dat ook al voorgesteld, maar ik heb ook geen les meer van hem. Dus hij vindt dat hij me dan niet genoeg in de gaten kan houden.

Morgen moet ik dus weer naar hem toe.....
Dus dat word een slapeloze nacht denken over hoe ik zorg dat hij geen contact opneemt met mijn ouders.

Xxjee
Ik wens jullie een goed gesprek toe. Hopelijk kunnen jullie tot een compromis komen. Zou er eventueel een andere leraar of begeleider zijn, die mee een oogje in het zeil zou kunnen houden? Misschien stelt dat je leraar gerust.

Heb je het gevoel dat je een gevaar zou kunnen vormen voor jezelf?

Groetjes
Kenshin
Hey,
Ik heb na heel veel gedoe een deal kunnen sluiten met mijn mentor.
Ze gaat mn ouders niet bellen, maar als ik weer terugval is er ook geen discussie mogelijk. Dan belt ze sws.
Dus ik doe nu heel hard mn best om niet terug te vallen.

N de meivakantie staat het intake gesprek gepland, dus nog een paar weekjes....

Ben gelukkig weer volledig hersteld van de operatie!

Liefs,
Xxjee
Super, hou vol! We geloven er in dat je het kunt!
Probeer jezelf zoveel mogelijk af te leiden zodat je er niet te veel aan denkt.
Verdere tips om uit te stellen kun je ook nog in deze lijst vinden. Succes!

Groetjes
Lot
Goed dat jullie tot een compromis zijn kunnen komen. Fijn dat de stress van het inlichten van je ouders je bespaard wordt.

Ik wens je alvast een fijn intakegesprek toe bij een hulpverlener waar je je goed bij voelt :)

Gr. Kenshin
Hey,
Ja er bestaan inderdaad een soort beschermers voor je armen, sleeves.

Ik heb dr al een paar gekocht, maar ze zitten echt strak om je arm. Dus de vorige keer dat ik ze om deed gingen alle korstjes eraf.....

Xxjee
Bestaan er geen maten in? Misschien vind je er wel van een ander merk die geschikter zijn voor jou.
Je kunt ook erst iets zacht op je amrn leggen, en daarbovenop de sleeves, zodat het niet rechtstreeks op je armen gaat schuren.
Yes! Super fijn dat jullie een deal hebben gesloten. Dat is ook meteen een mooie motivatie om te stoppen 💪

Volgende week is de intake. Super! Allemaal goed nieuws!

Fijn dat he bent hersteld van de operatie!

Gr. Pin
Er bestaan maten in, maar ze moeten nauw aansluiten op je armen. Anders zakken ze de hele tijd af. Dus dat werkt ook niet zo heel erg goed.....

Er iets zachts onderleggen is ook wel een dingetje, maar ik ga het proberen! Bedankt voor de tip!😘

Xxjee
@Pin
De intake is over 4 weken.....
Dus dat wordt nog afzien.

Heb me ondertussen al 12 dagen niet gesneden😊

Xxjee
Hoi,

Ik schrok wel echt van het gedeelte waarin je vertelt dat je op het punt stond om zelfmoord te plegen. Daarom wil ik daar ook mee beginnen.

Je vindt dat je vriendin zo diep zat door jou. Je kan jezelf dit niet vergeven. Ik kan je 1 ding vertellen: als je zelfmoord zou plegen, dàn help je je vriendin de afgrond in! Wat er ook gebeurt, zelfmoord is niet het antwoord!

Je schrijft dat jouw situatie je vriendin te veel is geworden. Ze heeft het daar heel moeilijk mee (gehad). Zo moeilijk, dat ze zich heel slecht is gaan voelen en zichzelf is gaan snijden, in een poging jou beter te begrijpen.

Ik snap dat jij denkt dat dit jouw schuld is, maar geloof me, dat is het niet.

Jij kan er niks aan doen dat je vriendin zo reageerde op de situatie! Dat is iets wat niet te voorspellen valt. Daarbij is het niet jouw verantwoordelijkheid om de grenzen van je vriendin te bewaken. Het is aan haar om aan te geven wanneer het te veel wordt.

En dat je niet hebt gezien dat het slecht met haar gaat, valt ook volledig te begrijpen. Als het slecht met je gaat, consumeert dat je. Daar kun je niks aan doen. Dat moet je jezelf dus ook niet verwijten. Dat je het niet zag, is niet egoïstisch, niet jouw schuld en niet jouw verantwoordelijkheid.

Je bent het wel waard om te leven en ik weet zeker dat jouw vriendin dat ook zo ziet. Dat ze ontzettend veel om je geeft en dat ze alleen maar wil dat je gelukkig bent!

Ik hoop dat je hier iets van meeneemt! Ik wil je echt op je hart drukken, dat het niet jouw schuld is!

Probeer dit gevoel niet bij je te houden. Probeer het met iemand te delen, op te schrijven of op een andere manier te uiten.

Groetjes Pin
Volhouden, wij geloven in je. En wauw, super, goed bezig! 😊
Hoi,

Dan was ze gwn oke geweest.Dat "wat alsen" moet je niet doen. Dat brengt je helemaal nergens. Als jij haar niet had getriggerd, had iets anders dat ook kunnen doen. Depressie is deels ook genetisch, of je er wel of geen aanleg voor hebt. Je vriendin heeft er waarschijnlijk aanleg voor, net als jij. Daar kun jij niets aan doen.

Je vriendin noemde je wel egoïstisch, maar jij weet dat dat niet zo is. Fijn! :)

Je bent geen mislukkeling en ook niet als je jezelf snijdt. Snijden is een copingsmechanisme voor jou. Wellicht ook een verslaving. Je kan niet van de een op de andere dag stoppen met snijden. Dat is ook niet reëel om van jezelf te verwachten.

Het lijkt me inderdaad wel verstandig om nu te stoppen met het inlichten van je vriendin, wanneer het slecht met je gaat. Ik hoop wel dat jullie nog over andere dingen contact kunnen hebben.

Gr. Pin
Veel moed gewenst voor de komende weken 🍀 Ik hoop dat je tussen de moeilijke tijden door, ook fijne momenten mee mag maken.

Twaalf dagen niet gesneden, goed bezig 😊

Gr. Kenshin
Hoi,

Dat afstandelijke kan aan veel dingen liggen. Bijvoorbeeld dat ze niet comfortabel is bij het spreken over haar problemen. Ook kan ze jou willen ontzien.

Het is heel lastig. Vervelend dat je het zo merkt. Ik snap dat je het graag terug wil draaien, maar dat kan helaas niet. Hopelijk lukt het jullie om te groeien en daarbij jullie vriendschap een nieuwe kans te geven :)

Gr. Pin
Hey,

Wow, wat heftig dat je zo plotseling geopereerd moet worden! Ik hoop dat het allemaal goed gaat!

Wat lastig dat de situatie met je vriendin zo ingewikkeld is nu. Denk je dat je het hier met haar over kan hebben of denk je dat ze dat niet goed oppakt?

Ik denk wel dat het moet kunnen om met anderen om te gaan. Daar heb jij ook zeker recht op.

Waarom heb je ruzie met je vader?

Heb je inmiddels al met iemand gesproken over deze dingen?

Gr. Pin
Hoi,

Ik voel me zoo leeg. Ik weet gwn niet waarom ik me zo slecht voel, maar ik kan dit niet volhouden.
Maandag weer bij de psycholoog geweest. Zijn begonnen met cognitieve gedragstherapie, voor mn gevoel zijn we de afgelopen 3 sessies geen stap verder gekomen, maar miss moet ik gwn geduld hebben.

Op school lopen dingen ook kut. Ik hoor nergens echt bij, maar het is ook niet zo dat ik helemaal geen vrienden heb.

Eigenlijk weet ik het niet meer. Ik voel me zo doelloos, de drang om mezelf te beschadigen is groot......

Hoe kom ik van dat gekke sombere gevoel af?

Xxjee
Hey,

Vervelend dat je dit niet kan bespreken met je vriendin. Is het misschien een goed idee om wat meer afstand van haar te nemen?

Je vader reageert zijn gevoelens af op jou. Zelfs nu je die operatie hebt gehad. Wat stom! Heb je het hier wel eens met iemand over gehad? Denk je dat je dit kan gaan bespreken als je bij die psycholoog loopt?

Hoe voel je je nu? Voel je je al wat beter van de operatie?

Gr. Pin
Hoi,

Ik zou proberen wel echt met andere mensen om te gaan als dat is waar jij behoefte aan hebt. Je vriendin zit inderdaad, zoals Kenshin al zei, erg in de knoop met zichzelf. Daar hoef jij niet het slachtoffer van te worden.

Op deze manier contact hebben, lijkt ook niet te werken. Misschien moet jij nu het initiatief nemen om wat meer afstand te nemen. Soms is het beter om om vergiffenis te vragen, dan om toestemming.

Hoe voel je je vandaag?

Gr. Pin

Reageer