Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Ik ben bang voor geesten

Reputatie 6
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal maanden geleden een boek gelezen voor school. Dat ging over geesten in een oud huis, daar kun je je vast wel iets bij voorstellen.

Ik weet van mezelf dat ik zulk soort boeken niet moet lezen, ik word namelijk heel snel bang doordat ik een veel te grote fantasie heb en ik dingen uit de fantasie projecteer in de werkelijkheid. Ik heb al verscheidene keren hulp gehad, maar echt niks werkt.

Nou ben ik dus op vakantie en ik kom boven en ik zie een luik (op slot) richting waarschijnlijk een zolder in het huis waar we zitten. In dat boek zat er achter zo'n soort luik een lijk en die geest zwierf rond in het huis.

Ik ben nu dus f*cking bang, echt niet normaal. Ik heb het al besproken met m'n moeder en zus (die zijn mee), maar ze kunnen me niet helpen, want ik weet niet wat helpt.

Wat kan ik doen? Ik ga het echt niet volhouden een week hier als ik zo bang blijf. Ik durf niet alleen te zijn en ik durf niet naar boven.

Pin

31 reacties

Hey pin,
Ik heb daar ook last van. Wat ik meestal die is me gedachtes bij iets anders brengen bv iets grappigs kijken en stel je leest nog een keer z'n soort boek moet je niet na gaan denken over wat je zo net hebt gelezen dan gaan je hersenen opnieuw nadenken en bedenk je er beelden bij. (Ik doe zoiets meestal b
Bij een enge film of programma) sorry voor 2 reacties drukte perongeluk op plaats. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Gr XXBEERXX
Reputatie 6
Ik denk het wel. Dank je! Ik ga nu wat anders doen en dan proberen te slapen!
Gr Pin
Heey Pin,

Heb je bijvoorbeeld ook een mail adres zodat ik je beter kan helpen? Het lijkt me nogal een gevoelige kwestie en ik respecteer sowieso je privacy & persoonlijke gevoelens. Ik zal echt m'n best voor je doen! Geef je me een kans om het je te bewijzen?

Jason
Hoi Pin!
Ik herken het wel, goed dat je het hebt besproken met je moeder.
Als je bang bent bij het slapen, hou een lichtje aan
of kijk eerst een Youtube video voor je gaat slapen.
Aan wat anders denken. Wat mij hielp, je mobiel vlakbij je bed of op je bed
en voor je gaat slapen met iemand bellen.

Ik hoop dat snel over gaat!
x Raisa
Reputatie 6
@Ytiau1994 je mag volgens de forumregels geen e-mail geven. Ik ben blij dat je me wilt helpen, maar dat kan ook via hier! Juist om de privacy te waarborgen mag je verder geen privé gegevens geven. Sorry.

@Raisa ik slaap al mijn hele leven met een nachtlampje 😃. Ik maak nu puzzels uit de lastigste puzzelboekjes die ik kon vinden. Het is ochtend en ik leef nog, geen geest gezien 🙂, maar nog steeds wel bang 😞.

Iemand nog tips hoe ik rustig naar boven kan lopen zonder bang te worden?

Gr Pin
Hey pin,

Wat vervelend dat je nog steeds bang bent. Wat bij mij helpt als ik naar boven ga zo veel mogelijk geluid maken. I know het klinkt raar voor iemand anders als ie iemand hoort die tegen zichzelf praat. Ik hou altijd in me achterhoofd als ik/jij lawaai maak dan is hij bang en blijft hij weg (ik heb last van een man geen echte maar heb te veel horror gekeken vroeger) hoop dat je er wat aan hebt.
Xxx
Reputatie 6
Hey XXBEERXX,

Dat is wel een goed idee, ik ga het proberen!

Iemand van de kindertelefoon, waarom is de titel van mijn topic veranderd? Ik vind dit niet zo leuk...

Gr Pin
Reputatie 6
Hey XXBEERXX,

Dat is wel een goed idee, ik ga het proberen!

Iemand van de kindertelefoon, waarom is de titel van mijn topic veranderd? Ik vind dit niet zo leuk...

Gr Pin

Dank voor de uitleg per mail Kindertelefoon.
Heey,
Pas had je het over je dwanggedachten, waarbij het helpt ze te herhalen. Kan het zo zijn dat het ook helpt bij je angst voor geesten? Dat je gedachten hardop tegen ze zegt oid (ik bedenk ook maar wat).

Probeer ergens mee bezig te zijn als je de trap op loopt, zet muziek aan, zodat je geluid om je heen hebt.

Xx
Kikker
Reputatie 6
Dat opzeggen helpt helaas niet 😞 Heb ik al geprobeerd toen ik nog therapie had. Ik heb zelfs medicijnen gehad...

Het helpt idd wel een beetje op geluid te maken. Hopen dat het blijft helpen :D

Thx
Pin
Badge +8
Hoi Pin,

Wat vervelend dat je dat toevallig een zolder hebt op vakantie. Maar ik kan je geruststellen dat geesten niet bestaan. Ik snap natuurlijk dat jij dit al weet, maar toch.

Nu ik er aan denk: ik heb dat ook. Als ik een film heb gegeken waar geesten in voorkomen, denk ik ook dat geesten overal zijn. Ik zoek dan achter elke deur voordat ik een kamer inloop. Ik zet alle lichten aan als het donker is en ben dan niet graag alleen. Ik was bijvoorbeeld ook op vakantie in Zweden. Hier ben ik als grapje één keer door iemand goed geschrokken. Ik durfde daar gelijk de trap niet meer op te lopen alleen, hier was ik ook bang dat er straks iemand was die me zou laten schrikken.

En rond die periode ongeveer was ik het ' bang ' worden een beetje vergeten. Daarvoor had ik ook dat ik ( zoals hierboven beschreven staat ) overal achter keek. En dat was daarna weer begonnen. Misschien heb je hier niet zoveel aan, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien ( wat je natuurlijk zelf ook al weet 😉 ) geen enge boeken meer te lezen.

Je gebruikt al een nachtlampje, dat is erg handig. Zo kun je zien dat er geen geesten om je heen zijn.

Ik doe dit zelf niet, maar je kunt ook bedenken is om een grote cirkel in gedachte om je heen te trekken. In die cirkel is het alleen maar uit positief. Ook is die cirkel gelijk een soort 'stolp' waar je veilig bent, de geest ( in jouw gedachte ) kan je niet meer betasten. Je bent dus veilig hiermee.

Als je iets raars ziet, bijvoorbeeld dat luik, moet je er niks achter zoeken. Ook ( uit mijn eigen beleving ) snap ik dat dit erg moeilijk kan zijn, en het voor mij niet werkt. Maar ik zet deze tip er toch bij, omdat het bij jou wel zou kunnen helpen;).

Je kunt ook muziek opzetten. Je moet je dan alleen focussen op die muziek, en niet op het luik. Zo ben je dus alleen gefocust op de muziek die jij leuk vind, en vergeet je het luik. Zo kun je misschien gerust naar boven lopen, zonder aan het boek te hoeven denken.

Je kunt ook aan een superleuke jongen denken. Ook kun je bijvoorbeeld je allerleukste vakantie herinneren of zelf een vakantie maken, die in jouw fantasieën bestaat. Je kunt natuurlijk ook andere dingen in je fantasie bedenken. Ook hierbij vergeet je het luik, en hoef je er niet aan te denken.

Onthoud: je bent op vakantie. Dit is natuurlijk niet voor altijd, dus ga je er waarschijnlijk over een aantal weken 'al' weg. Ik snap nog steeds dat het dan moeilijk is:).

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt,

Suzan (14) xx
Reputatie 6
Hey Suzan,

Ik heb een dwangstoornis en daarom moet ik oppassen dat de dingen die ik doe niet dwangmatig worden: Als ik alles blijf controleren kan het weer een dwang ritueel worden. Daarom controleer ik vrijwel niks en ben ik nog banger...

We moesten voor school in een groepje een boek lezen. Iemand uit m'n groepje was al in een boek begonnen, dat enge boek. Ze vroeg of wij hem ook goed vonden, dus ik las de achterkant en ik dacht, gaat wel. Niet dus. Maar ja, das achteraf. Ik heb nu gelukkig wel vrienden waarmee ik over het boek kan praten :D

Ik kan de cirkel proberen. Ik ben alleen een beetje depressief momenteel, dus ik ben benieuwd of en hoelang die positief blijft... haha. Het veilige erachter zou misschien wel kunnen werken. Ik bouw namelijk mezelf helemaal in met kussens in bed en dan is dat mijn veilige bunker.

Dat ik er niks achter moet zoeken (het luik) is juist waar het mis gaat. Mijn psycholoog zei dat doordat ik een te grote fantasie en ik Asperger heb ik de werkelijkheid niet van mijn fantasie kan onderscheiden. Doordat ik te slim ben werken dan heel veel trucjes als een magisch potlood ofzo niet meer.(voorbeeld) Ik denk serieus dat een potlood mij niet kan beschermen, maar dat een clown zich kan teleporteren in mijn kamer... Vet logisch.

Muziek is niet zo mijn ding, maar ik kan wel geluidjes maken.

Ik vermoed dat ik misschien wel eens lesbisch kan zijn en ik heb nog nooit gehad, hè een knappe jongen (ook niet bij meisjes btw) Ik kan wel proberen aan iets anders leuks te denken.

Ik ga gelukkig volgende week weg! Het is al een steun dat dit vakantiepark niet zo oud is, dus er hier geen dode is gevallen :)

Bedankt voor je tips!

Gr Pin
Hey pin, ik weet precies wat je bedoelt ik heb hetzelfde, alleen waarschijnlijk in een iets mindere variänt.
Als ik een enge film heb gezien of een eng boek heb gelezen heb ik dat ook, ik projecteer mn fantasy in de werkelijkheid. En dan word ik ook heel bang. Alleen wat ik doenom het tegen te gaan is: ook positieve dingen fantaseren. Bijvoorbeeld: een enge geest. Denk dan ook aan een goede geestenjager. Die je dan ook in de werkelijkheid projecteert. Ik doe dit nu n. Maand of 2 en het werkt best goed 🙂.

Ik zou zeggen probeer het is ;)

Greetzz,
HelpingRanger
Ik ben ook bang voor geesten!
Wat ik doe is ik zeg hard op voor de zekerheid 'Ga weg ik heb hier geen zin in'
Dat helpt bij mij wel🆒
Badge +8
@jochem0432,

@pin is helemaal geen kleuter. Ik snap niet waar deze reactie vandaag komt, eigenlijk? Alleen omdat ze bang is voor geesten? Daar hoef je echt geen kleuter voor te zijn. Ik vind het helemaal niet raar als je bang bent voor geesten.

En je scheld met het woord 'kanker' ( "kk" zoals jij hebt neergezet). Kanker is een ziekte, dit kan heel veel mensen verdriet doen. Dit mag ook al helemaal niet.

Hierbij overtreed je forumregel nummer 2 en 5. Maar ik wil niet met je in discussie gaan, dus zal ik me er verder niet mee bemoeien. Ik zal wel je reactie moeten rapporteren. Dit zijn de forumregels, als je wilt kun je ze nog eens doorlezen: http://.

Suzan (14)
Reputatie 6
Hmmm, dat is wel een slimme @helpingranger. Ga ik eens proberen!

@jess l, doe ik ook wel eens ja. Helpt wel redelijk. Thx.

Dank je @Suzannevdb
ik snap dat je er bang voor bent... ik ben er ook niet echt fan van... maar niet alle geesten zijn slecht he
Reputatie 6
Ja weet ik. Ze zijn er niet, denk ik, maar ik verbeeld ze. Omdat ik bang ben zijn het alleen slechte. Ik probeer wel eens goede te verzinnen, maar dat lukt niet echt.
Ik ben ook bang voor (eigenlijk teveel) dingen, ik ben bang in het donker, ook bang voor geesten en stuff, maar wat ik doe is altijd muziek opzetten, zo hard als het kan. Mezelf afleiden zodat ik niet ga nadenken, nu als je gaat slapen is dat niet makkelijk natuurlijk maar je kan bijv met je oortjes in slapen of voordat je gaat slapen een leuke film kijken...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Mvg,
OnzekerMeisje00
Ik zal maar even beginnen net dat ik erin geloof. Dat heeft bepaalde redenen. Ja ik word ook wel eens bang maar wat jij eigenlijk moet onthouden is geesten zijn er niet als je dat niet wilt. Dus als jij zegt laat me met rust of laat merken dat je het niet wilt zijn ze er niet. Maar wat ik altijd doe wat niet slim is, is dat ik er in geintreseert ben dus zeg ik dat niet terwel ik tegelijk tijd best wel ens bang ben. Ook daag ik mzelf uit om me angst te overkomen. Vroeger kon ik totaal niet in spiegels kijken nu trek ik er gewoon gekke bekken in terwijl ik eigenlijk bang ben ervoor.

W
Zit op me mobiel en vergat iets als je echt bang ben ga gewoon zingen doe ik ook wel eens voor mij helpt het als het andere niet helplt

W
Heey Pin ik heb echt PRECIES het zelfde en ik ben okk bang voor geesten en als ik een enge film kijk enzo en ik ben elke avond ook heel bang van een bepaalde geest ze heeft ook een naam maar die wil ik nh liever niet zeggen want ik lig in bed 😉 maar wat ik doe is een nachtlampje aanzetten en misschien klinkt het voor kleine kinderen maar een knuffel?ik heb ook een heel erg grote knuffel een teddyber en ik heb hem een naam gegeven Snoepie het tie want zo krijg je een betrouwbare band met die knuffel dus geef hem een naam en wat ik ook doe als die geest (de naam begint met een 😎 in mijn hoofd rond dwaalt dan roep ik hardop if in mjjn hoofd een vertroulijke naam bv iemand waar je dol op bent en gan wie je houd en vertrouwt enzovoort en die roep je heel de tijd achter elkaar bv: PinPINPINPINPINPINPINPINPINPIN en ga zo maar door en dan merk je dat die geest dan r niet bij kan en dan gaat die ff weg zullen we maar zeggen en als klein kind werd ik ook heel bang gemaakt met geesten en blabka wil er niet openbaad over praten sorry maar het werkt echt bij mij maar niet dat k niet meer bang ben ofzo maar voor een tijdje niet en als het weer is doe je het gwn weer opnieuw
Hopelijk heb je hier wat aan XoXo me
Reputatie 6
Hoi e1234,

Ik heb al standaard 7 knuffels om me heen met allemaal een naam 😃. Werkt idd goed.

Ik denk dat ik de geest maar geen naam ga geven, dat heb ik gedaan bij een clown (waar ik ook bang voor ben) en die kreeg toen een hele persoonlijkheid. Alles werd alleen maar erger 😞.

Ik kan dat naam roepen in m'n hoofd proberen. Thx.

Gr. Pin
Hii,
Ja zulke dingen heb ik ook. Bv vaak hoor ik de trap kraaken of iets valt en dan denk ik dat het geesten zijn. En ik durf zelfs niet alleen naar boven te lopen. Want dan tril ik helemaal en ren ik zo snel mogelijk weg. Wat bij mij hielp is. Het weg rennen proberen te vermijden. Dan ga ik heel rustig (nog trillend wel) de trap af. En als ik iets hoor kraken dan denk ik gwn: het is een oude trap. En probeer die luik eens uit dar lucht echt op. Ga met je moeder of zus naar die luik (wel in de ochtend, dan wordt je minder snel bang) en kijk wat daar is. Als er niks is dan voel je vast beter.
Ik hoop dat ik je heb geholpen.
Xxx
Gr.Luna

Reageer