Hoop


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoop,
Voor mij staat dat voor: Hopeloos, Onzeker, Ongelukkig Persoon.

Ik heb een paar probleempjes.
1. Mijn beste vriendin is meer bezig met een ander meisje uit mijn klas ( die ik niet echt mag ) dan met mij.
2. Mijn andere vriendin is soms vreselijk irritant, maar ik wil haar niet kwetsen
3. Ik kan geen enkele concentratie vinden voor mn huiswerk
4 ik ben vreselijk onzeker over alles, waardoor ik bijna niets alleen durf
5 ik voel me heel rot als ik elke week een gesprek heb met mijn mentor, ik wil niet te lastig zijn een dat ben ik op die manier dus wel.
6. Er zijn beelden van gebeurtenissen in mijn hoofd die maar niet weg willen, en op de meest irritante momenten "tevoorschijn" komen.

Door al die kleine dingetjes ga ik me heel rot voelen, ik denk dan nergens anders meer aan en ik doe ook niks meer, dan wordt iedereen weet boos op mij een dan voel ik me nog rotter, ik heb al 2x serieus aan zelfmoord gedacht, maar ik wil nog niet opgeven. Dat is de reden dat ik nog leef: Hoop.

Heeft er iemand tips hoe ik me beter kan voelen?, op deze manier gaat het echt niet meer.

~Asy

11 reacties

Er zijn trouwens nog meer dingen, maar die kan ik niet allemaal noemen
Hoi Asy silivana,

Ik ga proberen bij elk van jouw probleem tips of een oplossing te geven, ik hoop echt dat je er wat aan hebt:

1. Vertel tegen je vriendin hoe je je voelt en dat je ermee zit dat ze zoveel met dat meisje omgaat. Ze zal er echt wat aan doen en haar best doen om het weer goed te maken, want anders is het gewoon een slechte vriendin.
2. In welk opzicht vind je jouw vriendin precies irritant? Vind je haar te druk? Of maakt ze vaak grappen die jou kwetsen? Want ik weet nu niet zo goed wat ik hierbij kan bedenken...
3. Probeer de website Kanbanflow. Je hoeft alleen maar je mailadres te geven. Je kan dan een lijst maken van wat je nog moet doen en die taken kan je steeds verplaatsen naar wat je vandaag gaat doen, waar je mee bezig bent en wat je af hebt. Onderin is dan een timer te vinden en dan kan je bijvoorbeeld 25 minuten lang doorwerken en wanneer het belletje gaat kan je even een pauze nemen van ongeveer 5-10 minuutjes, dat kan je allemaal zelf instellen. In ieder geval werkt het bij mij.
4. Ja, dat heb ik ook... En het is moeilijk om daar vanaf te komen. Maar de hersenen van een mens kunnen goed voor je zijn, maar ook slecht. Ze laten je dingen denken die niet kloppen. Dat je slecht bent, dat niemand iets aan je heeft, dat het nooit goed is wat je doet etc. Maar dat is echt niet zo. Laat je niet misleiden door je gedachtes en blijf bij de realiteit.
5. Dit heb ik ook weer... Ik heb ook gesprekken maar dan met een persoonlijke coach (dat is ook een docent die ongeveer hetzelfde doet als een mentor maar dan, ja, iets persoonlijker). Zij merkte dat ik ook vond dat ik mezelf maar een last voor haar vond, en sindsdien herhaalt ze bij elk gesprek dat ik echt geen last voor haar ben en dat ze juist wil helpen. Het is moeilijk om dat ook zelf te geloven, en zelf lukt mij dat ook niet. Maar het valt te proberen.
6. Denk niet aan die negatieve gebeurtenissen in je hoofd; denk aan de positieve. Daar zijn er ook veel meer van, maar de meeste mensen zijn er veel beter in om vervelende momenten te herinneren dan leuke momenten. En zo lijkt het ook alsof de negatieve dingen winnen van de positieve, maar dat is allemaal niet zo. Het kunnen ook gewoon kleine dingen zijn, zoals een keer dat iemand je een compliment gaf, de keer dat je een hoog cijfer haalde, de keer dat je iets had gekocht dat je al heel lang wou, of misschien zelfs de keer dat je eindelijk je pannenkoek niet liet verbranden ofzo, maar die kleine dingen vormen samen alle positieve dingen in het leven en dat zijn er veel meer dan alle negatieve.

Ik hoop echt dat je hier wat aan hebt en dat het je helpt om anders over sommige dingen te denken.

En die hoop die jij hebt is trouwens echt iets heel bijzonders. Iets heel moois. Niet veel mensen in jouw situatie hebben dat. Ik in ieder geval niet. Ik wou dat ik diezelfde hoop als jij had.
Houd die hoop vast.

~ meisje zonder stem
Oh ja, nog helemaal vergeten te vragen: Is er eigenlijk al iemand die weet hoe jij je op dit moment voelt? Want als dat niet zo het geval is dan moet je daar echt wat aan doen! Het is goed om met anderen hierover te praten en zo wordt niemand meer boos op je.
Bedankt voor de reactie!
Ik ga het allemaal zeker proberen.
Hoewel ik breng ben dat tip 1. Niet gaat werken, want ik wil niet dat mensen rekening met mij houden, ik wil gewoon dat zij gelukkig zijn en niet door mij minder gelukkig zijn, en ik wil dat zij hebben wat ik niet heb: Vrolijkheid, Vrienden ( oke ik heb er 2 maar dan nog ) en ik wil dat ze echt gelukkig zijn...
Ja mijn mentor en afdelingsleider hebben een oppervlakkig idee hoe het allemaal zit, en ze proberen me ook echt te helpen
Maar ik voel me gewoon niet met gelukkig nu, het kan zo niet langer, ik leef op kleine gelukkige momentjes en op mijn bijna tevergeefse hoop dat alles goed komt
Ik zou een huisdier kopen, dan voel je je niet meer alleen. Bij mij heeft dat wel in ieder geval geholpen. Ik stond er namelijk meestal alleen voor in mijn eigen klas...
Oude klas*
Hoi Thomas, bedankt voor het idee, maar ik heb al een super lief hondje,
Hoi!

1. Je praat hier best met je beste vriendin over. Als ze je vriendin is, zou dit bespreekbaar moeten zijn. Je kunt niet van je vriendin verwachten dat ze alleen met jou omgaat, maar je mag je standpunt wel uitleggen.

2. Als je vriendin vervelend doet, mag je haar daarop wijzen. Op het moment dat ze vervelend doet is ze misschien niet vatbaar voor rede. Het lijkt me handiger dit met haar te bespreken wanneer jullie beiden rustig en ontspannen zijn.

3. Als er een hoop aan de hand is, kan dit een negatieve invloed hebben op je concentratie. De oplossing hier lijkt me om de problemen waar je mee zit eerst aan te pakken, zodat er meer ruimte in je hoofd vrijkomt voor schoolwerk.
Verder kunnen de basistips als afleiders zoals GSM en laptop wegleggen helpen. Op vaste tijdstippen studeren, voldoende afgewisseld met pauzes, kan ook bevorderend zijn voor je concentratie.

4. Onzeker zijn is niet fijn. Ik ben het ook vaak, en durf daardoor ook niet zo veel. Soms zeg ik tegen mezelf: 'Ik ga dit gewoon proberen, en als het mislukt, leer ik daar hopelijk wat van.' Soms probeer ik mijn verstand (nou ja) uit te zetten, zodat de onzekerheid wat op de achtergrond geplaatst wordt. Als je je best doet, hoef je je eigenlijk nooit schuldig te voelen, aangezien je intenties goed waren.

5. Als je wekelijks een gesprek hebt met je mentor, is dat omdat die ervan overtuigd is dat dat nodig is. Je bent helemaal niet lastig. Deze manier van denken herken ik ook bij mezelf. Ik vind het moeilijk om hulp te vragen, omdat personen tijd in me gaan steken, en ik ben er steeds van overtuigd dat er anderen zijn die die tijd meer verdienen. Ergens in mijn hoofd weet ik wel dat ik ook hulp verdien als ik die nodig heb, maar de gedachte blijft toch hangen.
Jij verdient hulp. Je mentor kan je helpen. Hoe eerlijker je bent, hoe beter die je kan helpen.

6. Beelden van gebeurtenissen die blijven terugkomen, kunnen veroorzaakt worden doordat bepaalde gebeurtenissen nooit volledig verwerkt zijn. Zijn deze beelden herinneringen van iets waar je eigenlijk niet meer aan wilt denken, dat je wilt vergeten, en daarom op de achtergrond verdrongen hebt?
Deze beelden gaan blijven terugkomen als je er niets aan doet. Voor dit soort dingen kan het nuttig zijn een psycholoog te raadplegen. Die kan samen met jou naar een manier van verwerken zoeken, zodat die beelden je niet meer lastigvallen. Kan je dit met je mentor bespreken?

Ik vind het mooi dat je je motiveert met hoop. Dat werkt bij mij ook. We kunnen niet weten wat er in de toekomst gebeurt, wie weet welke dingen komen nog op ons af.

Vergeet alsjeblieft niet tussen de problemen door te kijken naar de mooie dingen om je heen. Die kunnen soms verstopt zitten, of zijn heel klein. Twee weken geleden, toen ik heel ongelukkig was, heb ik eens heel aandachtig naar mijn omgeving gekeken, en toen heb ik de bloesems aan de bomen opgemerkt. Ik weet niet waarom het zo veel met me deed, maar ik werd er gelukkiger van. Het deed me denken aan een soort nieuwe hoop.
Dingen als met je hondje knuffelen of een goede film kijken kunnen ook van die mooie dingen zijn.

Groetjes
x

Reageer