Hoogsensitiviteit

  • 30 June 2020
  • 5 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Hoi allemaal, zijn er hier hoogsensitieve mensen bij? Mag ik jullie dan iets vragen? Wat doen jullie wanneer je  overprikkeld bent of wanneer je je slecht voelt? Ik heb daar sinds ik weet dat ik hoogsensitief ben heel erg last van. Muziek helpt niet (wat ik ook luister ik ga janken) en contact met mensen werkt ook niet omdat ik in zo'n stemming geen controle meer heb over hoe ik dingen zeg, waardoor ik gemeen en onverschillig en samengevat gewoon fout klink (terwijl ik het ábsoluut niet zo bedoel/meen). Dus ik wil niet dat mensen me op zo'n moment meemaken😔 Verder ga ik op zulke momenten allemaal dingen van mensen denken die 1 grote kans hebben dat ze helemáál niet waar zijn en die ik 2 helemaal niet wíl denken.
(Even tussendoor; Omdat ik pas sinds twee weken weer wat contact heb met mensen in het echt, heb ik daarvoor en zit ik nog steeds veel/vaak met alleen mijn eigen hoofd en gedachten om in te verdwalen en in weg te zakken)
In zo'n overgevoelige stemming weet ik ook nooit of ik moet denken dat ik me totaal aanstel en dat ik me niets van het enorm verdrietige en vermoeide gevoel in me moet aantrekken, of dat ik moet denken van 'je hebt rust nodig, wat lekkers, en geen mensen om je heen waartegen je foute dingen kunt zeggen'. 
Ik heb ook vaker aan een psycholoog gedacht, maar heb ik dat wel nodig?? Heeft iemand een psycholoog nodig als het alleen overheftige gevoelens en emoties zijn waar diegene last van heeft, zonder moordneigingen of iets dergelijks? Het lijkt me wel fijn om een psycholoog te hebben, iemand bij wie je álles kwijt kunt en die naar je luistert en met je meedenkt en met jou naar oplossingen zoekt voor je problemen. Maar ik heb geen idee of een psycholoog dat doet. Ik heb geen idee hoe het 'een psycholoog hebben' werkt en wat je ouders eraan bijdragen en of ze eraan bijdragen en... Zie je, ik heb géén idee hoe het werkt😅
Dus ja. Dat. 

Wie kan mij helpen?


5 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Heyy,

Als eerste, ik ben ook hoog sensitief en ik was zo blij toen ik zag dat ik hier niet t enige hoog sensitieve persoon ben! 

Nouuu als ik overprikkeld ben, weet je wat ik doe? Ik heb werkelijk geen idee. Ik huil gewoon, luister muziek, kan niet slapen en wacht totdat het overgaat. Ja, ik wou ook dat het wat interessanter was maar dat is het niet. 😂

Btw, ik ben 12 en ik ga gewoon naar therapie. Ik ben niet suicidaal en ook niet depressief, ik ga gewoon omdat ik hoogsensitief & hoogbegaafd ben en omdat ik daardoor dus wat problemen krijg (zoals snel overprikkeld raken door sociale shit + het gevoel dat ik te anders ben)

Dus ja, je kan 100% gewoon naar therapie en dat is ook niet raar. Mijn zus gaat ook naar therapie en het helpt haar ook, terwijl ze ook niet depressief of suicidaal is.

 

 

Reputatie 4
Badge

Heyy ik hoop dat je dit nog ziet maar ik ben ook hoogsenstief en hoe is het nu??

Heee!

Hier nog een HSP'ertje!

Dingen die mij heel goed helpen zijn;

- 2 á 3x je hoofd tot je slapen in een bak/gootsteen met koud water voor 30 seconden! Dit voelt niet fijn maar het helpt mij supergoed om even tot rust te komen en even alles los te laten!

- Even 10 minuutjes voor jezelf nemen, op bed gaan liggen of in ieder geval iets comfortabels en dan alle gedachten laten gaan, dit is trouwens wel iets wat je moet oefenen! Het liefste je ogen dicht en laat alles maar gaan, je mag alles denken en voelen!

- Op je ademhaling letten. Zoek de goede verhoudingen voor jezelf op, ik deed aan het begin 3 sec inademen en 5 sec uitademen, nu lukt het mij om 5 sec in te ademen en 7 sec uit te ademen. Dit kan je helpen om te focussen op iets anders en je lichaam rust te geven!

- Observeer alles wat je ziet zonder er een oordeel aan vast te hebbe. Bv; 'die vrouw praat echt hard' naar 'die vrouw praat' of 'iedereen vind mij stom' 'Hé, die persoon kijkt naar mij'. Op deze manier benoem je alleen de feiten zonder er meer achter te zoeken wat er niet is.

- Als laatste, probeer te accepteren dat je 'overprikkelt' bent en wees niet boos op jezelf! Jij bent zo en dat maakt jij uniek en bijzonder!

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Heel veel liefs

Hoi hoi,

Ik ben niet hoogsensitief maar autistisch :) Ik heb ook een enorm slechts prikkelverwerking. Na heel veel jaren vind ik het nog steeds lastig om te kalmeren. Helaas duurt bij mij een meltdown (overprikkeld) een hele dag en dan wil ik alleen maar huilen. Dat enorme verdriet van jou herken ik bij mijzelf enorm. Ik wil gewoon huilen wanneer ik een meltdown heb. Waarom? Geen flauw idee, En dat van gemeen worden gebeurt ook bij mij... (Medelijden met mijn familie) 

Mijn tips:

-Zwaartedeken/kussen. 

Pluspunten: Werkt heel goed voor mij! Laat mij in een keer stoppen met huilen. Goede werking. Op die van mij staan honden :)

Minpunten: kan duur zijn, zwaar!!! (Logisch) Het is heel warm in de zomer.

Ik heb ook fidgetcubes. Die helpen mij kalmeren soms. 

Netflix: Echt een lifesaver soms, Tv kijken is voor mij een goede afleiding. Leuke series: modern family, Gilmore girls en niet te vergeten Glee!  Netflix kijken+ zwaartedeken en nog een fidgetcube en mijn meltdown is een stuk beter.

Hopelijk had je hier iets aan :)

Groetjes,

Nina

 

Reputatie 2
Badge +1

Hey,

Ik ben ook hoogsensitief . Als ik me niet goed voel of heel veel stemmingswissels heb, wil ik vaak alleen zijn. Vaak helpt het juist om te praten met bijv. je ouders of je beste vriendin (praat bijv. over leuke dingen en geef aan dat het effe niet goed gaat) Dit helpt niet voor iedereen maar met je eigen gedachtens opgeschoten zitten is niet echt het fijn.. Ik luister ook geen muziek helpt echt niet ik wordt er alleen maar verdrietiger van en dat is het laatste wat ik wil.. Ik ga vaak tekenen of lezen, soms helpt het om mijn beste vriendin op te bellen maar meestal doe ik dat niet. Vaak ga ik wat leuks doen waar ik mijn emoties in kwijt kan.  

Ik heb niet perse een psycholoog, ik heb een schoolpsycholoog/coach ze helpt mij. Ik praat met haar elke week. Ze vraagt altijd wat er goed ging en wat minder en waar dat dan door komt. Ik heb al een jaar trainingen en gesprekken bij haar ook over mijn faalangst.  Ik weet al veel langer dat ik hoogsensitief ben. Ik ben met haar in gesprek gekomen door mijn mentor die zag dat ik hulp nodig had op het gebied van faalangst. Tijdens de gesprekken vertelde ik ook dat ik  hoogsensitief ben.  Sinds toen kreeg ik hulp. 

 

Ik wilde liever ook niet dat mensen bij mij in de buurt waren als ik me slecht voel/voelde nog steeds is het beter als ik gewoon even alleen kan zijn. Als ik me niet goed voel zeg ik dat. Ik had in het begin echt geen zin om alles uit te leggen over die prikkels, emoties overnemen, gek worden van jezelf en boos op andere. En dat hoeft ook niet, ik zeg gewoon dat ik me effe rot voel. Als het echt niet gaat mag ik soms even een ronde lopen door de school. Maar mijn ouders hebben in middels wel door wanneer ik me rot voel. Het is belangrijk om het er wel met andere over te hebben (altans dat is hoe ik er over denk). 

 

Ook heb ik geleerd om te kijken naar de positieve dingen van hoogsensitief zijn. Ja die zijn er!! Je bent vaak creatief, begrijpt andere snel goed en kan ze helpen etc.  Je kan het zo opzoeken op google. Als je je rot voelt weet ik dat het laatste waaraan je denkt vaak positief blijven is maar het is toch echt de beste manier om je weer beter te voelen (voor mij dan).  (Mijn vriendin heeft er op de basisschool een presentatie over gegeven zei is ook hoogsensitief. Ik zag dit echt niet zitten maar misschien helpt het bij jou wel) 

Geen idee of je er wat aan hebt ik hoop het wel! Als je een vraag hebt mag je die me stellen! Ik weet trouwens al ruim 3 jaar ongeveer dat ik  hoogsensitief ben.

Groetjes van mij! 

Reageer