Hoogbegaafd, beelddenker en hoogsensitief

  • 31 January 2023
  • 7 reacties
  • 154 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hey hallo,

 

Ik heb geen vraag maar ik dacht misschien hebben andere hier iets aan?

(Ik ben 13 jaar en doe nu vwo 1e klas)

 

Ik zat in groep 0 op een dood  normale basisschool en ik was toen al erg creatief… we moesten het knutselvoorbeeld van de kleuterjuf proberen na te maken (een taart was het met van die gekleurde papieren rondjes (als topping)) ik snapte het al vrij snel en was ook vrij snel klaar de juf liep rondjes en ik was als 1 van de eerste klaar maar ik had het Precies het zelfde gemaakt (het kon gewoon geprint zijn zo erg het zelfde)  Ze was erg verbaasd en liet mijn werkje aan alle kleuterjuffen zien, ik was altijd erg creatief en dat was eigenlijk ook wel te zien naast de andere werkjes van mijn klasgenootjes….

in groep 6  kreeg ik een lange week griep en daarna durfde ik eigenlijk niet meer naar school (ik voelde me niet meer veilig/fijn op die basisschool)

ik heb toen anderhalf jaar thuisgezeten en moest naar “Praktijk de Sleutel” waar ze zeiden dat je niet hoefde te praten terwijl als je moeder/vader in de wachruimte zat er hele nare vragen over mijn trauma (waar ik toen midden in zat) werden gesteld (ik ben ook meegesleurd naar die basisschool en ik zal en Moest naar binnen gaan en in die gangen lopen (heb ik overgens nooit gedurfddus ik heb daar een schooltrauma aan overgehouden :(

( ik kreeg ook elke x vragen waarom ik nou niet kwam enz enz maar die kon ik zelf ook niet beantwoorden want ik wist het ook niet precies)

Ik ging na die anderhalf jaar kijken voor een andere school en toen ik daar voor de eerste keer moest gaan kijken in de klas durfde ik niet omdat ik die trauma had… ik wou nog eens uit de auto komen zo spannend vondt ik het, na een paar minuten was ik uit de auto en mocht ik mee naar binnen maar ik durfde niet dus ik hielde me jankend met de gedachte aan mijn eerste basisschool aan het hek vast :(

Na een paar weken voelde ik me daar helemaal thuis :)

Maar toen gingen mijn “vriendinnen” erg akelig doen via bijv. Whatsapp nadat ik te horen had gekregen dat ik hoogbegaafd, beelddenker en hoogsensitief was. (soms deden ze super aardig en dan opeens bijv na school echt super akelig of in de pauze)

Ik moest omdat het een beetje veel was soms oo even ee dagje rust nemen bijv.

 

Ik zit nu in t 1e jaar van Vwo en zit nu even thuisomdat het te veel was

Je hebt namelijk 3 vakken :

 

Groen: je voelt je prima er is (bijna) niks om over te klagen.

Oranje: Jevoelt je niet helemaal fijn dus je moet niet te veel op dde vork nemen maar wel dingen blijven doen.

Rood: je hebt te veel op de vork genomen en moet nu rusten en alleen nog maar leuke dingen doen. (waar ik nu in zit)

 

Dit is mijn ervaring met scholen die je niet (helemaal) begrijpen…

 

 

 

 

 

 

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi, 

ik ben ook HB, ik herken je verhaal wel een beetje, ik was ook erg slecht op sociaal vlak (nogsteeds trouwens niet top… maar heb wel een vriendin&vriend) 

 

ik ben ook, in GR 4, 2wkn ziek geweest… waarvan de laatste week “schoolziek” omdat ik simpelweg niet naar schiool durfde, ik was bang voor wat andere zouden wzeggen………………… 

 

ja, ik herken een groot deel van dit verhaal, en weet ook (uit eige ervaring) dat HB’en het helemaaal niet altijd even makkelijk hebben, veel denken dat wij “het perfecte leventje “ heebbn… Maar het kan zeker ook heel lastig zijn…. 
 

 Mij_Niet_Gezien

 

Reputatie 1
Badge

@Mij_niet_gezien 

 

Ik zit nu ook in een Exelente klas en dar zeggen ze  weleens “Jullie zitten in een Exelente klas dus jullie kunnen dit wel” of “een paar van jullie zijn hoogbegaafd dus die kunnen dit wel”  terwijl ik ook nog beelddenker en hsp ben en dat helpt niet altijd…

Reputatie 7
Badge +9

damn bro ik snap je man

Reputatie 7
Badge +15

@Mij_niet_gezien

 

Ik zit nu ook in een Exelente klas en dar zeggen ze  weleens “Jullie zitten in een Exelente klas dus jullie kunnen dit wel” of “een paar van jullie zijn hoogbegaafd dus die kunnen dit wel”  terwijl ik ook nog beelddenker en hsp ben en dat helpt niet altijd…


tja, weetje?! dat er wordt gedacht: jullie kunnen alles wel is natuurlijk niet fijn, en eigelijk ook heel erg slecht….. waardoor je eigelijk het gevoel krijgt dat je alles moet weten, OMDAT je HB bent ofzo… 

 

ik kamp ook met dit probleem, maar bedenk ook maar….. het zal me een worst wezen wat al die docenten zeggen en vinden, maar als ik iets niet weet kan dat OOK want DAAROM zit ik op school!!! ik bedoel. je zit er niet omdat je ALLES al weet en kunt toch?! dan zou school überhaupt geen nut hebben XD 

 

 

Mij_Niet_Gezien

Badge

Ik ben ook hoogsensitief is echt vervelend ben erg druk in men hoofd denk aan te veel, is echt lastig! Een tip: Bach bloesemmix, die kun je laten samenstellen wat voor jou nodig is, helpt bij mij heel goed, is wel 30 euro per potje maar het is het waard. Hoop dat je er wat aan hebt 😘

Badge

ah wat mega kut. Ik heb zelf eigenlijk niet echt ervaring met zulke dingen maar wil je graag helpen :). Het is goed dat je nu die vlakken hebt. Het zal ook even wennen zijn op de middelbaren school! Heb ik inmiddels al nieuwe (leuke) vrienden of vriendinnen? Dat maakt school 10x beter haha. Ik weet zeker dat je er boven op komt. Wat er in je verleden is gebeurd ik super stom, alleen is er niks meer aan te veranderen. Probeer dit jaartje af te maken en dan volgens schooljaar met een nieuwe start te beginnen. Vergeet alles, laat het achter je. 

Komt goed <3

Reputatie 2
Badge

Heyy,

Wow. Jouw verhaal lezen was echt een schok voor mij! Ik herken echt ZOVEEL van wat jij verteld. Op mijn oude basisschool voelde ik me ook echt niet veilig en moest ik ook wisselen. Ik heb 5 maanden thuisgezeten, ik moest naar allemaal psychologen en wat dan ook en ze stelde de hele tijd rare vragen en begrepen me niet goed. Telkens als ik langs die school fiets krijg ik een slecht gevoel. 

Toen, in groep 5 kwam ik op mijn nieuwe basisschool. En wat jij verteld over het komen op die nieuwe school herken ik ook heel erg. Ik was zo bang dat het hetzelfde zou zijn en dat ik alles weer opnieuw zou beleven. Ik moest letterlijk meegesleurd worden omdat ik zoveel zat te huilen en de hele tijd weg probeerde te lopen. Gelukkig was deze basisschool een stuk fijner voor mij, al had ik ook wat nare klasgenootjes en “vrienden” en voelde ik me alsnog niet echt begrepen daar. Ik had er nog steeds veel last van dat ik zo anders was. Ik wist al dat het kwam omdat ik hoogbegaafd en hooggevoelig was, maar alsnog voelde ik me niet goed. 
Ik nam veel rustdagen. Soms voor wel een hele week, andere keren maar een paar daagjes. Ik kreeg er veel vragen over van me klasgenoten, maar ik kon het niet uitleggen aan ze en dus dachten ze dat ik gewoon aan het overdrijven was. 

als ik kijk naar de 3 vakken, dan zit ik nu denk ik in oranje en ga richting rood. 
 

Maar ja, dat is mijn verhaal! Ik wou het delen omdat ik het wel vond lijken op het jouwe. 

Je hebt veel meegemaakt. Het zal niet altijd makkelijk zijn geweest voor je, dus ik vind het wel echt knap van je dat je zo hebt doorgezet door dat alles. Je begrijpt jezelf en je verleden goed en je weet al wat belangrijk is voor je. En dat is echt knap van je. Het is een heel goed teken. Als je dat soort dingen goed begrijpt heb je er later nog heel veel aan. Je mag echt trots op jezelf zijn. Ik hoop dat het nu goed met je gaat op de middelbare. Ik wens je veel succes met alles. Als je je alleen voelt, onthoud dat er altijd mensen zijn die naar je willen luisteren en je begrijpen. :)

 

Reageer