Vraag

Hoe weet je dat je een paniekaanval hebt

  • 14 July 2022
  • 3 reacties
  • 96 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

kan je alleen een paniekaanval krijgen door iets wat je hebt meegemaakt of ook omdat je ergens bang voor bent (zonder echte reden zegmaar) en hoe herken je een paniek aanval?


3 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Ik denk allebei. Als je iets hebt meegemaakt denk ik dat als je daar dan heel veel stress van hebt en je heel erg druk maakt, je een paniekaanval kan krijgen en als je ergens bang voor bent en je daar dan heel erg over nadenkt en gek van word, je dan een paniekaanval kan krijgen. 

Als je heel veel stress krijgt en voelt dat je trillerig en duizelig word en je er geen controle over hebt, heb je een paniekaanval, dus je kunt een paniekaanval herkennen als je zelf geen controle meer hebt over jezelf denk ik.

 

Reputatie 4
Badge +1

Hey @SammieSam 

Je vraag over '’hoe herken je een paniek aanval'’ ga ik voor je beantwoorden:

Ten eerste is een paniekaanval bij iedereen anders!  :)

 Eigenlijk wat ook al in de naam zit ervaar je paniek, bijvoorbeeld er is brand in je huis, dan ervaar je paniek je wilt op dat moment er zo snel mogelijk weg. Bij een paniek aanval wil je daarom meestal ook zo snel mogelijk weg. alleen vaak kan dat niet omdat je bijvoorbeeld in een gesprek of in de klas zit. Zo kan de paniek ook hoger worden. Tijdens een paniekaanval ervaar je ook klachten, zoals zweten, het heet hebben, hevig ademen, hyperventileren,  zeer ongemakkelijk voelen, hartkloppingen, rillingen, misselijkheid, hoofdpijn, duizelig voelen, gevoelloosheid, buikkrampen, pijn op de borst, het gevoel dat je gek word, en vooral angst om controle te verliezen.

Als de paniekaanval steeds erger word, dan kan je vaak niet meer nadenken en wil je alleen maar vluchten, huilen en wegkruipen. Hier komt dat '’je wilt op dat moment er zo snel mogelijk weg'’ vandaan.

Sommige mensen ervaren 3-6 klachten die ik net allemaal heb genoemd, andere mensen ervaren er meer of zelfs allemaal. Dit is dus bij iedereen anders.

Een paar oorzaken hoe paniekaanvallen kunnen ontstaan:

-Je schrikt heel erg door een gevaarlijke situatie, daardoor weet je niet wat je moet doen.

-Je denkt dat iets gevaarlijk is terwijl dat eigenlijk niet zo is.

-Je vind iets spannend en merkt dat aan je lichaam.

-Je hebt eerder in die situatie een paniekaanval gehad, en bent bang om er weer een te krijgen.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen!

Liefs

Mijnproblemen

 

Badge

De kans wordt vergroot op een paniekaanval tijdens moeheid en stress. Je kan er een krijgen als je bang bent voor iets of er iets is gebeurd(bijvoorbeeld een ongeluk wat ik had) en de symptomen zijn benauwd, zweten, duizeligheid, hartslag sneller kloppen, hyperventilatie, en er zijn er nog een paar maar die weet ik niet uit m'n hoofd. Ik heb het wel vaker en weet dan ook niet wat ik moet doen en daardoor krijg ik nog meer stress

Reageer