hoe praat ik over snijden

  • 24 April 2015
  • 6 reacties
  • 1624 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
heel kort geleden zag ik een foto van een dichte vriendin die zich ¨per ongeluk?¨ in de vinger had gesneden als ik verder ging merktte ik na een tijd ook krassen op haar bovenarm ze zij dat dat door haar kat was wat ik best wil geloven maar op haar andere arm op de onderkant zag ik snijwonden en niet van een dier maar van haarzelf en het leken niet op oude littekens ik wou erover met haar praten om zeker te weten dat ik me niet voor niks druk maak want ik weet hoe het voelt om zo veel pijn te hebben dat je pijn als afleiding gebruikt want als er een persoon is die het echt niet verdient om zo'n pijn te hebben is zij het wel : ze zegt nooit iets slecht over iemand , ze rodelt niet , ze is niet aggresief en ze ruimt zelfs het afval van andere mensen op zonder een dankje te vragen hoe doe ik dit

6 reacties

Moeilijk hè, om achter zoiets te komen. Ik denk dat je het best kan zeggen dat je er voor haar bent, eerlijk zeggen dat het wat met je doet en je het niet verdient vind. Eventueel kan je haar bijvoorbeeld aanbieden te willen helpen zoeken naar de juiste hulp. Ik weet niet hoe oud zij is, maar boven de 16 jaar kan ze naar de huisarts (en geestelijke praktijkondersteuner) zonder inlichten van haar ouders. Zeker niet haar aandringen met jou of anderen te gaan praten, dat werkt waarschijnelijk avarechts. Overigens is hier (alleen) mee te stoppen wanneer het vooral uit haar komt en daarbij kan praten een goede stap bij zijn.
Jezelf pijn doen ontstaat namelijk vaak uit gebrek aan praten. Bijvoorbeeld omdat ze iets heeft meegemaakt en dat opkropt of omdat ze niet kloppende gedachten over zichzelf heeft die niet zullen veranderen zolang zij zich daar niet bewust van is.
carey bedankt voor je hulp en ik zal zeker jou advies aannemen
p.s zij is net als mij 14
Heei
Wat naar voor je vriendin!
Wel goed van jou dat je dr wil helpen. Je kan het gewoon het beste aan haar vragen. Het is wel even moeilijk voor haar, maar achteraf is ze waarschijnlijk blij dat iemand het weet. Het is altijd fijn om te weten dat er iemand voor je is.Mijn advies is dan ook ga met hasr praten, het is moeilijk maar uiteindelijk is ze je dankbaar
Veel succ6
Xxx
dankje WannaBeLoved
Om het even van de andere kant te bekijken: ik doe ook aan zelfbeschadiging en ik ben heel bang dat mensen dit zien. Als ze het zien verzin ik er ook een smoesje over. Dat komt vooral omdat ik me ervoor schaam en bang ben erover te praten. Ik heb het aan één vriendin verteld, maar alleen omdat ze het had gezien en erover begon, en zei dat ze me niet geloofde - en naderhand luchtte het heel erg op! Het is fijn om te weten dat er iemand voor je is, en ook al lost het niet meteen alles op, steun betekent meer dan de meeste mensen denken.
Het is echt goed dat je haar wil helpen en ik hoop dat het lukt.
Veel succes, stay strong!
Xx
hee, ik heb hetzelfde meegemaakt. probeer een keer rustig af te spreken ergens, en begin rustig een gesprek. zorg dat je voorbereid bent en dat je aan het woord blijft. vertel haar dat er altijd een andere manier is, en er altijd mensen zijn die om haar geven. steek haar een hart onder de riem en steun haar, maar hou haar i de gaten. als ze weer bergafwaarts gaat, moet je denk ik haar ouders inlichten. die kunnen professionele hulp voor haar zoeken.

Reageer