Vraag

Hoe moet ik omgaan met vooroordelen van anderen?

  • 15 May 2023
  • 13 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Ik zit op een instelling, om meer dingen over mezelf te leren, en om te leren omgaan met situaties, mijn autisme, en met anderen. Het is soms best wel zwaar omdat je 24/7 omringd word door therapeuten (bij mij dringt het soms zelfs door tot in mijn dromen) maar er zitten ook leuke dingen aan, ik ben met ongeveer 7 anderen op die instelling, en dan kunnen we soms best wel lachen, en we doen ook vaak leuke dingen, zoals filmavonden en naar voetbalwedstrijden gaan.

 

Het punt is dat als ik dit vertel aan vrienden, of oude bekenden, dat ze dan er soort van vooroordelen over hebben, of bang zijn om bij bezoek uur langs te komen, en dat ze denken dat het een soort gekkenhuis is. En ik vind het soms best lastig om om te gaan met die vooroordelen

Hebben jullie tips?

En wat vinden jullie er zelf van, dat ik daar zit?

En hoe zou je er zelf mee omgaan?

 

-OnlyMe.


13 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Hey @OnlyMe ,

 

Dat klinkt best leuk! Ik zou er gewoon van genieten! En als je moe wordt van iedereen om je heen, kan je je altijd even terug trekken. Dat snappen ze daar vast wel.

Tegen vrienden of bekenden is het miss goed om het anders te noemen. Als je het een instelling noemt, klinkt het inderdaad als een soort gekkenhuis. Misschien kun je het een soort gasthuis noemen of zo iets..

Hoe ik er zelf mee om zou gaan? Ik heb serieus geen idee, ik zou het vooral heel druk vinden, denk ik. Ik heb best snel last van prikkels en ben enig kind, niks gewend dus 😉! Ik zou me vooral veel terug trekken op mijn kamer denk ik.

Of kan dat niet bij jullie?

 

xLittleMe

Reputatie 7
Badge +12

@LittleMe Bedankt voor je reactie! Ik raak ook redelijk snel over prikkeld, vanwege mijn autisme, maar op de groep kan je altijd jezelf terug trekken, een time-out nemen of je grens aangeven, dus voor mij werkt dat erg prettig. Ja ik ga zeker de lol erin houden, ik hoef toch nog maar 2 maandjes daar te zitten.  Bedankt voor je advies, ga ik zeker gebruiken!

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +12

Hebben anderen nog tips, alle tips zijn welkom!

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +17

Vertel ze hoe het er echt aan toe gaat op zo’n instelling. Dat is de beste manier om vooroordelen tegen te gaan.

 

Reputatie 7
Badge +12

Dat ga ik doen! Dank voor je reactie @tim16 . Maar moet ik dan als ik het vertel tegen mensen het al gelijk vertellen of nog even wachten? En moet ik dan zeggen zo vanv ‘Heyy ik zit op een instelling, wil je weten hoe dat is?’ want dat weet ik niet zo goed, lijkt me een beetje direct namelijk.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +9

-onnodige quote verwijderd-

Volgens mij meer als je het verteld aan iemand dat je dan gelijk zegd dat het niet een gekkehuis is maar gewoon een plaats is wat jou helpt? Dan kan je ook nog uitleggen hoe dat daar werkt.

Reputatie 7
Badge +12

Oké @benebird  Ga ik doen, en het is zeker een plek die me helpt.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +17

Dat ga ik doen! Dank voor je reactie @tim16 . Maar moet ik dan als ik het vertel tegen mensen het al gelijk vertellen of nog even wachten? En moet ik dan zeggen zo vanv ‘Heyy ik zit op een instelling, wil je weten hoe dat is?’ want dat weet ik niet zo goed, lijkt me een beetje direct namelijk.

-OnlyMe

Als het gesprek al over de instelling gaat kun je het er best bij vertellen.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb hier even een update:

Ik was gister op een feestje van vrienden van mijn ouders, want iemand was 50 geworden, en ik was daar met een paar kinderen van mijn leeftijd, en een volwassen iemand, en ik was in gesprek geraakt met het volwassen iemand, en ik heb alles over de instelling verteld, en over hoe het was, en er werd erg goed op gereageerd, het meisje zei ook nog dat ze wel vaker verhalen hoort over dit soort instellingen, maar dat dat altijd negatief was, en dat ze het mooi vond om te horen dat dat niet altijd zo is, ik heb ook nog allemaal leuke foto's laten zien en het was heel positief, dus ik ben erg opgelucht.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb hier even een update:

Ik was gister op een feestje van vrienden van mijn ouders, want iemand was 50 geworden, en ik was daar met een paar kinderen van mijn leeftijd, en een volwassen iemand, en ik was in gesprek geraakt met het volwassen iemand, en ik heb alles over de instelling verteld, en over hoe het was, en er werd erg goed op gereageerd, het meisje zei ook nog dat ze wel vaker verhalen hoort over dit soort instellingen, maar dat dat altijd negatief was, en dat ze het mooi vond om te horen dat dat niet altijd zo is, ik heb ook nog allemaal leuke foto's laten zien en het was heel positief, dus ik ben erg opgelucht.

-OnlyMe

Mooi zo😆

Reputatie 7
Badge +17

Goed bezig @OnlyMe 

Reputatie 5
Badge +1

@OnlyMe , 

Goed zo meid! Het komt vast wel goed!

xxLittleMe

Reputatie 7
Badge +4

@OnlyMe blijf gewoon jezelf en wees eerlijk tegen je vrienden en tegen de therapeuten wat jij graah wil

<<33 jippieee

Reageer