Vraag

Helemaal klaar ermee

  • 5 September 2019
  • 2 reacties
  • 81 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Jo,

Zoals je waarschijnlijk al ziet ben ik er helemaal klaar mee. Mijn broer zit in een depressie en het heeft heel veel invloed op mij en mijn gezin. Hij gaat dan overdag niet naar school omdat hij "pas om 2 uur wakker werd" terwijl mijn ouders hem om 7 uur wakker maken. Hij gaat dus niet naar school maar wel naar zijn werk en wil in de avond dan naar zijn vriendin. Hij MOET 11 uur thuis zijn maar dat is hij eigenlijk nooit. Hij verneukt zn hele slaapritme en ik heb het gevoel dat hij niet probeert er vanaf te komen.

Heeft iemand ervaring met depressie?
Kan diegene dan do's en dont's geven? Wat vond je bijvoorbeeld fijn als je gezin dat deed en wat helemaal niet.

Als je dit leest reageer dan aub.

Ik heb t gevoel dat niemand dit allemaal leest en ik weer eens helemaal alleen ben.

2 reacties

Ahjo Wat vervelend! Ik snap het erg goed. Wat belangrijk is om te doen is hem niet in de steek laten. Ben er voor hem in hoeverre dat lukt. En neem het sirieus. Een depressie is een ziekte en bij een ziekte heb je steun nodig. Het is wel belangrijk dat jij je grenzen aan geeft. Iemand met een depressie mag ook prima weten als ze over iemand ergens gaan. Maar laat respectvol je grens weten door bijvoorbeeld een appje of gesprekje aan te gaan.

Heel veel succes!

Xx
Hey,

Ik ben zelf niet depressief (of ik wil me die label gewoon niet geven), maar jou situatie herken ik wel een beetje. In ons gezin is mijn moeder depressief en dat heeft veel impact op ons gezin. Wat ik bij jou lees is dat jouw broer allemaal dingen mag doen (wat normaal niet mag bij jullie) Ik neem aan dat jouw ouders dat toelaten dus zo vat ik het nu even op. Het is zo (dat zit in de genen van een ouder) op het moment dat je kind iets heeft wordt je voorzichtig. Je hebt nu dat mensen die depressief zijn allemaal besluiten nemen die niet nice zijn. Jouw ouders willen dat (hoogst waarschijnlijk) voorkomen bij jouw broer. Dat doen ze door hem alles te laten doen. Ik weet niet waarom jouw broer depressief is dus veel mag ik ook niet zeggen over hem. Over het slaapritme, mensen met een depressie kunnen slechter slapen omdat ze 's avonds piekeren/denken over dingen (dit geld niet voor alle mensen met een depressie) Het enige wat ik jou kan adviseren is hem te steunen en kijk dan hoeveel impact dat heeft. Misschien gaat jouw broer altijd naar zijn vriendin om steun te zoeken. Als hij weet dat jij ook steun bent zal hij misschien ook meer thuis blijven. Ga lekker gamen met hem of een bordspel spelen. Helpt dat niet. Ga dan naar zijn therapeut of de huisarts om te vragen hoe je ermee kan omgaan. Dat kan namelijk ook helpen voor jou.
Nogmaals ik weet niet wat er in jouw broer zit. Er zijn nu eenmaal mensen die doen alsof ze een depressie hebben maar ook mensen die echt een depressie hebben. Je kan niet zomaar onderscheid tussen die 2 maken op gevoel, je gevoel klopt niet altijd.

Ik hoop dat dit je helpt. Sorry ik ben geen expert maar ik zeg dit toch wel uit ervaring door vrienden en familie met depressies

Succes!
Xx Darlingyou

Reageer