Vraag

haat aan me vader

  • 15 June 2019
  • 9 reacties
  • 264 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De laatste heb ik gevoel dat ik mn vader een aantal dingen duidelijk moet maken, maar ik weet niet of dat wel een goed idee is. Ik ben bang dat hij mij gaat slaan, maar ik wel zeggen wat ik vind.

Ik vind hem een egoïst. Hij denkt niet aan mij. Ik haat mijn klas(word niet gepest) en ik haat mijn school. Ik mag niet eens naar een andere school, maar ik heb goede redenen om van school te wisselen.
  • mijn klas beïnvloed mijn cijfers op een slechte manier
  • docenten geven (bijna) geen uitleg
  • ik word depressief op deze school waar ik op zit
Mijn moeder heeft het ook gezegd dat ik naar een andere school wil, maar hij luistert nooit.

Ik vind hem een seksist. Hij trekt mijn broertje bij alles voor. Als mn broertje hulp vraagt gaat hij gelijk helpen, maar als ik hulp vraag gaat hij zeiken. En het ergste wat ik haat is dat hij zegt 'je bent een meisje jij moet het huishouden doen'. Ik doe meer in het huishouden dan mijn vader (hij doet bijna niks), dan gaat mn pa zeggen dat ik niks doe. Altijd als hij zegt 'je bent een meisje jij moet het huishouden doen' zeg ik dat mijn broertje het ook kan doen, daarop antwoord hij (en mn moeder ook nog) dat hij te jong ervoor maar hij is 14 dat kan je prima afwassen of stofzuigen of weet ik veel wat doen. Maar daarbij zegt mijn vader dat het bij ons cultuur hoort (ben somalisch dus ook moslim), maar ik vind het onzin (dat is ook zo) want we leven niet in de middeleeuwen.

Ik vind dat hij te snel oordeelt. Als ik een ding niet weet ben ik gelijk dom of als ik iets na 4x ofzo nog steeds niet snap dan zegt hij 'zoekt het maar uit' , maar ik kan er niks aan doen of als hij toch door gaat met uitleggen gaat hij schreeuwen en mij vergelijken met een ezel.

Ik vind dat hij moet stoppen met dingen uit het verleden halen. Hij zegt 'toen is toen en we zijn nu in nu'(ofzo). Maar hij haalt geen oude koeien uit de sloot, maar oude walvissen uit de oceaan (als je snapt wat ik bedoel). Ik vind het zo irritant en ik heb dat ook echt gezegd. Ik was er klaar mee dat ik huilend naar mn kamer was gegaan. Een duidelijke teken dus. Maar hij doet het nog steeds.

Ik vind hem ook een slechte vader. In plaats van dat zegt 'Als je hulp nodig hebt kun je het altijd vragen', 'je kan het wel' of 'hoe komt het dat je een onvoldoende hebt gehaald? Heb je niet goed geleerd of ligt het aan je docent?' maar in plaats daarvan zegt hij het tegenovergestelde. Hij praat alleen maar negatief over mij waardoor ik negatief over mezelf ga denken. In plaats van dat hij zegt 'je kan het wel, geloof in jezelf' zegt hij 'je bent niks en je kan niks'

Ik wil hem ook graag zeggen dat ik later als ik uit huis ga niks met hem te maken wil hebben als hij zich zo gedraagt. Het kan me niet schelen wat er met gebeurt. Als hij ziek is of hij een gebroken arm heeft noem ik zijn karma voor wat hij mij heeft aangedaan want door hem ben ik heel erg onzeker en heb ik geen zelfvertrouwen.

Moet ik dit tegen mn vader zeggen?

9 reacties

Dit is kindermishandeling!
Misschien niet de meest herkenbare vorm met slaan ofzo. Maar jij (een kind) wordt niet de liefde en aandacht gegeven die je verdient en dat is gewoon emotionele mishandeling en verwaarlozing.
Neem contact of met veilig thuis (0800-2000) of de kindertelefoon (0800-0432) zij zullen je dan verder helpen.
Xxx Awesomemeisje
Stay strong
Hoi

Je vader gedraagt zich niet correct naar je toe. In plaats van je te motiveren haalt hij je naar beneden, in plaats van taken gelijk te verdelen schuift hij ze naar je toe. Ook luistert hij niet naar je argumenten om een andere school op te zoeken.

Weet je hoe je moeder over de situatie denkt? Misschien kan een familielid je vader op andere ideeën brengen. Staat je moeder achter het idee van een andere school?

Op school kan je terecht voor hulp. Niet alleen kan school je helpen bij het uitzoeken van een andere school, maar ook kunnen ze je advies geven over de situatie met je vader. Heb je een docent in gedachten waar je je goed bij voelt? Zoals Awesomemeisje zei, kan je altijd terecht bij de KinderTelefoon en Veilig Thuis.

Je zou je vader graag vertellen hoe de situatie voor je aanvoelt. Als je denkt dat dit op een vreedzame manier kan verlopen is dat een optie, maar als je vermoedt dat je vader aanspreken over z'n gedrag een agressieve reactie bij hem zou kunnen uitlokken, lijkt het me verstandig om op je hoede te zijn.

Groetjes
Kenshin
@Awesomemeisje en @Kenshin ik heb geprobeerd om met mijn vader te praten over het egoïst gedeelte en een andere school, maar hij zegt dat het probleem helemaal bij mij ligt.
Mijn tante (nicht van mij moeder) weet ook dat ik naar een andere school.
Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb een geschiedenis oodracht waarbij ik iemand moet interviewen die ik vandaag af wil hebben, maar ik ben echt niet in de stemming ik zit meer dan een half uur te huilen
Je probeerde met je vader te praten, maar hij wist geen begrip op te brengen. Hierdoor ben je van streek geraakt.

Wat naar dat je vader de oorzaak van de moeilijkheden bij jou legt. Zou je tante met hem kunnen praten? Wie weet kunnen de woorden van een volwassene tot hem doordringen.

Het is vrij normaal om na een teleurstellend gesprek overstuur te zijn. Dat je hoofd niet naar schoolzaken staat, is te begrijpen. Denk je dat je bij je geschiedenisleraar op begrip zal kunnen rekenen, en je de taak eventueel later in zou mogen dienen? Een deadline willen halen is ok, maar voor jezelf zorgen wanneer je het moeilijk hebt, is van groter belang.

Gr. Kenshin
@Kenshin maandag gaat mn vader de school bellen waar ik naar toe wil. Als ik niet wordt aangenomen dan blijf ik op mijn huidige school hadden we afgesproken.

De geschiedenis opdracht is een groepsopdracht. In deze groep hadden we afgesproken dat per persoon een samenvatting moet maken van een paragraaf en een interview moet afgeven bij iemand. Bij mij is de interview helaas niet gelukt om te doen. Ik zit nu heel erg te stressen en voel me ook erg schuldig tegen over het groepje waarin ik in zit. Per dag als je het te laat inlevert is het -0,5 van het cijfer en woensdag word het een 1 en als dat gebeurt komt dat door mij.
Je vader gaat de school bellen, en nagaan wat de opties zijn. Dat lijkt me fijn 🙂 Hopelijk is er een plaatsje vrij.

Zou je je situatie met de leraar kunnen bespreken? Je hebt de opdracht niet op tijd kunnen indienen, maar dat kwam door omstandigheden. Je hebt het niet gemakkelijk gehad, en hierdoor lukte het even niet om voor school te werken. Denk je dat je zo'n gesprek een kans zou willen geven?

Gr. Kenshin

trouwens ik zit nog steeds op de zelfde stomme school, maar wel in een betere klas

Fijn dat je in een betere klas terecht bent gekomen. Hoe gaat het momenteel tussen je vader en jij?

 

Gr. Kenshin

Badge

Wat je zou moeten doen is het gewoon zeggen en daarna niet meer met hem praten zo dat hij bij zichzelf zegt dat je serieus bent met wat je zegt en dat je het beu bent .

Ik heb ook een slechte relatie met mijn vader terwijl dat ik het hem al zo vaak heb vertelt (dat ik heb beu ben omdat hij altijd zeurt en schreeuwt op de anderen zonder zichzelf in vraag te stellen)en dat hij het niet begrijpt of niet wilt geloven of me niet serieus neemt dat ik het nu gewoon niet meer wil zeggen wat ik voel of wil.Het is maar zijn eigen fout dat hij me  geen aandacht gaf en alleen maar bezig is met zijn vriendin en zeurt over de andere mensen.

Maar je moet sterk blijven en in afwachting kan je gewoon al denken van hoe wat en wanneer je hem zal zeggen wat je voelt en er vooral geen spijt hebben omdat  je het heb gezegd.

Reageer