Goede vriend wil niet meer leven

  • 7 February 2018
  • 9 reacties
  • 313 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoii,
Ik ben bevriend met iemand en die heeft laatst gezegd dat hij zwaar depressief is.
Hij vertelde dat hij zich snijd en zelfmoord wil gaan plegen.
We praten er nu wel veel over, maar ik ben heel bang dat hij echt iets gaat doen.

Ik zit nu zelf bij een psycholoog en hij vind het ook geen probleem om te gaan.
Alleen het probleem is dat zijn ouders bijna niks om hem geven en hem negeren als hij thuis is.
Dit maakt het natuurlijk lastig want hij wilt niet dat zijn ouders het weten dat hij naar iemamd gaat.

Ik hoop dat jullie weten wat ik kan doen voor hem, en misschien weten hoe hij toch in contact met een psycholoog kan komen.

xxx Annuh

9 reacties

Hoi,

Wat een moeilijke situatie!

Als je vriend dezelfde leeftijd heeft als jij, is het onmogelijk om zonder toestemming van de ouders een behandeling te starten. Dit kan pas vanaf 16 jaar. De enige mogelijkheid die je vriend dus heeft buiten je ouders om, is school. Een vertrouwenspersoon, zijn mentor of gewoon een leraar. Zij hebben geen geheimhoudingsplicht, maar als je vraagt het niet door te vertellen, doen ze hier vaak ook niet moeilijk over. Ook geeft het de mogelijkheid voor jou om er bij te zijn als je vriend dat wilt. Kan steunend zijn.

Verder is het heel erg knap van je dat je zoveel luistert naar hem! Onthoud wel dat als je denkt dat hij echt wat gaat doen, je altijd hulp erbij moet halen!

Gr. Pin
Hoi,

Wat vervelend om te horen dat het zo slecht met je vriend gaat!
De situatie van je vriend is gevaarlijk. Hij wilt zichzelf oprecht wat aandoen en hoe langer hij geen hulp ontvangt, des te groter de kans wordt dat hij ook daadwerkelijk wat gaat doen. Je moet hulp inschakelen.
Hij zal dat vervelend vinden, maar het is voor zijn eigen bestwil.
Je kunt naar iemand op school toe of naar zijn ouders.

Gr. Pin
Hoi,

Misschien is het een idee om het hier een keer in real life over te hebben. Dan kunnen jullie het uitpraten. Misschien is er wel iets aan de hand wat niks met jou te maken heeft. Ik zou dit niet zo snel via snapchat doen, aangezien je elkaars emoties dan niet goed kan peilen.

Gr. Pin
Hoi !
Helaas , ik zit met identiek dezelfde situatie .
Blijf hem steunen en zeggen dat je er voor hem bent . Als hij zo ver gaat zoals nu dan moet je echt hulp zoeken , veel kans dat hij in het begin wat boos zal zijn hierover , maar je kan werkelijk zijn leven redden !
Raad hem ook zeker online anoniem chatten aan om te beginnen ! ( https://www.kindertelefoon.nl/13-18/chat/ , https://www.113.nl/ ,https://www.zelfmoord1813.be/ , https://www.tele-onthaal.be/ ,... )
Wat kusjexxx zegt ben ik het niet mee eens . Als hij zou zeggen'' doe dat of anders pleeg ik echt zelfmoord e.d.'' dan klopt dat , maar een vriend die oprecht depressief is en hulp nodig heeft kan je echt niet zomaaar verlaten . De meeste depressies beginnen inderdaad in de puberteit , maar alsnog is het zeker niet iets wat zomaar overgaat of iets typisch pubers is .

Heel veel sterkte ! Vergeet ook niet , dat je dit niet alleen moet dragen , want het is echt ontzettend zwaar om zo'n zorgen en ongerustheid alleen te moeten dragen ! Je bent een goede vriendin voor hem !

Groetjes , Lot
Dankjullie wel voor de reacties,
Het is nu denk ik flink uit de hand aan het lopen, want hij zat laatst een half uur met een mes boven zijn pols om zelfmoord te plegen, maar heeft gelukkig niks gedaan.
We hebben nu een soort van ruzie omdat hij geen hulp wil en het al een soort van opgeeft en dat wil ik niet.
Maar ik weet niet of ik nu hulp moet halen of niet. Het gaat echt niet goed zoals je al hoort.
We hebben wel afgesproken om 1 of 2 keer oer week er over te praten (hij wil alleen via snapchat want hij wil niet in het echt zegmaar)
Ik wil het zo graag helpen, maar misschien doe ik te veel mijn best.
Heyy,

ik heb dus nu een nieuw probleem met hem, want we snapte elke dag en het was echt gewoon leuk enzo.
Maar ik begon hem ineens leuk te vinden, maar hij heeft een vriendin.
Na een tijdje mij gevoelens negeren heb ik het tegen hem verteld.
Tot een paar weken geleden deed hij super lief nog enzo, en was hij echt mn beste vriend.
Zoals ik zei tot een paar weken geleden...
nu doet hij bot en zegt ie dat ik maar gewoon zelfmoord mag plegen.
Ik weet dat het een beetje raar klinkt, maar ik kan het niet goed uitleggen.
Ik wil heel erg graag de vriendschap rechtzetten, dus kan iemand mij misschien helpen??

xxx Annuh
Hey,

Blijf vooral met hem praten over dit soort dingen, want dat kan heel fijn voor hem zijn, en misschien ook voor jou. Als dat niet genoeg is kan je misschien samen met hem naar een vertrouwenspersoon gaan, bijvoorbeeld je mentor, of iemand anders.

Probeer ook leuke dingen met je vriend te doen. (Doe niet te verdacht blij, want dat is alleen maar vervelend). Doe gewoon dingen die jullie normaal ook altijd doen.

Zulke mensen moet je juist niet achter laten. Het is nu misschien een moeilijke tijd, maar jullie komen er samen wel uit, en dan is jullie vriendschap alleen maar sterker geworden.

Doeii 🙂
Hey,
Het klinkt misschien hard , maar zulke mensen moet je eigenlijk een beetje achterlaten. Want ik had ook zo’n vriend en hij begon echt de heletijd over dat te praten waardoor ik ook meeging in de negatieve sfeer. Ik snap dat je hem wilt steunen , maar tis eenmaal nou de pubertijd .
Ik maak hetzelfde mee. Mijn vriendin heeft ook een depressie en denkt er dagelijks over na om zichzelf iets aan te doen. Ik praat er veel over met haar en ik probeer eerst naar haar te luisteren en haar te troosten en daarna probeer ik te vertellen wat positief is en vaak voelt ze zich dan een stuk beter. Praat er dus over met je vriend en probeer vaak leuke dingen te doen. Het is voor je vriend lastig om dingen positief in te zien met een depressie maar toch gaat het hem waarschijnlijk wel helpen! Ik hoop dat je er iets aan hebt! Gr mij

Reageer