GESPREK: Waarom schamen mensen zich?

  • 31 July 2022
  • 6 reacties
  • 96 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2

Heehee,

Leuk dat je op dit gesprek bent gestuit. Ik heb dus een vraag. Een vraag die eigenlijk al heel lang in m’n hoofd zit. 
Dus zoals iedereen weet schamen mensen zich, de een meer dan de ander, maar iedereen heeft zich weleens geschaamd. Alleen is mijn vraag dus:

 

Waarom schamen mensen zich zo snel? 
 

Want mensen schamen zich ook al snel als ze de mensen om zich heen niet eens kennen, en ook nooit meer zullen zien… 

 

Weet iemand hierop het antwoord, want ook ik schaam me snel (ook voor m’n besties) en is er iets wat je daaraan kan doen?

 

Alvast heel erg bedankt dat je meedenkt en meespreekt!! En schaam je vooral niet om iets te zeggen!😉

 

-Yodema

 


6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi

ik denk dat het is omdat je dan misschien niet veel zelfvertrouwen hebt ofzo en het heel erg belangrijk is voor je wat anderen van je vinden. Eigenlijk moet het iedereen niks boeien wat anderen van zichzelf vinden en iedereen maakt wel eens een fout, blunder of awkward moment mee.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook nog niet dat het mij niks boeit wat anderen van mij vinden. Over sommige dingen die ik heb trouwens wel, maar niet over alles.

 

:)

EEM37

 

Reputatie 4
Badge +3

En meestal denken mensen er helemaal niet meer over na later en zijn ze er niet meer mee bezig, alleen jij zelf denkt er de hele tijd over na omdat je je schaamt en je afvraagt (onbewust misschien) wat anderen er dan wel niet van denken. Ik heb soms dat ik mij schaam als ik terug denk aan dingen die soms echt al wel een paar jaar terug gebeurd zijn, ik zeg dan tegen mezelf van: die mensen weten het waarschijnlijk niet eens meer en denken er niet eens meer over na, dus ik hoef er ook niet over na te denken en mij niet meer daarom zo hoeven voelen. Dat is hoe ik er probeer mee om te gaan

Reputatie 5
Badge +2

Hee,

Dankjewel  voor je antwoord!! Dat klinkt best logisch inderdaad. Maar zijn het dus je hersenen die je zo (onbewust) over jezelf laten denken? En misschien moet ik ook is proberen om er zo over na te denken.

 

Dankjewel!!

 

-Yodema

Reputatie 4
Badge +3

Hee,

Dankjewel  voor je antwoord!! Dat klinkt best logisch inderdaad. Maar zijn het dus je hersenen die je zo (onbewust) over jezelf laten denken? Dat denk je gewoon zelf, maar je kan je gedachten ook zelf aanpassen en anders gaan denken 

 

 

 

Ik denk dat je schamen komt vanuit het gevoel dat je aan een groepsnorm moet voldoen.  Dus daarom is het ook iets wat gebeurt bij mensen die je niet kent, omdat je dan denkt dat je iets anders deed dan de norm. Bij bekenden is het meer dat je denkt dat je iets doet wat zij raar vinden. Maar dat is wat ik denk.

Reputatie 2
Badge +1

omzich netje te houden denk ik(:

Reageer