Vraag

Geen vrienden, wat moet ik doen

  • 23 March 2023
  • 4 reacties
  • 253 Bekeken

Badge

Hey,

 

ik ben 16 en ik zit in de 4e klas van de middelbare. Er is iets waar ik mee zit. Ik heb namelijk één goede vriend L, en verder niemand. Ik zie L eigenlijk alleen maar op school. Het is niet dat ik me perse altijd eenzaam voel, maar soms wel.  Ik ben niet echt een populair iemand op school en ik ben ook niet echt heel goed in contact zoeken. Als ik eenmaal contact heb gaat het best goed maar dat heb ik dus niet.

in mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd alleen. Ik zit dan te programmeren of iets te maken want dat is mijn hobby. Dat is fijn, en vaak denk ik dan: dat is een mooie vervanging voor afspreken met vrienden. Maar regelmatig realiseer ik me ook dat ik gewoon contact wil en dat me dat ook goed doet. Dat weet ik omdat ik eerder een school activiteit gehad heb met een paar mensen die ik niet kende en ook mijn goede vriend L. 
 

Mijn huidige klas is niet echt aardig tegen mij. Het is op zich een leuke klas maar er is altijd wel iets te zeggen over mij. Als iemand een vervelende opmerking over mij maakt dan gelooft iedereen het meteen en zit iedereen te lachen. Soms is het wel grappig maar van binnen voel ik me dan best eenzaam.

 

Wat ik eigenlijk heel graag zou willen is dat ik gewoon tegen één van mijn vrienden zou zeggen zullen we vanavond wat leuks gaan doen en dat ik dan een leuke avond heb. Want nu bestaat mijn avond uit eten, een uurtje wat voor mezelf doen en dan vroeg naar bed. Elke dag weer. Dat wil ik gewoon niet.

 

wat ik vooral wil weten is hoe ik nou contact moet zoeken met mensen als ik binnenkort naar het MBO ga. Ik hoop dan een nieuwe start te kunnen maken maar ik weet nog niet hoe. Ik zou eigenlijk ook best een keer iets met een meisje willen doen maar dat is al helemaal onmogelijk als ik al niet eens contact kan zoeken.


Heeft iemand tips? Want ik loop hier al best lang mee rond en ik wil gewoon meer contact.

alvast bedankt!


4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

 Hoi @Marijn133 ,

 

je hebt een heel duidelijk verhaal geschreven 🙂

Er mist iets in jouw leven. Toch weet je je te redden, maar je wilt het anders in de toekomst. Je weet ook al hoe het is om met anderen te zijn door die schoolactiviteit.

Goed dat je al nadenkt over hoe je het bij je nieuwe MBO opleiding anders zou kunnen doen. Een nieuwe start in een nieuwe klas. Nieuwe mogelijkheden.

Waarschijnlijk doe je dus examen en is jouw schooljaar bijna voorbij, dus om nu nog proberen een betere band met je klasgenoten te krijgen lijkt misschien geen goede investering of toch wel?

Zijn er nog gezamenlijke activiteiten gepland, zoals een soort afscheid of examenfeestjes of zoiets. Misschien kun je toch hier en daar nog je gezicht laten zien (samen met L?) en proberen nog een leuk einde aan jouw klas te maken.

Misschien is het niet echt een optie, maar er zijn ook andere mogelijkheden om meer met anderen om te gaan. Ook als je van jezelf vindt dat je niet zo gemakkelijk contact legt.

Ik weet niet of je een bijbaantje hebt of een vakantiebaantje hebt gepland?

Daar werk je meestal wel samen met anderen en kun je behalve tijdens het werk misschien ook wel eens buiten het werk om afspreken. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en tegen het einde van het werk tegen een collega zeggen ‘ga je mee nog ff een ijsje of een milkshake halen?’ of ‘welke kant woon jij op, kunnen we misschien een stukje samen fietsen/reizen/lopen’.

Het zal in het begin misschien ff wennen zijn, maar gewoon een keertje doen of in de pauze vragen of je collega iets wil drinken en dat je het wel even pakt als je toch voor jezelf iets gaat pakken.

Je kunt met hele kleine dingetjes beginnen en dan wordt het vaak daarna allemaal wat makkelijker om een gesprekje te beginnen.

Vertel over je hobby’s en vraag die ander er ook naar. Interesse tonen in een ander werkt meestal wel goed, maar je moet ze ook niet helemaal doorzagen, maar dat snap je ook wel.

Je kan gewoon aan het begin van een shift even vragen hoe zijn/haar weekend of avond was. Of ie een goeie wedstrijd heeft gespeeld, als jullie daar toevallig een vorige keer over gesproken hebben. Of ie een leuke film weet of de laatste tijd nog naar eentje geweest is. Welke muziek jij leuk vindt en welke die ander. Of ie wel eens naar een festival zou willen of al geweest is. Of hij/zij al rijlessen gaat nemen zodra het mag en kan. Heb je zelf een huisdier, vertel erover wat voor leuks of stoms je wel eens mee gemaakt hebt. Vraag die ander of ie een huisdier heeft of zou willen. Probeer social media uit te wisselen, dan heb je altijd een mogelijkheid om contact te maken.

Misschien iets gaan drinken, een ijsje eten of naar de Mac ofzo. Keertje naar het zwembad of strand of gwn chillen bij jou thuis, iemand anders huis of ergens anders.

Of via jouw hobby anderen leren kennen die ook interesse hebben in programmeren.  Misschien online of als ze in de buurt wonen irl, wat natuurlijk nog leuker is (vind ik dan). Na een tijdje kun je gewoon afspreken om ook andere dingen te doen dan programmeren.

Ik heb nu al zin om met je af te spreken 😉 (maar dat mag hier op het forum natuurlijk niet). Het klinkt misschien raar, maar ik denk omdat je je verhaal zo lekker hebt opgeschreven dat ik daardoor echt ook het gevoel krijg dat je een hele aardige, leuke jongen bent. Ik zal je in het begin wsch de oren van je hoofd kletsen, dus je moet me op een gegeven moment wel ff afremmen haha.

Ik ben al 15 keer verhuisd in mijn leven, dus ik ben wel gewend om elke keer nieuwe vrienden te moeten maken. Ik stap dan gewoon op de eerste de beste jongen (meestal) of meisje af die me aardig lijkt en stel me voor ‘ík ben MickeyMouse en ik woon hier pas en ken de weg hier nog niet zo goed, dus een beetje tips enzo zijn wel welkom’ en voor je het weet zit je in een gesprek.

Oh, ik begin af te dwalen, maar bedacht net of je misschien ook sport ofzo, daar kun je ook mensen leren kennen.

Of misschien is het voor jou ook wel een idee om eens buiten school met L af te spreken? Je zou kunnen zeggen, zo van, ‘school is bijna klaar en eigenlijk zou ik het wel leuk vinden om je eens uit te nodigen bij mij thuis’. Gwn gamen of iets drinken, nou ja, vul jij maar in wat leuk is om te doen met L.

Misschien heeft L. ook nog wel een paar leuke vrienden of vriendinnen waar jij samen iets leuks mee kan doen? Keertje bowlen of naar de film, gwn ergens buiten chillen.

Op jouw nieuwe school zou ik zoveel mogelijk mee proberen te doen met de introductie (als die er sws is). Gewoon jezelf aan iedereen voorstellen, ‘hoi ik ben en jij? , oh leuk etc etc’

Pfoe, ik hoop dat het een beetje leesbaar is. Ik ga het snel ff terug lezen, momentje. Niet weg gaan 😁. Ik ben er zo weer haha 😃.

Mwa, hier en daar een beetje rommelig , maar ik ga het zo voor nu maar even laten.

 

Ik lees wel of je er iets mee kunt of nog vragen hebt en dan zien we wel weer verder.

Oh, btw ga je iets met programmeren doen op je nieuwe opleiding of niet?

Natuurlijk hoef je niks te vertellen wat je niet kwijt wilt hè.

 

Gr. MickeyMouse 🙃

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Marijn133,

 

mijn reactie aan jou moet eerst gecheckt worden en dan komt ie hierboven te staan. Dus nog ff geduld..

 

Gr. MickeyMouse

Badge

Snap het je moet in het begin bij mbo zegen van hoi en dan vertel je dat op je oude school werd gepest en dat je die gene goede vriend/vrindin vind en nog makkelijker als die gene in de buurt woondt ik had dit eerst ook maar toen vertelde ik dit en toen werd ik populair en dee ook dingen wat populair is en geef ook veel aan me bff en als eenmaal iemand me of nie weet hoe ik moet vragen dan zeg ik hoi ik ben …. En hou van populair dingen soms is het handig om op tiktoks te kijken wat populair is en koop zulke dingen dan ook voor kinderen . 

Badge

Hey MickeyMouse, 

 

heel erg bedankt, dat zijn hoopvolle tips. 
Zie m’n profiel

groetjes

Reageer