FTM tips and tricks

  • 12 March 2019
  • 3 reacties
  • 353 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey vrienden, vriendinnen en iedereen ertussen in!!

ik ben 170 cm lang.
ik ben trans (ftm/non binair).
ik ben wie ik altijd geweest ben.
ik ben wie ik ben.
en ik ben wie ik altijd zal zijn.
Ik ben RoanC.
ik zit in de 2e op de havo.

ik ben dus een tranny en vroeg me af of jullie nog tips and/or tricks hebben over bijvoorbeeld hoe jij dealt met genderdysforie/hoe jij jouw genderdyforie minder maakt/coming out/binders/packers/stp's/corrigerend ondergoed/pgp's/ diy tips/tricks voor binders/packers etc. (of supper coole muziek die jou helpt)

ps: dit is voor zowel ftm's als mtf's of non binaire mensen.

alvast bedankt. ik laat mijn tips en tricks hieronder ook achter.

groetjes jullie tranny Ro

3 reacties

Hey!

Ikzelf heb er niets van ervaring hiermee, maar ken wel een aantal fora specifiek gericht naar transgenders en alle mensen die zich niet "in een hokje" voelen qua gender.
* https://t-nederland.nl/forum/
* https://www.vereniging-genderdiversiteit.nl/forum/
* https://www.transgenderpulse.com/forums/forum/118-non-binary-and-gender-non-conforming-support-forum/

Groetjes
Lot
Ik weet niet waar al deze transgender berichten op het forum vandaan komen, but I like it. Ik ben blij dat deze content nu ook op dit platform zich uitbreidt 🙂

Ik heb zojuist toevallig mijn profiel aangepast en mijn gender van non-binary naar transgender FTM veranderd. Toch omdat ik het idee heb dat dat beter past dan non-binary. I'm still questioning.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van dit topic. Hopelijk hebben veel mensen hier iets aan.

Tips die nu vanuit mij gaan komen zijn gebaseerd op eigen ervaringen en mijn research.

Beginnend bij het uitvogelen van je gender.
Het kan heel erg verwarrend zijn als je erachter komt dat je lichaam, je geslacht, eigenlijk niet aansluit bij hoe je je voelt. Ook kan dit soms niet in context worden geplaatst. Misschien heb je last van genderdysforie of een andere vorm van discomfort rondom je geslacht. Wellicht lig je dan ergens in het non-binary spectrum.

Dit spectrum is letterlijk eindeloos. Het hele genderspectrum is oprecht eindeloos. Gender is iets persoonlijks. Dus als ik 1 super belangrijke tip heb: Laat je niet limiteren door de hokjes van de maatschappij. Research doen naar genders en wat er bekend is kan fantastisch zijn, het kan deuren openen, maar het kan ook verwarrend zijn en voelen alsof je jezelf in een hokje moet proppen. Dat hoeft niet! Zoals ik al zei, gender is iets super persoonlijks en iedereen geeft hier eigen invulling aan.

Een site die ik zou aanraden als je uitleg zoekt over genders, is deze site:
http://gender.wikia.com/wiki/Gender_Wiki
Wel Engelstalig, maar in mijn ogen heel openminded en vooral duidelijk.

De volgende tip:
Vergelijken mag en kan, maar pas hiermee op. Jezelf vergelijken met anderen kan ervoor zorgen dat je je minder alleen voelt en dat je de herkenning vindt die je zoekt. Echter kan het je, zoals het bij mij heeft gedaan, je ook enorm onzeker maken. Er is geen foute manier om erachter te komen dat je trans bent (ik gebruik transgender hier in de umbrella term, wat basically neerkomt op niet cisgender zijn). Je hoeft niet op iedere transpersoon te lijken. Sterker nog, dat zou heel vreemd zijn. Het is oké hoe het is en er langer over doen of niet aan een stereotype voldoen maakt je niet minder trans. Onthoud dat!

Ook wil ik je aanraden om de tijd te nemen. Het is niet erg als je niet weet wat je voelt. Het is prima om hierover na te denken, erover te praten, te experimenteren en dingen terug te veranderen als het niet goed voelt.

Uitkomen is ook iets super persoonlijks. Zelf ben ik uitgekomen naar m'n moeder en zus door een bruggetje te maken in een gesprek en daarna random te beginnen over mijn gender, als ik het gevoel het erover te willen praten. Naar vrienden ben ik uitgekomen door een WhatsAppje te sturen en naar anderen door even met ze te gaan zitten en ze vervolgens mede te delen dat ik trans ben. Verder ben ik echt nog lang niet naar iedereen uit. Dat voelt niet goed en dat ik prima. Ik heb een omgeving die dat respecteert (gelukkig!) en die me op mijn eigen tempo laat uitkomen.

Ik zou vasthouden aan de manieren die jij comfortabel vindt. Doe het op jouw manier en dat is het altijd goed!

Genderdysforie is vrij kut. Als FTM heb ik qua lichamelijke aspecten last van mijn borsten, mijn heupen, mijn menstruatie en mijn stem. Dat voornamelijk.

Om mijn borsten minder zichtbaar te hebben draag ik een binder. Dit is basically een hesje die je borsten plat drukt. Dit is vrij oncomfortabel en ook niet goed voor je. Als je overweegt te gaan binden, raad ik je echt aan om je research te doen en een kwaliteitsbinder aan te schaffen. Dit kan op sites als trans-missie.com of gc2b.io. Ook wil ik je wijzen op deze site met goede informatie over de risico's en effecten van binden. Wederom in het Engels, maar echt goede info.

Als je geen toegang hebt tot een binder, kun je ook voor een strakke sport-bh gaan. Ook werkt het goed om meerdere laagjes kleding aan te trekken. Begin met een strak hemd, daar overheen een wat losser t-shirt en bouw dit op naar meerdere laagjes die steeds wat groter en losser zijn. In de zomer wordt dit lastiger, dan zou ik gewoon gaan voor een losser t-shirt.

Mijn heupen zijn vervelend. Het verbergen van je heupen kan door losse(re) broeken te dragen. Strakke broeken leggen nadruk op je figuur en dat wil je niet. Als je wel van skinny jeans houdt, kun je ook proberen wel deze broeken aan te schaffen, maar dan 1 of 2 maten groter. Verder is het aan te raden om bij de shirts die je draagt, te letten op de onderkant. Als daar een strakke band omheen zit, dan zal dit strak om je heupen zitten en je heupen zo benadrukken. Als het gewoon los hangt aan de onderkant, valt dit er beter overheen, waardoor het shirt je heupen zelfs een beetje van verhullen.

Menstruatie en mijn stem zijn iets waar ik zelf ook geen raad mee weet. Je zou voor menstruatie eventueel menstruatie cups kunnen gebruiken, omdat je die minder hoeft te verwisselen. Ook heb je speciale onderbroeken die je bloed opnemen (tot op zekere hoogte), maar daar weet ik niet genoeg van.

''Packing'' is het opvullen van je onderbroek, zodat je een ''bobbel'' krijgt. Dit helpt sommige FTM (of non-binary) transgenders met hun dysforie betreffende hun geslachtsdeel. Hier kun je vrij creatief in zijn. Ik heb ooit een filmpje gezien, waarbij iemand van een panty en tape een pittig mooie penis maakte. Verder zijn er ook protheses die je kan aanschaffen. Met sommigen kun je zelfs plassen, maar deze zijn zeer prijzig. Op zulk soort sites is vaak ook materiaal verkrijgbaar om je prothese op z'n plek te houden. Over packing geeft dat filmpje overigens ook meer uitleg.
Binnen Nederland kun je via trans-missie.com aan packers en hulpmiddelen voor packing komen.
Dit covert ook wel zo'n beetje stp (stand to pee).

Persoonlijk heb ik hier niks van uitgeprobeerd, omdat ik nu niet echt veel dysforie ervaar rondom mijn geslachtsdeel. Dit is iets waar ik nog onderzoek naar aan het doen ben.

Met corrigerend ondergoed heb ik geen ervaring. Ik ben nog zoekende naar mooi ondergoed waarin ik mij fijn voel en waar ik niet obvious een penis mis.

Pgp is preferend gender pronouns, dit gaat over hoe je aangesproken wil worden. Denk aan mannelijke pronouns als hij/hem, vrouwelijke zij/ze en genderneutrale pronouns die we in Nl niet echt kennen, maar in het Engels they/them zijn. Het is oké om hiermee te experimenteren, om te kijken wat je fijn vindt. Dat kan eng zijn of je kan het verwarrend vinden, maar ik denk wel dat het je echt kan helpen. Ik zit er zelf al een tijdje over te denken om hier mee te gaan experimenteren. Hierbij moet je echt proberen schijt te hebben aan vooroordelen e.d. Het is oké om te wisselen van pronouns en weer terug te wisselen als dat toch goed voelt. Geef jezelf tijd te wennen aan pronouns en ermee te experimenteren. Dat is zo'n beetje alles wat ik erover te zeggen heb denk ik.

Ehm ja, lange reactie, I guess dat dit alles is wat ik zo'n beetje heb?

Gr. Pin
Hey pin
super tof dat je hebt gereageerd op mijn topic.
k ben ook heel erg benieuwd naar want deze topic zal brengen.
Ik persoonlijk heb al behoorlijk want gehad aan je comment en herkende ook veel dingen.
En I am also still questioning so you’re not alone my friend😂

groetjes Ro

Reageer