Forumregels De Kindertelefoon

  • 11 January 2016
  • 33 reacties
  • 5155 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Forumvoorwaarden De Kindertelefoon


Versie mei 2018

Het forum
Het forum van de Kindertelefoon is een plek waar jongeren van 13 tot 18 jaar elkaar kunnen informeren, adviseren en ondersteunen over uiteenlopende onderwerpen. Om de kwaliteit van het forum te bewaken en het forum voor alle jongeren een prettige omgeving te maken zijn er forumregels opgesteld waar iedereen zich aan moet houden. Voordat je gebruik maakt van het forum, ga je akkoord met deze forumregels.

Registratie
Registratie voor dit forum is gratis. Bij registratie wordt je nickname (verzonnen naam), leeftijd, geslacht en je e-mailadres gevraagd. Je ontvangt een e-mail met je login en wachtwoord voor het forum. De Kindertelefoon kan na registratie contact met je opnemen via e-mail. Dat kan zijn omdat je je niet houdt aan de forumregels, maar ook als we bijvoorbeeld twijfelen of over jouw leeftijd. Dan ontvang je hierover een bericht per e-mail. Je kunt ook een e-mail krijgen als jij op het forum aangeeft dat je bepaalde topics wilt volgen. Ten slotte kan je ook een mail krijgen als er iets mis is met je account. Zorg er dus voor dat je bereikbaar bent!

In het Privacystatement lees je hoe we omgaan met je gegevens.

Privacy
Wij adviseren je om voorzichtig om te gaan met de informatie die je deelt op het forum. Wees je ervan bewust dat alles wat je op het forum plaatst openbaar is, en dus door iedereen gelezen kan worden. Het bewaken van jouw anonimiteit is jouw eigen verantwoordelijkheid. Plaats daarom geen foto’s op het forum en plaats niet je volledige voor- en achternaam op het forum. Als je dat wilt, kun je een nicknaam of verzonnen naam gebruiken.

Copyright en intellectuele eigendomsrechten
Bij plaatsing van berichten op het forum stem je er uitdrukkelijk mee in dat de Kindertelefoon berichten van het forum mag gebruiken in een boek, krant, tijdschrift, brochure, flyers, affiches, tentoonstelling, ander drukwerk of enige commerciële uiting of website van de Kindertelefoon en dit onbeperkt in tijd. De Kindertelefoon gebruikt de inzendingen van jou anoniem: ze zijn niet terug te leiden naar specifieke jongeren.
We behouden ons het recht voor om berichten te verwijderen/ aan te passen en/of in te korten/zonder daarover met de gebruiker in gesprek te treden of hem te informeren.
Auteursrechtelijk materiaal mag niet op het forum openbaar gemaakt worden. Dan krijgen we namelijk juridische conflicten met de rechthebbende.

Aansprakelijkheid
De organisatie is niet verantwoordelijke voor enige schade of kosten aan gebruikers of de inhoud van de berichten die door andere gebruikers wordt geplaatst. Uiteraard doen onze moderators wel hun uiterste best om dergelijke situaties te voorkomen.

Verwijderen account
Je kunt ten alle tijden je account laten verwijderen. Dit doe je door een bericht te plaatsen in het topic: ‘account verwijderen’ op het subforum ‘over De Kindertelefoon’. De moderatoren zorgen er dan voor dat je account verwijderd wordt.
Als je je account verwijderd:
• Kun je niet meer inloggen op het forum.
• Worden alle gegevens die De Kindertelefoon van jou heeft verwijderd (e-mailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
• Wordt je gebruikersnaam verwijderd. Je oude gebruikersnaam is dan niet meer zichtbaar boven je berichten. Je blijft nog wel enige tijd vindbaar op google via je oude gebruikersnaam totdat google deze webpagina ververst heeft.
• Blijven je berichten online staan, zonder gebruikersnaam.

Forumregels



Algemeen gedrag
1. Het forum is voor jongeren van 13 tot 18 jaar
Dit forum is voor jongeren van 13 tot 18 jaar. Ben je jonger, neem dan eens een kijkje op onze site voor 8 tot en met 12 jaar. Ben je 18 jaar of ouder, zoek dan een forum dat bij je leeftijdscategorie past. Als we twijfelen of je binnen deze leeftijdscategorie valt dan kan het zijn dat we je identiteitsbewijs opvragen. Ontvangen wij die niet, dan kunnen we besluiten je account te verwijderen.

2. Ga respectvol met elkaar om
Leden van het forum gaan respectvol met elkaar om. Neem elkaar serieus, val iemand niet persoonlijk aan en pesten is niet toegestaan.

3. Bedreiging, discriminatie en seksuele intimidatie zijn absoluut verboden
Bedreig of beledig geen forumleden, discrimineer niet of maak geen seksueel getinte opmerkingen.

4. Reacties op het forum zijn positief
Forumleden reageren op een positieve manier op vragen van andere forumleden.

5. Meld misbruik van het forum bij de moderators
Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid, maar meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad misbruik wordt gemaakt en of er actie ondernomen moet worden.

Inhoud van het bericht
6. Plaats in je bericht geen persoonsgegevens
Jouw anonimiteit is jouw eigen verantwoordelijkheid. Plaats geen foto’s van personen en geef alleen je nickname of een fictieve naam op. Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadressen, profielen en dergelijke waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen/identificeren.

7. Dating is niet toegestaan
Dating van forumleden via het forum van de Kindertelefoon of het forum gebruiken als chat is niet toegestaan. Onder dating valt elke vorm van contact buiten het forum en ook het uitwisselen van gegevens.

8a. Reclame maken is niet toegestaan.
Het forum mag niet worden gebruikt voor reclame voor (eigen) websites, bedrijfjes, of commerciële producten. Een topic of bericht mag niet als enige doel hebben een product te promoten. Links naar veilingsites en advertentiesites zoals Marktplaats, eBay en Amazon zijn niet toegestaan.

8b. Oproepen voor enquêtes, onderzoeken of werkstukken zijn niet toegestaan.

8c. Je voordoen als expert is niet toegestaan.
Open geen topic waarin je forumleden oproept om jou vragen te stellen over een bepaald onderwerp waarin je (ervarings)deskundige bent. Werp jezelf niet op als vraagbaak.

8d. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen of opdrachten is niet toegestaan.

9. Plaats geen illegale, schadelijke en/of choquerende content of links in je bericht op het forum
Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld zelfdoding, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is daarom ook niet toegestaan. Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd. Topics over deze onderwerpen zijn wel toegestaan.

10. Bij gebruik van teksten vanuit een andere bron, is bronvermelding verplicht
De Kindertelefoon is tegen plagiaat en wil dit niet bevorderen. Dus vermeld de bron wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.


Bericht plaatsen
11. Kies de categorie die het beste bij je bericht past

12. Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Maak geen dubbeltopics aan en post niet 2 keer dezelfde reactie achter elkaar.

13. Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat

14. Plaats je bericht maar één keer, crossposten in meerdere fora is tegen de regels

15. Houd de tekst van je bericht leesbaar

16. Plaats geen berichten uit naam van de Kindertelefoon

Plaats geen berichten uit naam van de Kindertelefoon of op zo’n manier dat het lijkt dat je betrokken bent bij de Kindertelefoon

17. Doe jezelf niet voor als moderator van de Kindertelefoon
Je mag andere leden gerust op hun gedrag aanspreken, maar doe dit op persoonlijke titel.

18. De Kindertelefoon verwijdert geen topics
Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen. Een topic wordt alleen verwijderd als het in strijd is met de forumregels.

Profiel
19. Gebruik geen choquerende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening

20. Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is
Een gebruikersnaam bestaande uit voor- en achternaam, een gebruikersnaam dat hetzelfde is als je mailadres of een gebruikersnaam bestaande uit alleen nummers is niet toegestaan. Gebruik ook niet dezelfde gebruikersnaam waarmee je ook op andere sites geregistreerd bent.

21. Gebruik van foto’s waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan

22. Je bent maar onder één forumaccount actief

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?
Bij een lichte overtreding krijg je een eerste waarschuwing. Bij een tweede lichte overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Er gebeurt dan nog niks, maar deze waarschuwingen blijven gekoppeld aan jouw profiel. Bij een derde waarschuwing binnen een jaar of bij een zware overtreding ontvang je een ban. Je kan dan niet meer inloggen op het forum en je kan ook geen nieuw account meer aanmaken.

De moderators van de Kindertelefoon beoordelen of een overtreding een lichte of zware overtreding is.

33 reacties

Ik heb een vraagje, stel ik ben 11 maar ik ben verstandiger en meer 16 jaar en begrijp ook veel meer dingen dan de meeste kinderen.
Mag ik dan op dit forum?
Want het lijkt mij vrij on eerlijk dat je iemand neerhaalt omdat hij jonger is maar mentaal even goed kan helpen.
( ik probeer niet onbeschoft of arrogant over te komen )

Xx Maii
Hoi @Maii,

Ik denk dat dat niet mag vanwege dingen z'n leeftijd.
En anders lijkt het me ook ingewikkelder wie wel mag en wie niet..
want iedereen kan wel zeggen :" Ik ben verstandiger en meer 16 dan 11 jaar!"
Dan zouden ze waarschijnlijk een soort test moeten doen, dat je bijvoorbeeld 1 week moet reageren op dingen en dan kijken of je er echt klaar voor bent.

Goed mee gedacht!
Maar ik denk dat het niks gaat worden.

~ Broke
@Maii
Bij 12 doen ze denk ik niet zo moeilijk, maar 11 is weer anders. Je hele leven ziet er anders uit; basisschool, niet middelbare. Je zit meestal nog niet in de puberteit. Dan kun je mentaal wel vooruit zijn, maar dan nog. Ik denk het niet maar ja.
Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Maii,

Bedankt dat je met ons meedenkt! We begrijpen je vraag. Leeftijd zegt niet altijd iets over hoe iemand is. We moeten echter wel een grens stellen en die grens ligt bij 13. Dat zegt natuurlijk niet dat jongere kinderen niet goede reacties kunnen geven. Maar zoals Broke zegt wordt het te ingewikkeld als we moeten gaan beoordelen wie hier wel en niet mag schrijven.

We hopen dat we hiermee antwoord geven op je vraag.

Groetjes,

Hester van de Kindertelefoon
Beste kindertelefoon.

Onder "wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?" staat alleen de uitleg over lichte overtredingen. Er staat niet vermeld wat er gebeurd bij een zwaare overtreding. Niet dat ik deze informatie nodig heb, maar ik ben wel geïntereseerd. Ook vraag ik me af of je deze overtredingen die gekoppeld zijn aan je account ook weer kwijt kunt raken. Want hoe vorzichtig je ook bent, fouten zijn menselijk.
Alvast bedankt!

Gr. Ik
"Bij een zware overtreding ontvang je een ban."
Het staat er wel in 🙂 Een ban betekent dat je niet meer kunt inloggen, nooit meer. Je bent zegmaar 'verbannen' van het forum.

Waarschuwingen zijn voor altijd. Ik ben het daar ook niet mee eens...

Gr. Pin
Bedankt! Sorry voor mijn onterechte vermending over de zware overtreding, daar had ik dan overheen gelezen.
No problem, gebeurd iedereen wel eens!
Hoi anoniempje1910 en pin,

Wij zijn het met jullie eens dat fouten maken menselijk is. Het gebeurd daarom ook wel eens (niet vaak) dat wij een waarschuwing intrekken. Soms maakt De Kindertelefoon een inschattingsfout, dan kan een waarschuwing ook worden ingetrokken.

Groetjes Catharine
De Kindertelefoon
Catherine.
mag ik ook iemand om zijn insta vragen. hij heeft me erg geholpen en je hebt hier geen pb dus? geen idee

Groeten Jonathan
@Jonathanvt
Dat mag ook niet. Het is eigenlijk hetzelfde als je persoonsgegevens uitwisselen. Je insta naam maakt eigenlijk de weg open om met elkaar in contact te komen en dat is verboden op het forum.
maar er staat wel dat het je eigen risico is. dus dat geeft mij de kans om mijn naam te zeggen
maar alleen zonder achternaam
Hoi Jonathanvt,

Ik begrijp dat het verwarrend kan zijn omdat er inderdaad staat dat het je eigen risico is. Wel staat in forumregel 7 dat daten niet is toegestaan en dat onder dating elke vorm van contact buiten het forum en het uitwisselen van gegevens valt. Daarom mag je op het forum ook niet vragen om iemand zijn of haar insta.

We hopen dat we hiermee antwoord geven op je vraag.

Groetjes,
Anniee van de Kindertelefoon


wat nou als ik gewoon vrienden wil zijn en geen dating (ik heb al een lover)

Groeten Jonathan
Ben ik de enige die t opvalt dat regels regels zijn en de mensen die reageren van de kindertelefoon gwn hun werk doen. Ook elke keer een andere is ook wel verwarrend?. Maar ik ben blij met de regels. Dat weerhoud mensen om zich te misdragen. Dit is mn safe zone naast t zeilen. Hier ben ik mezelf ff. Beter kan nie.

Thxxx guys van de kindertellie
bedankt voor het delen van de informatie
Kunnen jullie mijn account verwijderen? Alvast bedankt !
Hoi,

We hebben je account verwijderd.
In het vervolg en voor anderen: Je kan je verzoek plaatsen bij het topic "Account Verwijderen", dit kan je vinden via Forum > Over De Kindertelefoon > Account verwijderen of klik op deze link: https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/account-verwijderen-14650. Een van de moderators zal dan je account verwijderen.

Groetjes,

Sofie, De Kindertelefoon.
Ik heb inmiddels heel wat topics over zelfbeschadiging en zelfmoord gelezen. Hierbij komt soms forumregel 9 om de hoek kijken en ik heb hier wat vragen over.

Forumregel 9:
9. Plaats geen illegale, schadelijke en/of choquerende content of links in je bericht op het forum
Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld zelfdoding, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is daarom ook niet toegestaan. Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd. Topics over deze onderwerpen zijn wel toegestaan.

Er zijn wat situaties waarbij ik niet zeker weet of ik het mag plaatsen, i.v.m. dus die forumregel 9. Dus kunnen jullie me vertellen of de volgende situaties wel of niet mogen?

1. Vertellen hoe je jezelf beschadigt (geen details), dus bv 'ik sla mezelf'
2. Je mag wel vertellen dat je aan zelfmoord denkt, maar mag je dan ook vertellen aan welke manieren je denkt, dus bv 'ik wil mijn polsen doorsnijden'
3. Vertellen dat je wel eens een zelfmoordpoging hebt gedaan
4. Hoe je hebt geprobeerd zelfmoord te plegen
5. Een beschrijving van een situatie waarin je jezelf hebt beschadigd

Volgens mij is het een beetje zo: Als het inhoudelijk wordt, dan wordt het choquerend? Dus 'ik snijd mezelf' mag, maar 'ik snijd mezelf op deze en deze manier' mag niet?

Sommige van de punten hierboven lijken misschien vanzelfsprekend, maar ik vraag het omdat ik de ene keer zie dat iets wel mag en de andere keer niet, dus ik probeer daar de logica achter te vinden. Ik vind het soms een beetje raar dat iets wordt verwijderd, al snap ik meestal wel dat je het op een bepaalde manier choquerend kunt opvatten. We kunnen bijvoorbeeld allemaal zelf op internet opzoeken hoe je jezelf kunt beschadigen, maar als iemand dat dan hier zegt, is het choquerend...

Ik hoor graag van jullie,

Gr. Pin
Volgensmij mag je wel zeggen wat je doet.
Maar je mag niet vragen hoe je dat kan verbeteren
ik vind het jammer dat je je post niet meer kan verwijderen, want als het is opgelost of je genoeg info hebt hoeft het er toch niet meer op te staan?❤️
Jouw post kan informatie bevatten waar anderen iets aan kunnen hebben. Als ik precies dezelfde vraag heb die jij stelde, hoef ik geen topic meer aan te maken. Jouw topic geeft me de antwoorden.

Daarom verwijdert de KT geen topics. Behalve als ze tegen de forumregels zijn natuurlijk.

Gr. Pin
Zou iemand van de KT nog op mijn vraag kunnen antwoorden? 🙂
Badge +2
Hoi,

Zoals forumregel 9 zegt: "Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld zelfdoding, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is daarom ook niet toegestaan. Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd. Topics over deze onderwerpen zijn wel toegestaan". Dit houdt in inderdaad in, wat je zelf ook al zegt, dat sommige zaken wel als choquerend worden opgevat en andere niet.

Het forum hoort een veilige omgeving te zijn waar jongeren van 13 tot 18 jaar elkaar kunnen informeren, adviseren en ondersteunen over uiteenlopende onderwerpen. We hopen dat we hiermee antwoord geven op je vraag.

Hartelijke groet,

Carina,
De Kindertelefoon.
Hoi Carina,

Bedankt voor je reactie! Het geeft helaas niet voldoende antwoord op mijn vraag. Ik was namelijk benieuwd of die 5 situaties die ik heb beschreven wel of niet mogen.


Alvast bedankt,
Gr. Pin

Reageer