Fake ik dit?

  • 16 September 2018
  • 9 reacties
  • 244 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo beste lezer,

Ik wil graag wat advies.
Ik zit namelijk in een lastige situatie. Ik kan niet met mezelf overweg. Ik denk dat ik een eetstoornis heb, maar twijfel heel erg omdat ik én geen ondergewicht heb én niet letterlijk de hele dag door aan eten denk én ik eet sommige dagen wel gewoon. De ene dag binge ik, de andere dag eet ik nauwelijks tot niets. En de ene dag zijn de dwingende gedachtes erger, op het gebied van eten, maar ook op het gebied van 'eerst je rechter-sok aantrekken, dan je linker' en andere dwangmatige trekjes. Ik denk gewoon dat ik iedereen - inclusief mezelf - loop te neppen en dat ik gewoon aandachtstekort heb of zo. Het is zo wispelturig. Soms ben ik blij, soms zit alles tegen en ben ik gewoon gefrustreerd, en dan vooral op mezelf. Ik heb al een heel slecht zelfbeeld, en ik denk alleen maar negatief over mezelf. Ik kan er niet met mijn ouders over praten, en de enige persoon tegen wie ik kon praten, voor haar werd het allemaal te veel. Ze dacht dat ik zelfmoord wilde plegen (wat absoluut niet zo is!!!) en is telkens bang dat ik mezelf weer zal snijden, dus ik heb gezworen dat ik er nooit meer met haar over zou hebben. En nu, nu zit ik dit verhaal te typen omdat ik het gewoon echt kwijt moet, maar ik voel me zo'n aansteller.

Ik weet dat ik problemen heb en ik wil er vanaf, maar weet je, over zeven/acht weken heb ik een intake-gesprek bij een GGZ-instelling. En je zou verwachten dat ik daar blij mee ben, maar integendeel voel ik me er gewoon rot over. Ik durf het niet. Ik wil het wel maar ook weer niet. Aan de ene kant vind ik dat er iets met me aan de hand is, maar de overheersende kant in mij zegt dat ik me gewoon aanstel, en dat het hartstikke mee valt. Dat er mensen zijn die een échte eetstoornis hebben, en ik loop nu lekker te denken dat ik ook zo ziek ben alsof de ziekte een grote grap is.

Ugh, ik haat mezelf gewoon zo en ik heb geen idee wat je hier als lezer mee kunt. Maar ik vroeg me af of je toevallig weet bij wie ik mijn ei kwijt kan totdat ik bij de GGZ dat intake gesprek zit?

PS. De GGZ gaat me toch niet behandelen, ik ben al een keer eerder door hen afgewezen.

9 reacties

1 tip et sochtend wat smiddags op school/werk en savonds dan nog een appel smiddags en chippie of iets savonds dan moet je denk als ik alle gerechten sochtends enz eet mag ik bakje chippies savonds met wat lekker drinken
Hoi,

Er bestaan heel veel vooroordelen over vrijwel alle stoornissen. Men denkt vrijwel altijd dat je het past hebt als je de meest extreme vorm hebt die je overal ziet op tv, over leest in boeken, over hoort, etc. Maar het tegendeel is waar. De meeste mensen met welke diagnose dan ook, lijden aan een relatief lichte vorm. Enne, die extreme vormen zijn niet altijd extreem geweest hè. Die zijn allemaal onschuldig begonnen en daarom is het belangrijk dat je er vroeg bij bent. Nu het nog onschuldig is/lijkt.

Als jij de neiging hebt om ongezonde eetpatronen aan te nemen en daarbij dwingende gedachtes hebt, lijkt het mij verstandig om dat te delen. Ik zeg niet dat het meteen een eetstoornis is, dat weet ik niet, ik ben geen psycholoog, maar gezond is het ook zeker niet.

Net als andere dwangtrekjes. Ik heb een dwangstoornis gehad en dat is bij mij heel erg uit de hand gelopen. Ik kan je vertellen, dat is niet tof. Je bent er beter eerder bij, zodat het niet escaleert.

Je denkt dat het nep is en je jezelf aanstelt omdat je problemen zich niet met een regelmaat voordoen. Dus? Niet alles in het leven is constant. Sterker nog, bijna niks is regelmatig en constant. Ja, de zon komt iedere dag weer op, maar daar hoef je je niet iedere dag hetzelfde bij te voelen. Gevoelens zijn raar en zeker niet regelmatig. Ik ben al tijden depressief, maar kan ook zeker wel eens een goede dag hebben. Maakt mij dat minder depressief? Nee.

Waarom heeft de GGZ jou de vorige keer afgewezen?

Ik vind het moedig dat je over een paar weken weer een gesprek hebt bij de GGZ. Ik denk dat dat een goed iets is! Als je in de tussentijd wil praten, kan dat bv altijd bij je huisarts. Het kan bv ook op school bij je mentor, een docent(e) of een vertrouwenspersoon. Die vriend is helaas geen optie meer. En je ouders?

Uiteindelijk ben je zelf ook geen psycholoog, dus jezelf een diagnose geven is moeilijk. Probeer het gesprek bij de GGZ af te wachten. Wees gewoon eerlijk en vertel wat je voelt. Dat is namelijk nooit nep.

Gr. Pin
Hoi,

Fijn dat de reacties je een beetje hebben geholpen! :)

Misschien is het ook goed om tijdens dat gesprek je angsten kenbaar te maken. Dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Gr. Pin
Hey,
Ik snap je dubbele gevoelens van "stel ik me aan of is het echt?" Helemaal. Ik heb precies hetzelfde. De angst voor een gesprek bij GGZ is ook herkenbaar. Ik vond het verschrikkelijk. Zag dr enorm tegenop. Maar het heeft me geholpen.

Probeer kleine beetjes verdeeld over de dag te eten. Je kunt beter 6x een klein beetje eten dan 1x heel veel.

Zou je misschien een dwang-stoornis kunnen hebben? Ik weet niet in hoever jou dwang zit. Maar geef dit zeker aan bij ggz.

Verder: op dit forum kun je altijd je ei even kwijt.

Hou vertrouwen. Het komt goed ?
Liefs,
Xxjee
Hoi

Je bent helemaal geen aansteller. Je zit met dwanggedachten, hebt het soms moeilijk met eten, en als ik het goed begrijp, heb je je (vroeger) gesneden. Dat je dit niet elke dag meemaakt, hoeft niet te betekenen dat je niet ernstig genomen zal worden. Het is net goed om dit aan te pakken wanneer het nog niet te ver gevorderd is.

Je kan bij de GGZ uitleggen waar je mee zit, zodat jullie samen kunnen overlopen hoe jij geholpen kan worden. Het lijkt me goed dat je hulp krijgt voor waar je mee zit. Er zijn momenten dat je je goed voelt, maar hulp voor de momenten waarop het niet zo goed gaat, kan fijn zijn.

Jammer dat het voor je vertrouwenspersoon even teveel werd. Is er iemand anders waarbij je terecht kan? @Pin heeft goede opties genoemd. Is er daar iemand bij waar je mee zou willen praten?

Groetjes
Kenshin
het zou wel een eetstoornis kunnen zijn want je zegt dat je een slecht zelfbeeld hebt en dat je soms niks eet en andere dagen binged. onderwicht heeft bijna niks te maken met een eetstoornis, dus dat maakt nu niks uit. maar ook omdat je jezelf dan haat omdat je denkt dat het niks is zou iets kunnen zijn dat wel met een eetstoornis te maken heeft.
je moet je gewoon laten checken, ookal is er misschien niks maar als er wel iets is dan weet je het tenminste
Bedankt voor jullie reacties, ik voel me nu wat zekerder over het GGZ intakegsprek. En waarom ik was afgewezen de vorige keer weet ik niet, maar het heeft zeker iets met me gedaan als in dat de afwijzing mijn gedachte bevestigde over dat ik me aanstel. Ik hoop dat ze me deze keer wel willen helpen, want ik zie nu wel in dat het niet langer kan. En ja, ik heb nog steeds ontzettend wilde gedachten over dat zo’n gesprek helemaal niet hoeft en dat er niets aan de hand is, maar die ‘muur’ is een beetje aan het brokkelen, denk ik.
Hey, heel goed dat je die intake hebt en dat is helemaal terecht. Je gedachtes hierover kan ik me goed voorstellen, maar ze zijn niet waar. Het is goed dat je die intake hebt en je hebt zeker hulp nodig. Wat je ook hebt, een eetstoornis of niet, je hebt het moeilijk, en dat is genoeg om hulp te zoeken. Heb vertrouwen in jezelf en heel veel sterkte bij de intake! En als ze je om de een of andere reden niet de hulp gaan bieden die je nodig hebt, moet je gewoon ergens anders aanmelden! Want je verdient hulp! Veel sterkte.
Ik hoop heel erg dat het je lukt duidelijk over te brengen aan degene bij wie je de intake doet dat het nu echt niet meer gaat zonder hulp. Je kunt ook heel goed delen met hem/haar dat je best bang bent dat ze je niet willen helpen. Hoe eerlijker je bent hoe beter zij je kunnen bieden wat je nodig hebt en ook kunnen geruststellen.

Reageer