Vraag

Faalangst, en meer problemen

  • 2 May 2018
  • 3 reacties
  • 105 Bekeken

Ik heb faalangst, en voel me de laatste tijd gewoon kut. Mijn vader heeft problemen (stress) en uit z'n gevoelens naar mij... Daar pieker ik ook over... Mijn opa heeft kanker.... Allemaal Problemen... Mijn moeder is ziek... Ik wil er wel met iemand over praten maar wil niet dat mijn ouders dit weten.... Ook wel eens bang eigenlijk voor helemaal niks...... Hoe los ik dit op?

3 reacties

Hoi!

Je voelt je de laatste tijd niet goed. Dat begrijp ik best met wat je beschreven hebt. In je familie zijn er dingen gaande, en je vader reageert zijn stress af op jou. Dat is niet fijn, en het is goed dat je dit hier gedeeld hebt.

Als je vader ontspannen is, hebben jullie het dan leuk samen? Stress kan personen helemaal veranderen. Je vader moet leren zijn stress op een andere manier te uiten, op een manier die niemand pijn doet. Is er iemand waarmee je dit kan bespreken, die met je vader kan praten? Zie je het zitten dit zelf met hem te bespreken, op een moment dat jullie beiden kalm zijn?

Je opa heeft kanker. Dat veroorzaakt een hoop angst en stress, dat begrijp ik. Kan je bij hem op bezoek? Het kan helpen met hem te praten over jouw angsten. Hij zal vast graag naar je luisteren.

Je moeder is ziek. Ook hier lijkt het me nuttig met haar te bespreken wat er in jou omgaat. Je gaat je vast beter voelen als je deze angsten niet voor jezelf houdt.

Je wilt er met iemand over praten, maar je wilt niet dat je ouders het weten. Met je bericht hier te plaatsen heb je een goede stap gezet. Ik hoop dat het neerschrijven van je gedachten je geholpen heeft, en dat de reacties hier je zullen helpen.

Voor nog meer advies kan je bellen of chatten met de KinderTelefoon. Een moderator kan naar jou luisteren en samen met jou naar een oplossing zoeken. Anoniem (en gratis) je verhaal doen helpt vaak.

Je kan altijd terecht bij je mentor. Gezien de faalangst en andere stress waar je mee zit, lijkt dit me aangewezen. Heb je een positieve band met je mentor?

Bang zijn voor eigenlijk niets kan. Het kan helpen je angsten en gedachten op te schrijven, zoals je hier gedaan hebt, of ze te uiten door bv. te tekenen. Een boswandeling of sporten kan angst en stress ook verlichten.

Groetjes
x
Hey,

Je hebt best wel veel 'problemen' om het zo maar even te noemen. Narigheden. Het is dan ook niet raar dat jij je nu zo vervelend voelt.

Dat je bang bent voor 'niks' vind ik niet raar. De narigheden die je omschrijft zijn ook dingen waar je niks aan kunt doen. De ziekte van je opa en je moeder. Je hebt daar geen invloed op en dat lijkt me heel erg stressvol!

Hen kun je niet veranderen, maar jouw gevoel wel. Ik vind het knap dat jij ook wilt praten!
Wil je niet dat je ouders weten dat je met iemand praat omdat je ze er niet mee wilt lastigvallen of om een andere reden? Als dat zo is, welke reden dan?

@100divergent11 noemde al je mentor waarmee je kunt praten. Dat lijkt me een goede optie. Je kunt ook naar een vertrouwenspersoon, een andere docent, een vriend(in) of andere familie.

Ik denk wel dat het goed is om met je opa en je moeder te praten over hun ziekte als dat iets is waar jij je zorgen over maakt. Gewoon vertellen wat je voelt, misschien samen huilen. Daar kun je echt heel erg van opknappen!

Als je vader een keer in een goede bui is, denk je dan dat je tegen hem durft te zeggen dat hij als hij gestresst is zijn stress op jou uit? Misschien heeft hij dat niet door en dan kan hij er in het vervolg op letten. Doe dit dus op een moment dat hij rustig is, anders kan het alleen maar erger worden.

Voor je faalangst lijkt het me sowieso slim langs je mentor te gaan. School biedt heel vaak faalangst trainingen aan. Via je mentor kun je je dan opgeven. :)

Je piekert veel. Als dit gebeurt, kun je een keer proberen al je gedachten op te schrijven. Sommige mensen voelen zich daarna heel rustig.

Succes,
Gr. Pin
Heel erg bedankt! Ik heb hier veel aan

Reageer