Even praten over mijn mentale gezondheid

  • 26 November 2022
  • 2 reacties
  • 83 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hii!! Vandaag wil ik even praten over mijn mentale gezondheid

 

Ik voel me de laatste tijd niet meer zo goed. Ik heb 0 zin meer in de dag, geen motivatie voor dingen. En wil gewoon even een break van alles. 

Mijn anxiety word veel erger, ik was 7 maanden clean van sh en het is helaas weer begonnen, en mijn depressie is weer erger. 

 

Ik dacht eindelijk dat ik van mijn sh en depressie af was, maar je moet nooit te vroeg juichen. 

Voor mijn anxiety probeer ik elke dag naar buiten te gaan en een praatje te maken met mensen die ik niet ken, aangezien ik niet werk. ( ik heb het veel te druk ) 

 

Daarbij heb ik veel vrienden die ik struggelen met hun mental health, en ze venten nogal vaak bij mij. Ik hou echt veel van ze hoor, maar ik word er gek van. Want wanneer ik zeg dat ik me niet fijn voel en even alleen gelaten wil worden, of dat ze even niet gaan venten. Doen ze alsof het allemaal wel mee valt. ( niet alle vrienden maar sommige ) 

Ik wil dus ook heel graag een goed gesprek met ze hebben, maar ik durf het niet. 

 

Mijn ouders zijn ook niet het beste. Ik hou van ze, maar soms… Soms zijn ze niet de aardigste. Elke ouder kan soms niet aardig zijn, maar ik mag niet zoveel praten ( terwijl ik veel praat bij mensen die ik goed ken, denk aan familie, close vrienden, of ibsf ) Praten is ook echt mijn favoriete ding wat je kan doen, behalve als ik in het openbaar ben, dan ben ik heel stil. 

Mijn ouders weten NIKS over mijn mentale gezondheid, en 2 jaar geleden was het heel erg. Toen wisten ze het wel, maar deden er niks mee terwijl ze mijn broer (toen was hij 19 en ik 13 ) naar therapie hadden gestuurd en heel goed voor hem zorgden. 

 

School is ook een dingetje, ik doe amper mn werk, ik heb veel moeite met school. En ik kan mijn huiswerk niet doen omdat ik geen motivatie heb. 

 

Ik heb ook een ed. Het is niet extreem erg, maar ik heb het wel! ( ik heb daar over een gesprek met mn familie gehad, en ben naar de dokter gegaan ) 2 maanden geleden at ik alleen 3 fruitstukken, en een klein ontbijtje. Nu eet ik middag eten, soms fruit en een beetje avond eten. Gelukkig is het niet zo heel erg, ik ken zoveel mensen waarbij het zo erg is dat ze naar een ziekenhuis moesten. Het spijt me als jullie dit ook hebben<3

 

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben, zo niet. Bedankt voor het lezen. 

Als je zelf ook met dingen struggelt, je komt er door heen, geloof me. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Ik hou van jullie en je bent heel sterk!! <3


2 reacties

goedenmorgen Julia!

omg ik vind dit zo erg voor je…. :( verschrikkelijk om hierover te lezen.

ik herken een aantal dingen waar ik ook moeite mee heb, maar ik ken jouw persoonlijk niet echt haha, als nog ga ik proberen je tips te geven <3 

als je graag met je vrienden in gesprek wilt, dan zou ik dat zeker doen!! ik snap heel erg goed dat dat spannend kan zijn, dus misschien zou je het via een brief of appje kunnen uitleggen?  Denk eerst goed na wat je wilt zeggen.

en dat van je ouders vind ik ook erg om te horen. als je er heel erg mee zit kun je dit alles misschien aan iemand vertellen die je vertrouwt?

Dat van school herken ik 100%!! Ik heb ook totaal geen motivatie…. Wat je misschien zou kunnen proberen is om te denken aan jouw toekomst. Als je even geen motivatie hebt bedenk dan van: oh ja dat zou ik graag later willen worden en doen, daar doe ik dit werk voor! Je zou ook rustige muziek aankunnen zetten of steek bijvoorbeeld kaarsjes aan. Dat zou je misschien kunnen helpen met je concentratie. Als je heel hard je huiswerk aan het maken bent, hou dan soms ook een kleine pauze van ongeveer 10-15 min. Ga even tv kijken of een boek lezen: ergens waar jij rustig van word! Daarna kun je weer verder. Bij mij helpt dit soms, want heel lang achter elkaar huiswerk maken is echt niet goed voor je. 

Het is belangrijk dat jij goed in je vel zit!! Ik denk dat het goed is om hierover met je mentor te praten. Je zou kunnen uitleggen dat je geen motivatie hebt. dan houden de docenten daar rekening mee. Vaak hebben mensen een pauze nodig. Je gaf al in je berichtje aan dat je graag een break wilt. Dat zou je ook met je mentor kunnen bespreken. Ik heb geen idee of je een goede band met jouw mentor hebt, maar je kunt het altijd proberen.

Nog een tipje: schrijf op een papiertje wat je wilt zeggen tegen de mentor, dan ben je goed voorbereid.  Ik snap heeeel erg dat dat spannend is, ik had t laatst ook een gesprekje met de mentor over mensen in me klas die gemeen tegen mij zijn.  Me mentor weet nu een beetje over mijn problemen , en dat voelt wel fijn.

 

Ik ben benieuwd wat je van mijn tips vond. Ook zou ik je heel graag verder willen ´helpen´! Ik houd je account komende tijd in de gaten, want ik ben benieuwd hoe het verder met je gaat! :)

 

Veel succes!! Ik ben er voor je!!❤ 

Bedankt voor het lezen!

 

xxx Emma 

 

follow your dreams <333

Reputatie 3
Badge +2

Hi @XjuliaaX 

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Sterkte en groetjes Finn,

De Kindertelefoon

Reageer