Even alles(-ish) aan m'n hoofd

  • 2 January 2018
  • 5 reacties
  • 194 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Eh hi, toch altijd tikkie akward dit te beginnen

M'n hoofd gaat helemaal haywire en ik krijg het niet naar buiten. Of nou ja, niet in uitgesproken woorden uit m'n mond. Dus hier een hopeloos ongeorganiseerd stuk met negatieve gedachten die, in het afgelopen uur alleen al, miljoen keer langs zijn gekomen.

Voor mijn omgeving gaat het gewoon goed. Ik ga naar school, haal voldoendes, sport, maak muziek.
En mensen zeggen dat ik goed ben in die dingen. 'Julian je hebt talent' of 'Piet en Karen vinden ook dat je het goed kan' zeggen ze dan. Maar tegelijkertijd weet ik dat ze liegen. Of ze liegen niet maar hebben er geen verstand van dus dan spreken ze toch niet de waarheid.
En naast muziek maken wat ik niet kan, kan ik niks.
Ik ben lelijk. Het ene moment laat m'n moeder ook blijken dat ze me niet mooi vindt. en als het dan een beetje naar buiten komt dat ik mezelf niet mooi vind vraagt ze 'hè? Wie zegt dat?'

Ik weet wat op het volgende gezegd gaat worden; 'iedereen is het waard' of 'niemand is nutteloos, we zijn er allemaal voor een rede en ons nut is om de rede te vinden' of dat soort beulenschijt ('nieuw' woord, vond em wel grappig).
Maar IK zie toch dat ik gewoon een nutteloos hoopje moleculen ben. Een niets verlangend, niets kunnend hoopje uitwerpsel ben.

'Oh maar Julian, jij zegt toch altijd dat negatieve gedachten spiralen door je intelligentie komen?' Ja om andere te troosten maar tis eigenlijk ook alleen maar een gestolen filosofie van m'n kunst docent. Plus ik ben niet slim, niet dom, maar zeker niet slim.

Ik wil niet dood. Maar tegelijkertijd is het nou ook weer niet zo super erg. Als ik nu in een ongeluk of (liever eigenlijk) in m'n slaap (minder pijnlijk en iets mooier in de kist) dood ga boeit t dus geen ene f*****r. Mij niet, de stad niet, de provincie niet, het land niet, de wereld niet.

Ik wil niet meer krabben (wat ik tot nu toe deed) omdat dat niet een straf is die goed genoeg is. En het enige wat mij van dat mes weerhoudt is dat m'n broer beneden is tot waarschijnlijk 3uur en ik niet weet hoe ik geen bloed op m'n kleding krijg.

Ik ben ineens iemand gaan missen. Een ex met wie ik een jaar lang geen contact had, toen weer even wel en nu niet meer. In de even wel periode ging voor mij alles definitief naar de schijtzooi genaamd mijn hoofd.
Ik dacht dat het 'nu niet meer contact hebben' zou helpen maar m'n hoofd is zo van 'Syke, je moeder'.
Ik heb met oud en nieuw het laatste fysieke ding wat ik van haar had gekregen verbrand, maar ik ben niet opgelucht ofzo.

Nou ja dit zo uitschrijven weerhoud me voor vandaag nog even van het mes in de la. Maar dit kan ik ook niet vaak doen

Nog een gelukkig nieuw jaar

5 reacties

Hey Tobie de Homie,

Wat ongelofelijk vervelend dat je last hebt van deze negatieve gedachten. Als ik het zo lees dan heb je een erg laagzelfbeeld waardoor je waarschijnlijk denkt dat je niet slim, lelijk en talentloos bent. Dit kan ontzettend naar zijn. Het is echter zo dat iedereen een talent heeft, ondanks dat je dat door je zelfbeeld misschien niet wilt geloven wat ik begrijp. Bovendien is mooi of lelijk zijn heel subjectief. De ene persoon vind dit mooi en de andere persoon dat. Niet iedereen vind het ideaal beeld in onze maatschappij knap ( ik spreek uit eigen ervaring in deze, ik vind mensen die niet aan het ideaal beeld voldoen soms knapper) Bovendien is iedereen slim op zijn eigen manier, is het niet met school dan is het misschien wel praktisch gezien. Ik begrijp dat dit door je negatieve spiraal heel moeilijk te geloven is maar ik wil het toch gezegd hebben. Daarnaast wil ik laten weten dat je negatieve gedachten wel eens kunnen worden veroorzaakt door psychische problemen waar je misschien wel of niet bewust van bent. Ik zou je daarom willen adviseren een keer naar een psycholoog of andere psychologische hulpverlening te gaan om dan wel een eventuele oorzaak op te kunnen lossen dan wel dat je de irrationele negatieve gedachten over jezelf kan leren ombuigen naar positieve/rationele gedachten. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel sterkte!

Groetjes EstherXXX
Hoi!

Iedereen is het waard, niemand is nutteloos en we zijn hier allemaal om een reden, en het nut is om die reden te vinden. Zo denk ik erover.

Jammer dat je denkt aan snijden. Dat krabben komt op hetzelfde neer, het is met dezelfde bedoeling als het snijden. Waarom zou je jezelf moeten straffen?

Je haalt voldoendes op school, je sport en je maakt muziek. Dat is al heel goed. Als mensen zeggen dat je iets goed kan, kun je proberen om dat te aanvaarden. Er zitten altijd mensen tussen die wat ze zeggen niet menen, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Natuurlijk kunnen er mensen zijn die je muziek mooi vinden, hoewel jij er niet tevreden mee bent. Muziek is iets subjectiefs. Misschien heb jij de soort muziek die je wilt maken nog niet gevonden, maar dat is niet erg. Je hebt nog genoeg tijd om dat uit te zoeken.

Zoals @Estherxxx adviseert, lijkt het me een goed idee om eens met een psycholoog te gaan praten. Dat je denkt aan snijden is een teken dat er iets niet helemaal goed zit.

Je lijkt me best een tof iemand, met een gevoel voor humor en woordenschat (ik citeer: 'Als ik nu in een ongeluk of (liever eigenlijk) in m'n slaap (minder pijnlijk en iets mooier in de kist) dood ga', 'beulenschijt'), maar je zelfbeeld is heel laag. Dat is jammer, omdat je je er heel rot door kunt gaan voelen, maar je kunt eraan werken. Zie je dat zitten?

Ook een gelukkig nieuwjaar aan jou en de rest die dit leest.

Groetjes
x
Hey

Ten eerste, bedankt voor jullie reacties. Het helpt wel, en ik begon een beetje hopeloos te worden dat niemand zou reageren omdat ik het niet waard zou zijn enzo.

Ik heb sinds het schrijven niet veel de neiging gehad om te snijden, vooral omdat ik altijd omringt was met mensen. dus ja, plus puntje.

Ik wil nu hulp gaan zoeken, het liefst zonder dat m'n ouders het weten... maar dat kan toch ook vanaf m'n 16e (ik ben 16 dus lucky me).
Weet iemand of ik zonder naar de huisarts te moeten al naar een psych kan? of moet ik een huisarts verwijzing?

Ik heb dankzij jullie ook een gerichter iets om over te praten met de mensen die dat regelen.

Tot nu toe veranderd dit nog niet hoe ik over mezelf denk, maar dat zal dan wel.

@ESTHERXXX Ik vind het niet erg dat ik niet mooi ben. Ik weet dat er mensen zoals ik zijn die op niet ideaal vallen. M'n broer heeft een vriendin dus ik heb direct bewijs. Maar het is meer k** dat m'n moeder soms laat blijken dat ze me niet mooi vindt. Daar kan ik een beetje hopeloos door worden.

@100DIVERGENT11 Volgens mij heb ik onbewust ook die 'Iedereen is het waard' gebeure van jouw comments op andere topics. Ik maak wel de muziek die ik mooi vindt. Maar de tweede solo van Knocking on Heavens Door lukt me bijvoorbeeld nooit. Niet als ik thuis oefen, niet als ik optreedt. En we spelen em al bijna een jaar.

Maar goed, ja... dus..... dat.

Keh Baaijj
Goed dat je hulp wilt gaan zoeken. Ik ben blij dat de reacties hier jou helpen. Natuurlijk ben je het waard :)

Als omringd zijn door mensen je weerhoudt van snijden, is dat prima. Zorg er dan maar voor dat je zo veel mogelijk samen bent met anderen. Dat kun je doen door bv. in de woonkamer te zitten i.p.v. op je eigen kamer. Van die kleine dingen kunnen al helpen.

Ik denk dat je rechtstreeks naar een psycholoog kunt (ben niet zeker), maar het lijkt me handig dat je doorgestuurd wordt. Ik weet niet of je al hulp op het oog hebt, en als dat het geval is, kun je die contacteren en het zelf vragen. Je kunt ook op school naar hulp vragen. School kan je in contact brengen met hulp, en als je zegt dat je liever niet hebt dat je ouders het weten, zouden ze dat moeten respecteren.

"Mooi" vind ik heel erg subjectief. Er zijn wel van die schoonheidsidealen en wetenschappelijke studies van wat nu het meest aantrekkelijk wordt gevonden, maar dat geldt nooit voor iedereen.
Wel vervelend dat je moeder haar negatieve mening zo laat doorschijnen. Het is niet ok om zo tegen iemand te doen. Het kan dat je moeder zich nu niet meer herinnert dat ze die dingen tegen je heeft gezegd, maar jij weet het wel nog, en daar gaat het om. Zou je haar eens duidelijk kunnen maken dat je die opmerkingen niet fijn vindt? Misschien is ze zich niet bewust van die opmerkingen en stopt ze ermee.

Van muziek ken ik niets, dus daar heb ik niet echt tips voor. Als je met vragen zit, kun je altijd naar je muziekleerkracht stappen. Die zal je waarschijnlijk graag helpen.

Groetjes
x
Hey Tomie de Homie,

Fijn te horen dat je wat aan onze reacties hebt gehad.
Ik hoop dat je je met de tijd beter gaat voelen.
En het is volledig te begrijpend dat je behoorlijk hopeloos wordt van het feit dat je moeder tegen je zegt dat je lelijk bent.
Misschien zou het een optie zijn haar een keer te confronteren met het feit dat je dat niet leuk vind.
Je mag er best wat van zeggen.
Heel veel sterkte!

Groetjes EstherXXX

Reageer