Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Mr Lonely Auteur
Net nieuw
Reacties: 2

13 september 2017, 23:14

Hi,

Ik wil hier gewoon even graag mijn verhaal kwijt, omdat ik dit aan niemand anders kan.
Ik ben 16 jaar en van het mannelijke geslacht.

Afgelopen schooljaar ben ik geslaagd voor de HAVO. Echter had ik totaal geen zin om naar school te gaan en dus besloot ik een tussenjaar te nemen. Dit hele jaar zal ik 25-30 uur per week gaan werken en doe dit inmiddels 2 maanden. Nu school is weggevallen heb ik, buiten werk, geen enkel sociale interactie. Ik ben na en voor werk alleen op mijn eigen vertrouwde kamer. In het begin miste ik enkel wat interactie en dacht dat het wel zou wegebben. Helaas voel ik mijzelf inmiddels redelijk eenzaam. Iets waar ik natuurlijk alles behalve gelukkig van wordt. En ik begin het gevoel te krijgen dat ik echt depressief aan het worden ben. (+- 2 jaar terug geconstateerd dat ik gevoelig hiervoor ben) Nu ligt er op uit gaan en zelf op zoek gaan naar interactie, zodat sociale isolering uitblijft, voor de hand. Echter heb ik al bijna een jaar niet buiten school met mensen afgesproken. Hierdoor heb ik om het simpel te zeggen geen vrienden. Op school had ik er veel en kon het met heel veel mensen vinden. Echter bleef het altijd tot school en nooit daarbuiten. Voor mijn gevoel zit ik in een neerwaartse spiraal die zich steeds herhaalt. Zelf lukt het niet om eruit te komen en ik ben bang hoe ver ik af kan zakken als dit zo door zou gaan.
Heeft iemand misschien advies?
Zou ik in ieder geval erg op prijs stellen.

Reacties (8)

• Anomiek
    Net nieuw
    Reacties: 1

13 september 2017, 23:41

Hoi! Ik heb geen idee of dit iets is, maar zoek mensen op sites die zich ook eenzaam voelen klets met elkaar en heb het gezellig misschien kun je dan een keer echt afspreken Xoxo❤️
  • Mr Lonely Auteur
    Net nieuw

14 september 2017, 00:14

Dat klinkt als een goed idee, ga dit zeker eens uitzoeken. Bedankt!
  • Pin
    Topper
    Reacties: 2592

14 september 2017, 07:33

Hoi,

Het is eigenlijk al heel erg goed dst je zelf doorhebt dat je in zo'n neerwaartse spiraal zit! Nu kun je er dus iets aan doen.

Is het een idee hier met je ouders over te praten? Zij kunnen je vaak steun en praktische oplossingen bieden.

Sport je? Zo nee, is er een sport die je leuk lijkt? Ideale interactie vind natuurlijk ook plaats bij een sportvereniging. Vooral bij teamsporten. Je zou ook niet de eerste zijn die daar vrienden maakt.

Heb je op werk geen gezellige collega's?

Als je dan toch op het internet gaat zoeken naar sites, kun je misschien ook wel zoeken naar een site voor mensen met een tussenjaar.

Goed dat je er iets aan wilt doen!

Gr. Pin
    Zelfkritiek is ook maar een mening.
  • Mr Lonely Auteur
    Net nieuw

14 september 2017, 09:39

Met mijn ouders heb ik een niet zo heel erg sterke band en met hen praat ik liever hier niet over.

Ik ben altijd erg sportief geweest en heb 8 jaar gevoetbald. Echter heb ik vorig jaar m'n voorste kruisband gescheurd, waardoor voetballen momenteel en in de vroege toekomst geen optie is.

Op werk heb ik die zeker en als ik daar ben heb ik niks te klagen, heb het naar mijn zin. Maar net zoals het met school was, het blijft gewoon op werk.

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie Pin!
  • M en Ms
    Topper
    Reacties: 778

14 september 2017, 12:31

Hi Mr Lonely,

Tja, het is allemaal wat. Ik snap wel dat je wel wat gezelligheid mist en wat vrienden om je heen wilt hebben. Ik heb makkelijk praten, want ik praat tegen iedereen en dat helpt wel, als je andere mensen (beter) wilt leren kennen.

Als eerste zit ik voor jou te denken aan je werk, zijn daar geen leeftijdsgenoten of misschien zijn ze wel iets ouder, maar kun je met hen een beetje contact opbouwen en misschien wel vriendschappen sluiten en dingen doen buiten werktijd?

Je kunt ook met jongens/meisjes uit je oude klas contact opnemen. Misschien heb je nog social media van hen of desnoods gewoon adres en telefoonnummer. Misschien zijn er een paar waar je een iets specialere band mee had en kun je hen bv. vragen hoe het gaat en wat ze nu doen en of ze een keertje willen afspreken.

Verder kun je misschien uitgaan, ja ik weet, in je eentje is het niet zo leuk, maar de bedoeling is dat je andere mensen ontmoet, dus ja, misschien het proberen waard? Bijvoorbeeld naar dorps- of wijkfeest ofso. Dan kom je mensen uit die buurt tegen, misschien zie je oude vrienden van school.

Of ga naar een popconcert, daar kom je altijd mensen tegen met dezelfde interesse. Probeer social media uit te wisselen en daarna met een paar contact te houden.

Heb je leuke familieleden, broers/zussen/neven/nichten etc. waar je mee uit kunt gaan en dan is het misschien ook makkelijker om daar nieuwe mensen te leren kennen. Je bent dan sws niet alleen op een onbekende plek. Of je leert vrienden van je familieleden kennen etc.

Organiseer zelf een (school)reünie, ja das best wel wat werk en dan komen ook al die mensen die je niet leuk vindt…. :( Hmm, die valt dus af, denk ik. Deze was er even tussen meer voor de grap :) Ik hoop dat je er een beetje om kan (glim)lachen, dat was eigenlijk de bedoeling.

Als je van voetballen houdt of basketballen of skaten ofso kun je naar zo’n veldje of park en dan gaan kijken en praatje maken en dan misschien ff mee ballen. Ok, miss beetje lastig met je kruisband, maar je begrijpt mijn idee wel denk ik. Je kunt natuurlijk altijd gaan kijken bij je oude cluppie en dan kom je wsch wel jongens tegen die je nog kent en misschien ff praatje maken en wat drinken in het clubhuis/kantine? Het kan het begin zijn van wat meer contact.

Ook kun je op een vereniging gaan, dat kan een sport zijn of iets anders, bv. muziek maken of weetikveel wat voor dingen je allemaal leuk vindt/hobby je hebt en waar er een club of vereniging voor is.

Wordt vrijwilliger in het buurthuis bij een leuke activiteit voor jongeren van jouw leeftijd. Dan komt iedereen naar jou toe in het buurthuis. Is dat niet ff goed geregeld.

Je merkt wel dat ik in alles wel iets positiefs zie. Hoop dat ik je een beetje aansteek met die positiviteit (das best een raar woord als ik het nu zie staan, zal wel omdat het verkeerd gespeld is zeker?).
    Soms moet je gewoon iets doen, hoe moeilijk het ook is, die eerste stap.

Als je echt niks anders weet, kun je gewoon op straat gaan liggen, als er dan niemand is die naar je toe komt, ja dan snap ik het ook niet meer, maar zo ver hoef je het vast niet te laten komen, toch? Dat op straat gaan liggen is ook weer een slechte grap, maar ja, ik wil het een beetje luchtig houden en af en toe lachen kan toch geen kwaad?

Je hebt vast wel een ideetje gekregen samen met de reacties van anderen hierboven en ik denk ook wel dat er hieronder nog komen.

Eigenlijk kun je overal een begin van contact maken. Als ik een leuke jongen zie die vakkenvuller is, ga ik hem gewoon vragen waar bepaalde koekjes liggen (die heb ik natuurlijk helemaal niet nodig) en of die me even kan helpen en dan vraag ik bv. is het leuk werk en hoe lang doe je dat al en hoe heet je, ik ben …. haha. Ja, zo gaat dat bij mij een beetje. Het werkt niet altijd, maar ok, je kunt je sociale skills iig oefenen of nog wat verder verbeteren.

Ik merk hier dat je netjes en positief bent met je reacties op reacties die anderen schrijven, dus je hebt zeker social skills. Misschien net even wat meer en verder durven te gaan in dingen afspreken? Ik heb wel een goed gevoel over je, dat het je gaat lukken. En als je een beetje hulp bij het opbouwen van je zelfvertrouwen nodig denkt te hebben, dan kun je altijd nog een soort training/cursus volgen. Dan ontmoet je daar lotgenoten en kun je met die iets opbouwen en daarna gaat de wereld voor je open.

Ok, het is weer een heel verhaal geworden, hopelijk niet al te warrig en onsamenhangend.
    Veel geluk met je nieuwe vrienden, want die komen er vast :)

Groetjes,
    M&M’s
    💜 ############ 💜 ik ben de jongste helft van een 1-eiige-alle-twee-gay-ling and I like it 💜 ############ 💜 # 💜 ################## 💋 💕 ik hou superveel van mijn vriendje Luca 💕 💋 ################## 💜 # #### ❤️ # Montell is de winnaar van HNTM2017, gefeliciteerd, maar Ritse is my nr.1 # lekker kontje # ❤️ #### geweldige finale muziek, probeer daar maar eens stil bij te blijven zitten, not me, ik stuiter de hele kamer door dankzij Lucas & Steve - Love On My Mind (Official Music Video) https://www.youtube.com/watch?v=TQ0E2lfl7Ho
  • Pin
    Topper
    Reacties: 2592

14 september 2017, 18:48

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie Pin!

Over uitgebreide reacties gesproken, wauw @M&M's, eigenlijk niks meer aan toe te voegen. Heel compleet en uitgebreid. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat als je misschien een huisdier hebt (hond bijvoorbeeld) je op een veldje mensen kan ontmoeten die ook een hond hebben.

Gr. Pin
    Zelfkritiek is ook maar een mening.
  • M en Ms
    Topper
    Reacties: 778

15 september 2017, 01:12

@Pin,

Haha, ja, het was wel veel hè, maar jouw toevoeging vind ik wel goed gevonden, je maakt wel makkelijk contact met een hond, dus ja, haha ik schrijf dat je makkelijk contact met een hond maakt, maar ik bedoel natuurlijk dat je doordat je een hond aan het uit laten bent, makkelijk in contact komt met anderen, die ook hun hond uitlaten. Ok, ik stop nu, voordat het weer een heel verhaal wordt, nou ja, is al :)

Groetjes,
    M&M’s
    💜 ############ 💜 ik ben de jongste helft van een 1-eiige-alle-twee-gay-ling and I like it 💜 ############ 💜 # 💜 ################## 💋 💕 ik hou superveel van mijn vriendje Luca 💕 💋 ################## 💜 # #### ❤️ # Montell is de winnaar van HNTM2017, gefeliciteerd, maar Ritse is my nr.1 # lekker kontje # ❤️ #### geweldige finale muziek, probeer daar maar eens stil bij te blijven zitten, not me, ik stuiter de hele kamer door dankzij Lucas & Steve - Love On My Mind (Official Music Video) https://www.youtube.com/watch?v=TQ0E2lfl7Ho
  • ikgajehelpen
    Net nieuw
    Reacties: 3

20 september 2017, 17:34

Lieve meneer Lonely,

Ik zou graag wat met je willen drinken ergens, maar ik denk niet dat je daar op zit te wachten. Daarom ga ik je maar berichten via dit bericht.

Het is natuurlijk heel vervelend voor je dat je je 'alleen' voelt. Heb je misschien een vriendin om te praten? Dan is het verstandig om je vervelende dingen te delen met haar.
    Als je nou denkt: he, ik wil meer advies, bericht me dan even hieronder.

Liefs, en veel sterkte!

Bericht aangepast door De Kindertelefoon

Reageer

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Bekijk mobiele versie Insided