EMDR therapie

  • 28 February 2018
  • 9 reacties
  • 166 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,ik heb een angststoornis en ik ben hier al voor in therapie bij een psycholoog. Ik wil alleen graag EMDR therapie en krijg het waarschijnlijk ook maar kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen. Gewoon over EMDR zelf of iemand met ervaring? Want wat gaan ze dan precies doen en zijn er bijwerkingen dat soort dingen zou ik graag willen weten. Iemand met ervaring of die er gewoon iets over kan vertellen?

X m

9 reacties

Hoi!

Ik heb zelf EMDR gehad en voor mij heeft het in ieder geval wel redelijk geholpen. Ik kan er wel wat over vertellen.

Ik weet niet hoeveel je erover weet, maar ik zal vertellen hoe het toen bij mij ging.
EMDR werd bij mij gebruikt voor een trauma waar ik last van had. Mijn therapeut vroeg mij om aan die gebeurtenis te denken en toen stelde ze mij wat vragen over de gebeurtenis. Vervolgens kreeg ik een koptelefoon op en kreeg ik getik te horen van links naar rechts. Ik moest aan die gebeurtenis denken. Na een tijdje (volgens mij was het een halve minuut) vroeg mijn therapeut waar ik op dat moment aan dacht. Vervolgens ging het getik weer door. Aan het einde van zo'n sessie, dus na een aantal keer dat getik, vroeg mijn therapeut wat er voor mij veranderd was, wat mij opviel en dat soort dingen.

Ik heb EMDR een aantal weken achter elkaar gehad en voor mij heeft het zeker geholpen. Ik kan nu beter die gebeurtenis omgaan en ik kan er nu redelijk normaal over praten.
Bijwerkingen heeft het niet echt. Het is wel erg intensief en daardoor was ik altijd na afloop van therapie erg moe en ook een beetje duf. Dit was dan maximaal een dag zo, maar het viel wel mee.

Als je vragen hebt, mag je die mij altijd stellen!

~ El1ne ~
Hoi @EL1NE,
Heel erg bedankt voor deze informatie ik heb er zeker wat aan. Ik was een beetje bang omdat ik op internet las dat het heel heftig was maar dit was bij jouw dus niet zo of wel? En ik heb dus een angststoornis waarvoor ik dan emdr krijg had jij dit ook?

Xx m
Het is wel een beetje heftig, omdat je (in mijn geval) aan een heftige gebeurtenis moet denken. Dat is natuurlijk wel moeilijk. Maar het heeft bij mij wel erg geholpen ondanks dat het wel een beetje heftig is. Je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn!

Ik had last van een trauma dus niet echt van een angststoornis. Maar EMDR wordt ook veel gebruikt bij een angststoornis en daarbij werkt het volgens mij hetzelfde.
Hey,

Ik heb ook EMDR-therapie gehad, ook voor trauma's die ik door mijn jeugd heen had opgelopen. Ook bij mij heeft het erg geholpen. Ik kan weer normaal naar de gebeurtenissen kijken zonder dat het mij heel veel stress oplevert. Ik moest aan de herinnering denken en daarbij ook vragen beantwoorden, zoals hoe erg voelt het voor jou om nu naar dit plaatje te kijken op schaal van 1 tot 10. Daarna moest ik de vinger volgen van mijn psycholoog. Dit kan echter ook een stokje of zo iets dergelijks zijn. En daarna vroeg ze: wat voel je nu? En bij mij was dat bijvoorbeeld woede. Toen zei ze: focus op die woede. En moest ik weer haar vingers volgen. Zo ging dit even door en op het gegeven moment merkte ik dat het makkelijker werd. In het begin vond ik dit allemaal heel gek want ja wat hoor je te voelen of te denken? Maar niets is gek hierbij, alles kan. Het is joun gevoel. De dagen na de therapie kan het zo zijn dat de herinnering wat meer in je gedachten zit. Ik heb hier geen tot weinig last van gehad, maar het kan wel een bijwerking zijn. Dit kan moeilijk zijn, maar het wordt meestal na een dag of twee wel weer minder.

EMDR- therapie kan heel zwaar zijn, het maakte mij ook heel moe. En het kan heel moeilijk zijn om steeds weer na dat ene trauma te moeten kijken. Maar hey, dingen worden 9 van de 10 keer toch eerst erger voordat ze beter worden. Jij kunt dit wel!

Liefs
Ik heb ook een angststoornis, ik was er bijna vanaf totdat oppeens alles terug kwam. Je hebt natuurlijk verschillende soorten angststoornissen maar bij mij is het een beetje een angst voor alleen zijn. Dus allen thuis, alleen fietsen, logeren dat soort dingen. Helpt EMDR daar ook voor???
@somoene hoi, ben je ak in therapie voor deze angst want ik hrb therapie gekregen doordat mij huisarts mij door verwees misschirn kan je het anders daarmee bespreken. Als je dan ook een therapeut krijgt wordt er een passende therapie voor je gezocht tenminste dat was bij mij zo. Als jij die angst hebt gekregen door een nare gebeurtenis in het verleden of een angst voor iets dat kan gebeuren in de toekoms kan het denk ik wek helpen.
Xx
Ik ben naar veel psychologen geweest alleen ze maakten het alleen maar erger. Sommige dingen zijn door bepaalde gebeurtenissen ontstaan anderen niet. Alleen thuis ik raakte ooit een x in paniek en nou ja sindsdien heb ik dat. Dat alleen fietsen is deels zo en deels dat ik bang ben. Ik ben een x toen ik alleen fietste aangerand door een groep jongens sindsdien heb ik daar heel erg last van. Ook als ik met mn vriendinnen fiets en er fietst een groep jongens achter ons word ik heel erg bang
@somoene oh wat vervelend ehm voor dat laatste kan je heel misschien (het is maar een ideetje) ietd voor je zelfverdediging gaan doen bijv. zo'n vecht of boks sport dat je jezelf kan verdediging misschien helpt dat je in dat soort situaties dat je weet hoe sterk je eigenlijk wel niet bent. En dat eerste weet ik eigenlijk niet echt iets wat je kan helpen als je therapie al hebt geprobeerd. Bij mij wordt vaak gezegd je moet de situatie waar je zo bang voor bent aan gaan misschien kan je dit proberen dat je het blijft doen en dan misschien kan je merken dat hoe vaker het goed gaat dat het steeds beter zal gaan. Ik ben echt geen therapeut ofzo dus je moet dit alleen doen als het jouw goed lijkt.

Succes je kunt het!

Xxx

Reageer