EMDR behandeling

  • 15 May 2018
  • 6 reacties
  • 148 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey Ronald weer,

ik heb met mijn psycholoog gepraat en hij wil en adviseerd dat ik een EMDR therapie ga doen.
Nu is mijn vraag is er iemand die dit al heb gehad? zo ja, wat gebeurd er en wat moet je doen enz ben best gestressed erdoor

ronald

6 reacties

Hoi Ronald,

Normaal gesproken typ ik met liefde een reactie bij een topic over een onderwerp wat ik al eens eerder heb gezien. Echter is 5 dagen geleden een topic aangemaakt waarbij precies hetzelfde werd gevraagd. Dat is dit topic.

Mijn reactie was daar best wel uitgebreid - ik heb zelf EMDR gehad - en ik dat had ik anders hier getypt als dat topic er niet was geweest. Dus ik raad je aan dat topic even door te lezen. Er stonden volgens mij nog meer nuttige reacties in, dus dan heb je die alvast in de pocket.

Als je nog een vraag hebt die daar niet wordt beantwoord, dan zal ik die zeker beantwoorden!

Gr. Pin
hey Pin,

ik had er blijkbaar overheen gelezen of het niet gezien maar bedankt voor de link!

je zegt in dat topic dat het begin erg moeilijk kan zijn en dat ligt aan het trauma.
ik ga Het dus doen voor de zelfmoord van mijn beste vriendin en een aantal dingen eromheen, ik ben alleen bang dat juist door eraan te gaan denken, het juist slechter met me zal gaan.
ik kan er nu al niet aan denken en erover praten vind ik een hell. zijn er echt negatiefe gevolgen van EMDR of is het alleen tijdens die sessie dan Vervelend
Hoi,

EMDR zorgt ervoor dat je iets anders op gaat slaan. Dat zou in theorie alleen positieve effecten moeten hebben, maar iedereen is anders, dus ik kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat het jou ook gaat helpen.

Je wordt bloodgesteld aan je trauma met EMDR en 'exposure' is ook in zekere zin goed voor je. Zo leer je het verdragen zegmaar. In het begin is dat moeilijk en er bestaat een reƫle kans dat je klachten eerst erger zullen worden, maar dit zal dan als het goed is gaan afnemen en later zul je er dan baadt bij hebben.

Deze gevolgen zijn wel te merken na de sessie, omdat je van slag kan zijn. Echter zou het ook kunnen dat je meteen resultaat merkt, dus laten we niet meteen van het negatieve uitgaan.

EMDR hoeft ook niet meteen al je problemen op te lossen. Vaak is er ook nog andere therapie nodig en is dit gewoon een stapje richting herstel.

Ik raad je verder nog aan het hier nog met je psycholoog over te hebben. Hij/zij kan je nog beter vertellen wat er precies gaat gebeuren en heeft een beter en professioneler antwoord op jouw vragen en zorgen.

Gr. Pin
Hey

Enorm bedankt voor je uitleg!
Ik ga het ook nog bespreken met mijn therapeut maar ik wilde graag weten hoe het was door iemand die het zelf heeft gedaan, dat geeft meestal een iets betere schets ervan.

Ronald
Hoi,

Dat snap ik hoor!
Goed dat je het ook nog gaat bespreken met je therapeut!

Succes,
Gr. Pin
Hoi !

Uitestekende uitleg van Pin , en dit is nog een website waar je er wat info over kan vinden : https://www.emdr.nl/wat-is-emdr/

groetjes , Lot

Reageer