Eetprobleem of eetstoornis?

  • 24 June 2018
  • 3 reacties
  • 146 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Een paar dagen terug had ik een topic gemaakt over dat ik in gesprek moest etc, en nu heb ik dinsdag nog een gesprek. Maar nu ben ik dus bang dat de psycholoog een diagnose gaat vaststellen, en ik weet dat ik op z'n minst een eetprobleem heb maar ik ben heel bang dat het misschien wel een eetstoornis is en ik ben ook bang dat de psycholoog depressie gaat vaststellen want ik wil dat allemaal niet! Aan de ene kant vind ik het dus heel eng en spannend en wil ik zo'n diagnose echt niet, maar aan de andere kant zou ik eigenlijk ook wel een diagnose willen hebben omdat ik dan op z'n minst weet wat er met me mis is.
Kan iemand me uitleggen wat het verschil tussen een eetstoornis en een eetprobleem precies is? Ik snap het namelijk niet helemaal..

3 reacties

Hoi,

Het verschil tussen een eetstoornis en een eetprobleem weet ik niet zo goed. Dat zou je je psycholoog kunnen vragen.

Echter weet ik wel dat een diagnose niks aan jou zal veranderen. Jij zal nog steeds precies hetzelfde zijn. Het enige wat het verandert, is dat men nu beter weet hoe ze je kunnen helpen, omdat er voor verschillende problematiek een verschillende behandelaanpak is.

Er is ook niet per se iets met jou mis. Zo zou ik het niet noemen Er zijn alleen wat dingen die bij jou niet fijn lopen, waardoor je je slecht(er) voelt.

Ik snap dat je je diagnose ergens niet wilt, maar probeer je echt te realiseren dat jij met of zonder diagnose nog precies hetzelfde bent en zal zijn.

Gr. Pin
Hey, ik heb ongeveer hetzelfde probleem I guess, ik heb in ieder geval ook depressie en een eetstoornis.
Het verschil tussen een eetstoornis en een eetprobleem is dat je bij een eetstoornis (even als voorbeeld anorexia nemend (je hebt ook bulimia en binge eating disorder) echt zo weinig mogelijk probeert te eten, maaltijden skipt enz. Bij een eetprobleem wijkt je eetgedrag af van wat een normaal persoon zou moeten eten, even als voorbeeld anorexia weer, bij een eetprobleem is het niet gelijk anorexia, dan eet je wat minder en krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen, het verschiel van een eetstoornis en eetprobleem is ook dat mensen met eetstoornis wel gewoon nog ongezonde en vette dingen eten. Mensen met een eetstoornis (anorexia weer als voorbeeld :)) echter niet.

xx
Hey, ik heb ongeveer hetzelfde probleem I guess, ik heb in ieder geval ook depressie en een eetstoornis.
Het verschil tussen een eetstoornis en een eetprobleem is dat je bij een eetstoornis (even als voorbeeld anorexia nemend (je hebt ook bulimia en binge eating disorder) echt zo weinig mogelijk probeert te eten, maaltijden skipt enz. Bij een eetprobleem wijkt je eetgedrag af van wat een normaal persoon zou moeten eten, even als voorbeeld anorexia weer, bij een eetprobleem is het niet gelijk anorexia, dan eet je wat minder en krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen, het verschiel van een eetstoornis en eetprobleem is ook dat mensen met eetstoornis wel gewoon nog ongezonde en vette dingen eten. Mensen met een eetstoornis (anorexia weer als voorbeeld :)) echter niet.

xx


Dank je voor je reactie.

En het verschil vind ik dus raar, want ik wijk sowieso af van ‘normaal’ eten, en eet ook gewoon ongezonde dingen (dan kan ik het echt niet inhouden maar ik wil het niet perse) maar skip wel maaltijden en eet zo weinig mogelijk. De psycholoog heeft nog niets vastgesteld en me doorverwezen naar een GGZ instantie en ik heb dus geen diagnose gekregen. Dus ik ben nog steeds even bang en bezorgd!

En sterkte met je depressie en eetstoornis, ik weet dat het stom klinkt maar ik meen het wel

Reageer