Een vriendin helpen

  • 9 January 2018
  • 2 reacties
  • 107 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey dit topic gaat niet over mezelf maar over een vriendin van me. Ze heeft heel veel erge dingen meegemaakt die ik liever niet noem. Hierdoor doet ze zichzelf pijn en heeft ze suïcidale gedachtes. Gelukkig is er open over en zoekt ze hulp. Maar ik wil haar heel graag helpen en steunen, ik weet alleen niet goed hoe. Ik wil haar heel graag laten zien dat ik voor haar klaar sta wanneer ze me nodig heeft en dat ik haar niet in de steek zal laten. Ik heb zelf ook vrij veel last gehad van een depressie waar ik nu bijna uit ben denk ik, ik heb hier alleen geen hulp voor gezocht omdat ik altijd alles voor mezelf hou en mensen niet met mijn shit wil opzadelen. Nu klinkt het alsof ik het erg vind als mensen het wel vertellen maar zo bedoel ik het absoluut niet. Maar ik wil daarmee eerder aangeven dat ik daardoor alsnog niet goed weet hoe ik haar moet helpen. En natuurlijk kan ik het niet oplossen maar ik zou haar wel graag een beetje willen opvrolijken. Daarom vroeg ik me af of iemand misschien tips heeft voor me, sorry als ik onduidelijk ben in dit bericht maar ik ben nogal over stuur omdat ik dit pas net weet en tot nu toe kan ik niet stoppen met eraan te denken en moet ik steeds (bijna) huilen... ik hoop dat jullie tips hebben voor me om haar op te vrolijken dankjewel alvast❤️

2 reacties

Heyhey,

Wat goed is om te doen is om juist erop uit te gaan. Neem haar mee naar dingen wat ze leuk vind, doe dingen met haar die ze leuk vindt. Afleiding is goed. En laat haar weten dat zij met je praten kan. Maar het moet jou ook niet teveel worden en een terugval krijgt. Zorg er ook voor dat ze met iemand anders kan praten. Bijvoorbeeld haar ouders, leraren op school...
Ik snap dat je haar graag helpen wil maar je moet ook om jezelf denken. Omdat je bijna uit een depressie bent kun je nog gevoelig zijn zeg maar en heb je sneller kans op een terugval en dat moet ook niet gebeuren natuurlijk^^

Hoop dat dit genoeg is :)
Veel succes en sterkte!

x

Teddy Bear
Hoi,

Ik zou zeggen, stuur haar een lief berichtje met een tekst die lijkt op deze, of vertel het haar in persoon. Jij weet zoals je zelf al terecht opmerkt, niet hoe je haar het beste kan helpen. Ik weet dat ook niet. De enige die dat weet is je vriendin.
Dring je hulp niet op. Ik snap dat je wilt helpen, maar niet iedereen zit daarop te wachten (net zoals jij had). Biedt aan wat je hebt en laat de keuze aan haar. Het is voor haar waarschijnlijk heel fijn om te horen dat haar vriendin zo om haar geeft!

Vergeet inderdaad jezelf ook niet, zoals @Teddy bear zegt.. Jij kan nog best gevoelig zijn van jouw mindere periode. Het zou naar zijn als dat weer opnieuw begint!

Over het algemeen helpt luisteren heel erg. Dat je er voor haar bent, is vaak van grote waarde.

Succes,
Gr. Pin

Reageer