Vraag

een vriend van mij snijdt en ik weet niet wat ik moet doen...

  • 3 July 2019
  • 2 reacties
  • 100 Bekeken

Badge +2
Hoi, ik heb een vriend maar hij woont niet dichtbij dus we zien elkaar nooit in rl maar we praten elke dag online. Nu heeft hij het er vaak over dat hij snijd en ik kan hem maar niet helpen en ik heb het gevoel dat ik het erger maak. Ook durf ik het niet aan mn moeder te vertellen, omdat ze dan de gesprekken wil lezen en ik probeerde hem te helpen maar wat als ik iets verkeerd heb gezegt. Ik ben heel erg in paniek kan iemand me helpen...

2 reacties

Hi @Idkdoei ,

Zo te zien doe je erg je best..
Ik snap totaal wat je bedoelt omdat ik dit ook wel is mee heb gemaakt.
Het is een vriend, dus je wil natuurlijk dat hem niks overkomt. Als je je zelf 'pijn doet' heb je meestal al zelf meer problemen.
Dus door jou toedoen van de kant "helpen" zal het echt niet erger maken.
Wel is het belangrijk om te blijven praten met hem, dat is het hulpmiddel op dat moment.
Beveel hem aan om ook met iemand in zijn directe omgeving te praten, en dat iedereen hem zal steunen dat hij er niet alleen voor staat.
Bij suicidale mensen is het vooral belangrijk om begrip te tonen.
Ook is het voor jou belangrijk dat je met iemand erover kunt praten, en alles ook op jou eigen manier verwerkt want het is natuurlijk niet iets wat je zomaar hoort.

Ik zal hieronder een paar linkjes voor je neerzetten die je even kunt lezen...
Ik hoop dat je wat kan met mijn tips.. Zo niet mag je me altijd terug feedbacken.. :)
Veel liefss.. JustHelping.
@JustHelping
Hey ik wilde even zeggen dat je linkjes gaan over suicidale mensen, maar mensen die snijden zijn niet per se suicidaal. Veel doen het vanwege verslaving, gevoel van controle, emotionele uitlaatklep, tegen stress, omdat ze er even doorheen zitten, niet durven praten the ver problemen dus als een soort schreeuw om hulp zichzelf sbijden in de hoop dat iemand dan om ze geeft en ze helpt(wat ze wss niet echt toe durven geven) aandacht nodig hebben(en als je snijd voor aandacht is niet slecht, als je namelijk zo hard aandacht nodig hebt dat jejezelf hiervoor snijdt is het echt nodig) of omdat ze kicken op bloed en gwn van wondjes houden. Kortom als je snijdt is er iets mis, maar maak niet de fout om ze automatisch als suicidaal te bestempellen.

Groetjes,
Een ervaringsdeskundige

Reageer