Dreigen met zelfmoord

  • 5 January 2018
  • 2 reacties
  • 145 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik zit in de vierde klas van de middelbare school. Ik ben al voor een lange tijd bevriend met een meisje op mijn school. Ik noem haar i.v.m. anonimiteit ¨S.¨
We hebben het altijd gezellig gehad met onze vriendengroep en we steunden elkaar door dik en dun. Maar sinds het einde van de tweede klas gaat het slecht met S. en haar situatie word alleen maar erger.
S. had problemen met haar vader en heeft daardoor het contact met hem verbroken. Dat heeft voor een hoop problemen gezorgd en haar flink emotioneel beschadigd. Ook heeft S. een lastige relatie met haar moeder en algeheel en zeer moeilijke thuissituatie.
Ze is meerdere keren weggelopen en uit huis gezet door haar moeder. Verder heeft S. een aantal ¨foute¨ vrienden en relaties gemaakt die haar emotioneel alleen maar verder hebben bezeerd.
Alles wat ik heb beschreven heeft S. van een vrolijke en goede vriendin veranderd naar mentaal instabiel, depressief en suïcidaal.
Mijn vriendengroepje en ik hebben S. nu al twee jaar met liefde gesteund en geholpen waar we kunnen, maar we krijgen het niet echt terug van haar.
S. heeft in de afgelopen twee jaar veel nieuwe vrienden gemaakt waarvoor ze wel klaar staat en tijd en aandacht heeft. Dat is niet het geval voor het vriendengroepje en mij.
Ondanks dat wij haar al een lange tijd echt met hart en ziel hebben geholpen negeert S. ons en komt alleen bij ons om uit te huilen als ze haar weer depressief voelt terwijl ze dezelfde dag gaat feesten met haar nieuwe vrienden.
Vanwege de instabiliteit van S. dalen onze cijfers omdat ze ons vaak tijdens het leren of midden in de nacht belt omdat het ¨echt niet gaat¨ en ze ¨echt niet verder kan¨.
Het komt er op neer dat we het gevoel hebben dat ze ons al heel lang aan het misbruiken is en we daarom onze vriendschap met haar willen beëindigen.
Maar telkens wanneer we hierover praten met S. dreigt ze met met zelfmoord en vertelt ze ons over hoe wij de enige reden zijn dat ze nog leeft.

Wij weten echt niet hoe we hier mee om moeten gaan en hoe wij onze vriendschap met haar kunnen beëindigen.
Ik wil geen moordenaar zijn.

Alvast bedankt

2 reacties

Hooi Elisa,

Wat heftig!
Heb je dit al eens besproken met de mentor / mentrix van jouw vriendin?
Natuurlijk ook jouw eigen mentor / mentrix omdat je cijfers dalen.

Eventueel kan je ook maatschappenblijkwerk op jouw school benaderen met dit verhaal!

Sterkte!

Groetjes
Bloodboy17
Hai!
Wat een heftig verhaal! Lijkt me echt een rot situatie.
Ik denk dat je met je mentor of een andere leraar/lerares over deze situatie moet gaan praten. Het is duidelijk dat "S" hulp nodig heeft of misschien al heeft. Maar het is niet goed als jullie cijfers er door omlaag gaan, en het moet jou en je vriendengroep een grote last geven. "S" gaat geen zelfmoord plegen dit zegt ze omdat bang is om alleen te zijn (ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij en je vriendengroep) Ik denk dat "S" met verkeerde mensen omgaat om dingen te vergeten maar als het echt niet goed gaat komt ze bij jullie en dat is niet goed want ik neem aan dat jullie ook leuke dingen willend doen met haar maar ik denk niet dat "S" er van bewust is dat ze het doet.
Ga met je mentor of iemand anders praten van school! Ik hoop dat het jou en je vriendengroep helpt.

Succes!
En als je vragen hebt of niet weet hoe je dingen moet aanpakken in deze situatie, chat dan met kindertelefoon of vraag het op deze topic!

Groet,
Evalynn

Reageer