depressief door schoolcijfers

  • 29 April 2018
  • 4 reacties
  • 238 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi!

ik zit nu in de derde klas van havo en heb erge problemen met de rekenvakken op school. ik haal daar alleen maar onvoldoendes voor en krijg ze niet omhoog. met de rest van de vakken heb ik geen moeite maar met de vakken natuurkunde, scheikunde, economie en wiskunde wel. ik leer me kapot voor deze vakken, en ik krijg dr geen goed resultaat voor terug. ik heb hier al met mijn mentor en de desbetreffende leraren over gepraat en ze zeiden dat ik gewoon over zou gaan omdat ik de vakken niet kies ( ik moet nu een vakkenpakket kiezen. ) dit is al een vermindering van de stress maar ik ga alsnog kapot aan de stress en het verdriet wat de onvoldoendes met zich meebrengen, het feit dat ik faalangst heb helpt hier ook niet bij mee. heeft iemand tips hoe ik mijn emoties onder bedwang kan houden? :)

xx confused_girl

4 reacties

Hey,

Wauw dat lijkt me inderdaad super frustrerend! Ik heb een vriendin die precies hetzelfde had, dus ik weet dat het echt stressvol kan zijn.

Ik vind het heel erg goed dat je het gesprek met je mentor en de desbetreffende docenten bent aangegaan. Wat je nog kunt doen is overleggen met hen of je misschien minder kan doen. Jullie weten allemaal dat het waarschijnlijk geen achten meer gaan worden. Ik weet niet of je onvoldoendes staat of wel voldoende, maar misschien kunnen jullie afspreken dat je verschillende vakken alvast laat vallen. Dat scheelt jou stress en dan kun je je focussen op de belangrijke zaken.

Ik snap dat je gewoon goede cijfers wilt halen, ook al laat je het vallen. Je wilt gewoon wat terugkrijgen voor wat je doet. Echter moet je dit proberen los te laten. Je hebt gedaan wat je kunt, klaar. Door naar het volgende. Je kunt er wel boos of verdrietig om worden, maar daar ga je niet van vooruit, eerder achteruit. Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan en daar heb ik ook ervaring mee.
Mijn situatie is net even anders, dus je mag me haten als je dat wilt. Ik heb dit jaar wiskunde D (ja, D) en dat viel toch wel tegen. Het is erg lastig en dan ook nog met mijn depressie, naja, je kan je er vast wel wat bij voorstellen. Mijn eerste cijfer was dan ook een 5.3 die ik gelukkig heb kunnen opkrikken door nakijkfouten. Mijn 2 eerstvolgende cijfers waren 5.5-en. Dat terwijl ik gewend was om negens en tienen te halen, dus ja, luxe problemen I guess. Nu had ik in het vorige hoofdstuk weer heel veel moeite gestoken, maar na de toets wist ik gewoon zeker dat het een onvoldoende gaat worden. Ik ben benieuwd naar het cijfer... Ik heb het er met mijn docent over gehad (de docent die zegmaar de toetsen geeft, we hebben er geen lessen voor) en dat gesprek gaf me echt meer zelfvertrouwen. Ook had ik nog met mijn wiskunde docente van vorig jaar gesproken (waar ik het goed mee kan vinden en zij had het ook geregeld) en dat hielp me ook heel erg. Moraal van het verhaal: praat met je docenten :)

Verder, is er bij jou ooit getest op discalculie? Aangezien je alleen last hebt bij alle rekenvakken. Je zou er eens naar kunnen kijken.

Gr. Pin
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

@Pin
dankjewel voor je advies!

ik vind je echt niet dom dat je onvoldoendes haalt voor wiskunde hoor 😉 ik heb precies hetzelfde. ik ben wel getest op dyscalculie en dat heb ik inderdaad maar bij mij op school houden ze meer rekening op dyslexie etc. verder ben ik ook nog beelddenker wat het nog lastiger maakt maar ik ga zeker met mijn docenten erover praten!
Het lijkt me indd frusterend
Edit: het is frusterend
Ik heb al 2 jaar geen voldoende meer voor wiskunde gehaald terwijl ik teringhard mijn best doe, in zekere mate snap ik je drm heel goed
En het is ook kut
Maar misschien kan je doen wat ik deed
Ik zag uiteindelijk in dat die vakken (ook wel Beta vakken samen genoemd) gwn niet mijn vakken zijn
Drm interesseerd het me nu minder als ik een slecht cijfer haal voor wiskunde
Ookal blijf ik er hard voor werken, dat altijd natuurlijk, ik heb de hoop al een beetje opgegeven...soortvan....ik laat het maar gwn gaan
Omdat ik weet dat ik juist weer goed scoor op andere vakken
Focus je op de positieve dingen/cijfers en minder op die kutvakken (wel hard ervoor blijven werken natuurlijk maar als je best niet genoeg was, jammer dan...meer kan je toch niet doen)
Idk of dit helpt maar alsjeblieft lol
Hoihoi,

Nou ja, ik zeur over wiskunde D (dat is een extra (moeilijk) vak) wat ik uit vrije wil heb gekozen. Sommige mensen hebben dan van 'ja, had je het maar niet moeten kiezen en voor wiskunde B doe je het wel gewoon goed.' Dus ik had je niks verweten als jij dat ook had gehad bij mij.

Wat slecht dat ze geen rekening houden met je dyscalculie (oeps, spelfout in het vorige bericht)! Kun je hiervoor misschien naar je mentor of een vertrouwenspersoon of de leerlingenraad? Jij bent niet de enige die er baat bij zou hebben als er meer aandacht en rechten voor zouden komen.

Waarom wordt het lastiger doordat je een beelddenker bent?

Gr. Pin

Reageer