Vraag

depresief // wat nu?!

  • 5 February 2018
  • 2 reacties
  • 107 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi hoi,
Ik zit al een hele lange tijd met een probleem...
Ik voel me namelijk al een lange tijd (2jaar) heel slecht.
En ik zou eigenlijk ook echt niet weten hoe en waarom ik me zo voel
Maar ik heb voor de kerst vakantie besloten om het tegen iemand te vertellen, omdat ik mezelf gewoon echt met de dag slechter vond voelen. Nou heb ik dat tegen een vriendin verteld en heb ik haar duidelijk gezecht dat ze het niet mocht door vertellen. Wat ze dus wel heeft gedaan?. (Tegen een vertrouwings persoon op school) op het begin vond ik het super vervelend dat ze dat had verteld. Maar ik besloot het toch een kans te geven. Dus hebben we een uur lang in dat kamertje gezeten. (Niet dat ik veel zij omdat ik me ook eigenlijk echt kapot schaamde en schuldig voelde.) maar we hebben het wel gehad over thuis en school enz. Maar omdat ik dus niks zij zij die vrouw na. Dat uur. “ ik kan nu wel nog een uur naar je zitten te staren en wat vragen stellen maar daar schieten we ook niks mee op” waarop ik antwoorden “ ja idd?”. Toen zij die vrouw “ we praten de volgende keer wel weer verder dan bel ik je uit de les kun je er even over na denken enz”

Maar dat gesprek was dus al 4 weken geleden en ze is niet terug gekomen ofz
Nu zit ik dus met een dubbel gevoel.
1) ik stel me aan
2) niemand kan/ wil me helpen wat heeft het dan voorn zin om proberen hulp te zoeken want het helpt toch niet
3)ze is me vergeten

Wat moet ik nu doen?
- niemX01

2 reacties

Hoi!

Je zit al een tijd niet goed in je vel, en hebt intussen een eerste gesprek met een vertrouwenspersoon gehad. Allereerst wil ik zeggen dat het heel dapper van je was dat je dit aan je vriendin hebt verteld. Dat was een goede stap.

Het is normaal dat je je in een eerste gesprek onwennig voelt en dat je heel stil bent. Die vrouw heeft dat waarschijnlijk ingezien, en heeft jou de tijd gegeven even na te denken over de vragen die ze jou gesteld heeft.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze je vergeten is. Misschien heeft ze het heel druk, of geeft ze iedereen zo veel "denktijd". Ik denk dat, wanneer je je klaar voelt voor een tweede gesprek, je dat aan haar kunt zeggen. Zie je haar op school of heb je haar contactgegevens?

Heb je intussen nagedacht over wat jullie het hebben gehad? Wat je kunt doen is een schriftje bijhouden met gedachten die in je hoofd opkomen. Als je aan iets denkt, kun je het meteen opschrijven, voordat het weer uit je gedachten gaat. Je kunt na een tijdje dat schriftje nog eens doorbladeren en bekijken of er dingen zijn die je opvallen of die regelmatig terugkomen. Als je het goed vindt, kun je dat schriftje door die vertrouwenspersoon laten lezen, zodat die een duidelijker beeld krijgt van wat er in je omgaat, maar als je dat niet wilt of niet fijn vindt, hoeft dat niet.

Er zijn zeker personen die je kunnen helpen. Het heeft zin om hulp te zoeken, want met de juiste hulp kun jij je weer beter gaan voelen.

Je stelt je helemaal niet aan. Ik snap dat je het in het begin niet zo fijn vond dat je vriendin naar die vertrouwenspersoon was gegaan, maar ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen waarom ze dat gedaan heeft. Ze was vast ongerust. Kun je met haar hier goed over praten?

Groetjes
x
Hoi,

Ik vind het erg knap van je dat je hebt geprobeerd het een kans te geven, toen er hulp kwam! Zo heb je van iets wat je eigenlijk heel k*t vond, toch iets positiefs weten te maken. Lig je inmiddels weer op één lijn met die vriendin?

Ik denk dat een vertrouwenspersoon vooral met mensen praat die willen praten en niet zo vaak met mensen die dat liever niet doen. Dus waarschijnlijk wist zij niet zo goed wat ze moest zeggen. Ik denk dat het voor jullie beiden misschien wel een beetje ongemakkelijk was.

1) Nee, je stelt je absoluut niet aan. Jouw problemen zijn serieus en je verdient het ook om serieus genomen te worden.

2 Nogmaals, ik vind het erg knap dat je dit gesprek een kans hebt gegeven, maar het zou eigenlijk goed zijn als je het volgende ook een kans zou geven. Ik zou het echt wonderbaarlijk vinden als je na 1 geslaagd gesprek nergens meer last van had. Dingen gaan meestal niet in één keer goed. Daarom moet je iets altijd meerdere kansen geven. Het kan ook heel goed dat dat vertrouwenspersoon niet het juiste persoon is om jou te helpen. Er lopen nog genoeg anderen rond die je kunnen helpen! Je hebt niet afhankelijk van haar!

3) Het kan best zijn dat ze je is vergeten of dat je op een lijstje staat of zo, maar dat praat het niet echt goed. Kun je contact met haar zoeken? Misschien kunnen jullie samen bedenken of er iemand anders is waarmee je kunt praten.
Je kunt trouwens ook die vriendin meenemen naar het gesprek als je je daar prettiger bij voelt.

Gr. Pin

Reageer