Bestaan er praatgroepen in nederland?

  • 10 January 2018
  • 6 reacties
  • 161 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Jup ik ben erweer vn weg geweest. Ja het gaat weer heel slecht met me. Ik zit nu wel bij ggz en krijg hulp voor mijn transgender gevoel. En ik ga morgen hun vertellen dat ik mezelf snij. Maar nu vraag ik me af. Je ziet wel eens in films dat ze naar een praat groep gaan bijv met jongeren. Bestaat dat ook exht of? En ook in nederlands?

6 reacties

Hoi,

Vervelend dat het niet goed met je gaat! Wel super knap dat je nu hulp hebt en dat je ze gaat vertellen dat je jezelf snijdt!

Ik weet niet naar welke film(s) je refereert, dus ik weet niet wat voor een groep je precies bedoelt. Er bestaan sowieso wel groepstherapieën. Niet bij alle therapieën zal de focus op praten liggen, maar ik denk echt wel dat die bestaan. Je kunt informeren bij je huidige hulpverlening, een beetje googelen en anders informeren bij je huisarts.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Bedoel je dat soort praatgroepen die je ziet bij House of cards? Of The Arrow? Van die mensen die in een kring zitten en dan om de buurt hun zegje/verhaal doen?

Want dan bestaan ze wel. Dit kun je over hebben met je huisarts zoals @pin al zei.

Maar ik zou niet naar z'n praatgroep gaan als ik jou was. In de films/ series lijkt het altijd een gezellige boel en worden mensen weer helemaal beter. Maar in realiteit is dat meestal niet het geval. Tuurlijk komen er wel een paar mensen er beter uit dan dat ze erin zijn gegaan.

Maar je besteed daar alleen maar tijd om positief na te denken, je problemen lossen ze daar niet op. Ze zeggen alleen tegen je goed dat je dit hebt verteld en weer door. Er is geen plan van aanpak.

Je moet het zelf weten. Ik zou het niet doen.

Gr: Mr. S
Hee,

Er bestaan wel degelijk praatgroepen. Ik doe zelf groepstherapie en daar kan je het mee vergelijken. Hier bespreken we in de groep wat we in het weekend hebben gedaan, waar we tegenaan lopen en werken we ook aan thema's.
Wel moet ik zeggen dat het niet is zoals in films of series. Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande reactie, want ik zie juist dat heel veel mensen beter uit de behandeling komen. Je problemen worden er inderdaad niet opgelost, maar dat wordt bij geen enkele behandeling gedaan. Je moet het uiteindelijk zelf doen. Je moet zelf een knop omzetten en er hard voor werken. Wel kan groepstherapie je een stap in de goede richting laten zetten. Maar er wordt wel naar je geluisterd en er wordt wel tijd voor je genomen. Ook is er wel degelijk een plan van aanpak.

Ik zou het inderdaad bespreken met je hulpverlener en/of huisarts. Zij kunnen samen met jou kijken naar wat een passende behandeling is. Groepstherapie is namelijk niet altijd geschikt voor iedereen en het helpt ook niet bij alle situaties en problematiek.

Succes!

Groetjes
Reputatie 2
Badge +9
Heey Iemand358,

Misschien heb ik het inderdaad bij het verkeerde eind dat er veel mensen er niet beter uit komt. Maar een plan van aanpak kon ik niet vinden in de groepen die ik heb bezocht ( voor school). We moesten een half jaartje 3x in de week meelopen bij 1 van de 4 groepen uit onze regio. En naar dat halfjaartje moesten we een PowerPoint geven over wat er wel en wat er niet goed ging. Wat mij heel veel opviel, was dat mensen je alleen positieve dingetjes vertellen. Van plaats dat je er komt wegens een negatief iets. De mensen in de groep hadden helemaal geen interesse in het verhaal van hun groep genoot. Tijdens een interview vertelde een man mij dat het hier allemaal wel serieus eraan toe gaat, maar dat dat slecht te zien is. Maar toen ik vroeg van hoe pakken jullie de problemen van deze mensen aan dan? Toen wist die geen antwoord, omdat het er niet is.

@Iemand358 je zegt dat bij geen enkele behandeling het probleem wordt opgelost, dat is niet waar. mensen die worden geholpen door de ggz, of mensen die via de huisarts worden geholpen met een psychiater, of psycholoog, worden wel degelijk geholpen met een oplossing. Tuurlijk moet jezelf de voorhand nemen en moet je zelf in actie komen en de knop omdraaien, anders lukt het inderdaad never nooit niet.

En misschien is in onze regio de groepstherapieën niet al te best, en heb ik het inderdaad mis met dat niet veel mensen eruit komen, maar in onze regio is dit wel het geval, helaas.

Een heel fijn weekend gewenst allemaal!

Gr: Mr.S
Hoi,

Ik denk dat je zelf al een verschil noemt @Mr.S. Jij bent via school in praatgroepen beland en ik denk @iemand358 via de huisarts oid. Ik denk dat er grote verschillen tussen die groepen zitten. Qua professionaliteit, maar ook qua wat voor een mensen daar komen en welke problemen ze hebben. Je kunt natuurlijk niet alles vergelijken.

Mijn ervaring met groepen en individuele therapie is dat er suggesties worden gedaan voor hoe je je problemen kunt aanpakken. Uiteindelijk doe je het allemaal zelf. De hulp is er voor ondersteuning.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +9
Klopt je hebt gelijk Pin. Ik dee het voor een schoolwerkstuk, terwijl Iemand358 via de huisarts is gekomen.
Hij zit er waarschijnlijk ook wel vaker en langer dan ik er was.

Gr:Mr.S

Reageer