Vraag

Bang voor mensen die overgeven

  • 26 September 2018
  • 3 reacties
  • 91 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Ik heb een fobie voor mensen waarbij de kans aanwezig is dat ze moeten overgeven, denk aan: kermis, uitgaan, ziekenhuizen etc.
Ik raak dus compleet in paniek als iemand dreigt te gaan overgeven of al aan het overgeven is en zodra ik dat merk is bijna Mn hele avond verpest
Nou ga ik dus komend weekend op stap met een paar vrienden en ik weet dat de jeugd daar veel te veel drinkt en waarschijnlijk kom ik dan ook wel wat overgevende mensen tegen, hierbij mijn vraag: heeft iemand tips om het te kunnen negeren en nog een leuke avond te hebben

3 reacties

Hoi,

Wat vervelend dat je die fobie hebt!

Ik denk dat je het zelf ook wel weet, maar als je een fobie hebt, lijkt het me niet dat je je angst zomaar kan negeren. Dat is iets heel erg moeilijks en ik denk eerlijk gezegd dat het je dan ook niet gaat lukken komend weekend.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet moet gaan of dat je hiet voor altijd last van hebt. Ik wil je niet ontmoedigen!

Er zijn namelijk zeker wel dingen die je kan doen.

Je kan je er sowieso mentaal op voorbereiden. Het komt niet als een schok, mocht er iemand overgeven.
Je kan je vrienden inlichten over je angst. Zij kunnen je dan steunen en afleiden als je in paniek dreigt te raken.
Verder kan je oordopjes o.i.d. indoen, zodat eventuele geluiden je niet op bepaalde gedachten kunnen brengen.
Tot slot kun je proberen om je op je vrienden te focussen en op de leuke dingen en de leuke avond. Als er in je hoofd geen ruimte is voor het eventuele, heb je er ook geen angst van.

Ondanks dat je die angst hebt, lijkt het me wel goed dat je gewoon gaat. Het zal niet makkelijk zijn. De keer erna ook niet en de keer erna waarschijnlijk ook niet. Maar hoe vaker jij jezelf blootstelt aan je angsten, hoe meer je je gaat realiseren dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Door je te confronteren met je angsten kun je zo overwinnen.

Heb je wel eens met je huisarts of een therapeut gesproken over je angst? Er bestaan therapieën die jou van je angst af kunnen helpen. Als je daar behoefte aan hebt, kun je altijd even polshoogte nemen bij je huisarts.

Gr. Pin
Hoi pin,
Bedankt voor je tip, ga dit proberen maar helaas niet aankomend weekend, heb besloten om toch niet te gaan, aangezien mijn vrienden blijkbaar ook heeeel veel gaan drinken dus aan hun heb ik niet zoveel, heb al verschillende therapeuten gehad maar zij konden mij helaas niet helpen.
Hey,

Vervelend dat je in het verleden wel hulp hebt gehad, maar dit niet voldoende heeft uigehaald. Nu ben je er zeker een beetje klaar mee?

Jammer dat je vrienden gaan drinken. Ik hoop dat je er thuis wel gewoon een gezellige avond van kan maken.

Bouw het langzaam op, dan lukt het misschien wel een andere keer om mee te gaan.

Gr. Pin

Reageer