Vraag

Bang omdat ik een presentatie moet houden

  • 7 May 2018
  • 4 reacties
  • 110 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey
Ik heb binnenkort een prestatie en deze moet helemaal uit je hoofd. Ik ben heel bang dat ik tekst vergeet. De presentatie moet volledig in het engels. Hebben jullie misschien tips om grote teksten te onthouden of tips Hoe ik minder zenuwachtig kan worden?

4 reacties

Hoi,

Vroeg beginnen is sowieso wel handig. Dan heb je gewoon veel tijd om er iets moois van te maken.

Heb je de zenuwen omdat je een presentatie moet houden en je stress hebt voor presentaties in het algemeen of is het meer dat je Engels moet praten?

Ik vind het altijd handig om mijn presentatie te ondersteunen met een Powerpoint. Onder in Powerpoint heb je zo'n blokje met notities. Als je dan een presentatie houdt, wordt dat blokje met notities op jouw scherm extra groot en kun je stiekem spieken. Anderen kunnen dat niet zien. Dat is dus sowieso wel handig.
Ook kun je goed nadenken over wat je in de presentatie zet en de steekwoorden kunnen jou ook helpen.

Als je genoeg Engels skills hebt, zou ik proberen geen letterlijke tekst uit je hoofd te leren. Juist wanneer je iets letterlijk uit je hoofd leert, bestaat er een grote kans dat je dan vergeet wat je moet zeggen. Als je geen letterlijke tekst hebt, maar gewoon een richtlijn, dan kun je ook niks vergeten. Vaak werkt dit voor mensen.

Wat je anders kunt doen is een mooie tekst maken, deze eventueel laten controleren door iemand die goed Engels kan en deze tekst dan gewoon iedere dag 2x doorlezen en voorlezen. Het is ook goed om te oefenen met opzeggen. Gewoon iedereen dag kort een paar keer. Dan onthoudt je het vaak goed.

Verder als je een onderwerp mag kiezen, kies dan iets wat je leuk vindt, zodat je dit beter onthoudt.

Veel succes!
Gr. Pin
Voor als je zenuwachtig bent zou ik dit misschien even lezen:

https://www.bentopresentaties.nl/blog/zenuwen-presentatie-tips/

Verder voor uit het hoofd leren:
Zo vaak mogelijk oefenen en net als wat @agirl2002 al zei, misschien kan je het een paar keer aan je ouders doen en kunnen zij je nog eventueel tips geven.
Veel succes! ?

• Galaxy
Hey,
Als je spreekbeird/presentatie moet doen paar tips;

1) als je bang bent om naar mensen te kijken kijk net boven hen hoofd tegen de muur

2) vraag aan je ouders om te helpen met presentatie dat je paar keer voor hen doet

3) leer de Engelse woorden/zinnen die je nog moeilijk vind om te onthouden

4) oefenen elke dag paar minuten?

Xjes S

Reageer