Vraag

astra fobie

  • 21 July 2021
  • 4 reacties
  • 97 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben 13 jaar en sinds dat ik 9 jaar ben heb ik een extreme angst voor onweer. het is nu zelf zo erg dat ik al buikpijn krijg van regen of donkere wolken. opeens vind ik vuurwerk eng en harde lage geluiden. het gaat altijd een beetje op en neer want in de winter onweert het bijna nooit dus dan vergeet ik het een beetje. Laatst was ik ergens aan zee en toen ging het weer te keer en sinds dien check ik elke dag weerbericht vaker en dat soort dingen. Ik ben met mijn moeder naar de dokter gegaan en die verwees mij door naar EMDR. laatst had ik ruzie met mijn moeder omdat ik nu maandag al zenuwachtig was voor zaterdag omdat het mischien ging onweren. “de therapie gaat niet helpen” “zet je er zelf over heen” “het is niet moeilijk doe het gewoon” en dit maakt mij heel erg onzeker en nu durf ik niks meer te zeggen over hoe bang ik eigenlijk ben.  btw ik heb echt een trauma want het was na een x heel hard onweer op de camping gebeurd. gr astra


4 reacties

Badge

Beste 13 jarige,

 

Ik begin even met het psychologische gedeelte. Volwassenen, tieners en kinderen hebben allemaal een of meerdere angst(en) voor iets of dingen. Ik zelf ben bijvoorbeeld ontzettend bang voor spinnen (arachnophobia). Dit is iets wat ik altijd op een manier kan ontwijken. Het lastige van jouw fobie is alleen dat je het niet kan ontwijken omdat het er nu eenmaal wel of niet is. Het is belangrijk dat je van jezelf weet dat je hier last van hebt en dat je dit ook kan vertellen aan een ander.  Een fobie is zeker niet makkelijk om vanaf te komen, hier gaat namelijk veel tijd overheen. Een EMDR therapie (wat je al noemt) kan met behulp van oefeningen de angst langzaam maar zeker verminderen en je helpen om misschien zelfs van de angst af te komen. Ik zou overgaan op deze therapie als de fobie je in het dagelijks leven echt in de weg zit waardoor je je echt niet fijn voelt en je het idee hebt dat het zou kunnen helpen (misschien een 'proefles' aanvragen?).

Als we kijken naar (goede) ouders in het algemeen willen ze graag dat hun kind 'normaal' is. Een fobie is iets wat als 'abnormaal' wordt ervaren en ouders hebben dan al vaak bij kinderen het idee dat het te maken heeft met de leeftijd en dat een kind er vanzelf wel overheen groeit. Dit maakt het lastig voor een ouder om een kind met een fobie te begrijpen waardoor er ruzies kunnen ontstaan.

Vroeger op de camping was ik bang voor onweer als ik in een tentje lag te slapen. Mijn thuis en eigen bed voelt nu nog steeds als een veilige haven waarbij ik weet dat het onweer mij nooit kan bereiken omdat huizen hiertegen bestemd zijn. Als gelovig persoon begon ik ook wel eens te bidden om te vragen om veiligheid en dat het onweer snel over mocht gaan. Als ik je dus een tip kan meegeven is dat wel: het vinden van je eigen veilige plek tegen onweer. Je bed is hierbij denk ik de beste optie (lekker warm en veilig :) ). Oordopjes kunnen uiteraard ook het geluid van de knal verminderen.

Als je nog vragen hebt of je ergens wat mee kan (of niets) dan hoor ik het graag van je :)

Met vriendelijke groet,

Kevin

Reputatie 1
Badge

Hi

Ik vind het heel stom voor je dat je dit zo hebt.

ik denk ook dat therapie je goed kan helpen, en misschien kan je er ook eens met je mentor of een vriend/vriendin over praten.

ik hoop dat dit je helpt!

groetjes katexxx 

Badge

hele erg bedank voor antwoord:) ik weet niet of je het nu wel kan lezen lol maar komt wel goed. Mijn angst beïnvloed inderdaad mijn leven elke dag, zoals het weerbericht checken of ik zeg leuke plannen met vriendinnen af. ik ben zo zeer ook niet echt bang dat ik geraakt word door de bliksem maar de sweer van het onweer word ik heel erg onrustig van. Ik heb samen met mijn moeder me aangemeld voor EMDR maar de wachtlijst duur nog tot minimaal september :( . heel erg bedankt voor je antwoord teminsten :) groetjes - A

Reputatie 6
Badge +3

Hey astraphobia,

Zelf heb ik ook een trauma aan iets gehad waardoor ik bang voor hoge snelheden op alles. Ik heb toen ook een EMDR behandeling gekregen, en hoewel dat heel erg hielp om het trauma te verwerken, werd de angst voor hoge snelheden er niet echt minder van. Een EMDR behandeling is namelijk om het trauma dragelijker te maken, maar volgens mij niet tegen angst (in mijn ervaring dus).

Bij mij is het zelf een beetje over gegaan door te zien dat waar je bang voor bent eigenlijk niet klopt. Dat klinkt stom, maar als je al in je achterhoofd het idee hebt dat je niet bang hoeft te zijn voor onweer, omdat de kans dat er iets gebeurt is echt heel klein is, kan dat al heel erg helpen. Er is vast wel iemand die je hier verder mee kan helpen.

Het is natuurlijk niet heel handig van je moeder dat ze zegt dat de therapie niet gaat werken en dat het “makkelijk” is om eroverheen te komen, maar zij probeert je vast te helpen! Je kan misschien op een rustig moment tegen haar vertellen dat het echt moeilijk voor jouw is en dat je daar graag steun voor wilt. 

Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het een slecht idee is om een EMDR behandeling te doen, want onverwerkte trauma’s kunnen je echt heel erg dwarszitten.

Hopelijk lukt het je om over je angst heen te komen!

Groetjes iemand.

Reageer