Vraag

Angst voor poppen/knuffels

  • 9 June 2022
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Ik heb een probleem.

Ik heb altijd al een knuffel gehad, sinds mijn geboorte, en nog steeds heb ik die. Ik groeide op met mijn bed vol knuffels, zoveel dat mijn moeder mij uiteindelijk moest verplichten wat knuffels te kiezen die niet meer bij mij in bed slapen, omdat mijn bed te vol werd. Inmiddels kon ik later zonder al die knuffels op diegene die ik sinds mijn geboorte heb na. 

Toen ik een jaar of 10 was ging ik bij een meisje spelen en we zaten op haar bed, we keken een complicatie van clipjes van poppen en knuffels die bewogen. We vonden ze niet eng, sommige leken erg nep. Maar toen kwam er 1 clipje die ik wel heel eng vond. Toen keek ik weg omdat ik het te eng vond en het zweet brak me enorm uit door dat filmpje. Ik heb het meisje nooit verteld dat ik het eng vond want daar schaamde ik me voor.

Hierdoor kreeg ik later een fobie voor poppen en knuffels, soms ook voor speelgoed dat beweegt of geluid maakt. Door het filmpje vind ik het eng omdat ik dus vrees dat ze gaan bewegen. Vooral als een knuffel of pop in het donker op een plank staat, ik hoop dat jullie dat voor kunnen stellen. Ook is het vaak zo dat zodra ik een pop of knuffel zie, ik verplicht vast sta in oogcontact met de pop of knuffel, omdat ik ze in de gaten wil houden, en ik bang ben dat ze bewegen zodra ik mijn ogen er van af haal. Vaak durf ik ze ook niet aan te raken, maar wat betreft mijn geboorteknuffel…

Daarbij is het juist dat als hij op mijn bed ligt, ik hem zo snel mogelijk pak “voordat hij kan bewegen” omdat ik er van overtuigd ben dat hij niet beweegt als ik hem strak vast hou. En dit is het gedeelte waar ik advies voor vraag; ik ben duidelijk ook vaak bang voor mijn geboorteknuffel, maar aan de andere kant ben ik ook nog steeds gehecht en ik ben ook bang dat als ik hem weg doe, ik hem weer terug zie of weer last van hem krijg als zijn wraak. 

Ik weet het, ik klink wel gestoord. Maar wat betreft poppen en knuffels die bewegen of geluid maken, ben ik als de dood voor ze. Ik geloof niet zo snel in complot theorieën over bezetenheid enzovoort, maar wat betreft knuffels en poppen wel, het enge filmpje dat ik gezien had was niet verklaarbaar zoals die andere die ik niet eng vond. ik vind het maar enge uitvindingen. Sommige knuffels zijn schattig qua uiterlijk, dat moet ik toegeven. En daarom baal ik ook vaak van mijn angst voor ze, en sommige knuffels en poppen vind ik niet eng. (Poppen en knuffels die lange armen en benen / poten hebben en daarom mogelijk soepele bewegingen kunnen maken, en die een staar-achtig gezicht hebben, vind ik namelijk het engst.)


2 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hoi,

Praat met je ouders hierover(miss weten ze het al) want die kunnen je advies geven en zijn er om je te helpen. Als ik jou was zou ik je geboorteknuffel opbergen en kijken hoe het is zonder. Als je hem (of haar) mist pak je hem terug. Misschien zou ook een hypnotherapeut kunnen helpen. Geen idee of die zulke problemen zoals die van jou behandelen maar je kunt altijd kijken. Ik ben er ook geweest voor mijn heimwee maar hielp niet echt. Was wel ontspannen dus misschien kun je het proberen en werkt het wel bij jou.

Groetjes V

Hai

oof dat is niet leuk..😬😬😞

ik denk dat het een oplossing is om het te vertellen aan een vertrouwend persoon zoals je ouders/verzorgers of je mentor ofzo want het is echt niet leuk😦😦😞

Reageer