Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

angst voor falen is dat normaal?

• 25 augustus 2013
  • 6 reacties
  • 332 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
heey allemaal
ik zit met een soort van probleem
op de basisschool ben ik erg gepest en sinsdien ben ik enorm perfectionistisch, mijn zelfbeeld is enorm laag en ik heb een soort faalangst ofzo ontwikkeld.
ik ben bang om fouten te maken en heb dan ook constant het gevoel dat ik het fout doe.
het maakt niet uit wat ik doe alles is fout.
ik kan slecht tegen kritiek en probeer er dan alles aan te doen om het de volgende keer beter te doen.
ik ben constand bang voor dingen die kunnen gebeuren.
als ik een slecht cijfer haal ben ik bang dat anderen mij dom gaan vinden en dat ik blijf zitten
als ik zie dat mijn ouders ruzie hebben ben ik bang dat ze gaan scheiden ( terwijl ze bijna nooit ruzie hebben)
als ik het oneens ben met anderen durf ik dat niet te zeggen omdat ik dan bang ben dat ze me niet meer aardig vinden
als mijn ouders zeggen we zijn om 23 uur thuis, en ze zijn om 23,05 nog niet thuis ben ik bang dat ze zijn verongelukt
en zo kan ik nog meer voorbeelden bedenken
ik ben constand bang dat er dingen gaan gebeuren
dat ik mijn familie kwijtraak of mijn vrienden iets gebeurd, ik ben bang dat ik mijn examen niet haal, bang om een verkeerde opleiding te kiezen, bang dat ik geen baan kan krijgen, bang dat ik geen vriendje kan krijgen, bang om in handen van een loverboy te vallen, bang dat ik later mishandeld word, bang om verkracht te worden, om zelfmooord te plegen, bang voor vanalles en nogwat. ik weet dat ik niet bang hoef te zijn en ik schaam me voor mijn angsten. ik probeer het echt los te laten maar ik kan het niet. iedere nacht droom ik weer van die enge dromen waarin ik iedereen kwijt raak en alles. ik weet niet wat ik moet doen. is het normaal dat ik zo bang ben?

6 reacties

Ik heb precies het zelfde, je kan naar een faalangst training gaan, dat heeft mij wel geholpen. 
Normaal is het niet, als je er af wilt dan zal ik zeker naar zo een training gaan. 
En het komt sowieso goed, als je maar zelfvertrouwen probeert op te bouwen,
blijf steeds tegen je zeggen van ik kan dit, het gaat me lukken, ookal denk je diep van binnen dit gaat niet. 
Als je het toch blijft zeggen merk je dat het ook lukt, en als het niet lukt heb je nog een kans. 
Als je buiten of ergens ander laat merken dat je zwakjes bent, dan gaan ze eerder op je af en gaan ze pesten, 
Daarom is faalangst training goed voor je, zo leer je ook mensen aan te spreken, en steeds meer dingen te doen met succes. 
En is er niet zo een training in de buurt, probeer dan op straat zelf een paar mensen (bejaarden, volwassenen) aan te spreken en te vragen wat de bezienswaardig heden in de buurt zijn bijvoorbeeld, je gaat er dan niet zelf heen maar dan merk je dat het wel makkelijker word om mensen aan te spreken, en zo word je ook wat socialer, ik zeg niet dat je dat misschien nu ook niet bent ofzo, maar er zijn allemaal van die kleine dingetjes die grote dingen positief kunnen veranderen. 

Ik geloof in je, dat dit alles je gaat lukken, en dat je niet meer bang hoeft te zijn C:

Ik hoop dat ik je een klein beetje hebt geholpen, succes, als je vragen hebt kun je ze altijd stellen c:
heey xkleinmeisjex

ik heb zo'n twee jaar geleden ook een soort faalangst training gehad maar naar mijn idee had het niet echt effect. maar wel bedankt voor je reactie.
Kan je er ook niet met iemand over praten ? Goede vriendin ? Misschien de huisarts dat die je kan helpen en advies geven, huisarts heeft zwijgplicht. Dus daar kan je het wel tegen vertellen als je niet wilt dat anderen het mogen weten ofzo. 
heey xkleinmeisjex ja ik heb wel een vriendin waar ik goed mee kan praten
Dan zou ik naar haar toe gaan en het vertellen waar jij mee zit en of zij misschien jou kan en wilt helpen
@xkleinmeisje, dankje das misschien wel een goed idee

Reageer