Angst voor doodgaan

  • 29 June 2018
  • 6 reacties
  • 149 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Ik ben eigenlijk best wel bang voor de dood, en wat erna gebeurd
Kan iemand helpen?

Groeten,
Mij

6 reacties

Probeer je mindset op 'carpe diem' (pluk de dag) te zetten.
Denk er niet teveel over de dood, iedereen gaat wel een keer dood en je kan je er wel druk om maken maar je kan het niet ontlopen.
Geniet van elke dag en elk moment, dit klinkt heel cliché maar het is wel waar. Als je de hele dag gaat treuren om de dood, loop je de tijd om plezier te maken mis.
Je kan het beste zoveel mogelijk plezier maken en vooral niet over de dood te denken dan komt het wel goed.
he probeer je niet druk te maken je bent nog jong en je hebt nog zoveel te beleven komt wel goed
Hoi!

De dood heeft iets mysterieus, en misschien is het dat mysterieuze dat jou bang maakt.

Sommige mensen zijn bang van onzekerheden. Op dat gebied kan je niet bang zijn van sterven zelf, want dat we sterven, is een zekerheid.

Er is zo'n quote:
'The secret of health for both mind and body is not to mourn for the past, nor to worry about the future, but to live the present moment wisely and earnestly'
De toekomst kan je niet voorspellen, dus je nu al zorgen maken over de dood, hoeft niet.

Over de dood filosoferen vind ik wel interessant. Wat is er na de dood? Helemaal niets, of reïncarnatie, waar we ons niet bewust van zijn?

De kans dat we dat in dit leven te weten komen is klein, en daarom hoef je je er niet druk om te maken. Probeer je meer te richten op de dingen om je heen.

Groetjes
x
Hoi!

Dat is wel eens een welkome afwisseling op dit subforum, iemand die de dood vreest i.p.v. het wenst...

Goed, terug naar jou. Wij zijn mensen. Jij bent een mens (goh). Dat betekent dat wij een hekel hebben aan dingen die onzeker zijn. Sommige mensen zeggen dat ze dat juist heel erg leuk vinden, maar stiekem liegen zij, omdat onzekerheid ons flink kan opvreten. Zij hebben een of ander trucje ontwikkeld om het beter van zich af te kunnen zetten, maar goed. Ik dwaal weer af. Het is niet gek dat je bang bent voor de dood. Bij gezonde levensomstandigheden waardeer jij je leven. Dat betekent dat jij deze niet kwijt wilt en dan al zeker niet aan zoiets raars, grootst (of kleins, wie weet) en onbekends als de dood.

Ik zou niet bang zijn voor deze gedachte, maar hem koesteren en blij zijn dat dit mechanisme bij jou werkt. Het is heel gezond om niet dood te willen!

Hierboven is al gezegd dat je het beste kunt kijken naar het hier en nu. Je gaat vanzelf een keer dood (dat is de enige garantie die je in het leven hebt, dus in dat opzicht biedt dood je dus ook weer een zekere maat van zekerheid), dus daar hoef je je dan eigenlijk ook geen zorgen over te maken. Geniet van het hier en nu en maak je zorgen over het hier en nu. De rest komt later.

Hiermee zeg ik niet dat je de dood uit je hoofd moet blokken. Het is ook goed om stil te staan bij de dood. Ooit zullen familie en vrienden dood gaan en dan is het niet fout om daar ooit eens over na te hebben gedacht. Het is ook goed om je te realiseren dat het ooit allemaal ophoudt en dat je dus nu er maar beter het beste van kan maken. Je moet ook weer niet roekeloos worden, dat is het andere uiterste.

Heb jij zelf een idee waarom je zo bang bent voor de dood?

Wat verder nog kan helpen, is om er een goed gesprek over te hebben met bijvoorbeeld je ouders, vrienden of iemand anders die je vertrouwt.

Gr. Pin
Op zich is het niet echt iets leuks om over na te denken.
Je verliest dan namelijk alles.

Echter hoef jij je nu daar nog geen zorgen over te maken.
Niet alleen worden mensen op een "natuurlijke" wijze (we grijpen zelf wel in) vrij oud, maar het kan nog verlengd worden.
Focus je dus op de tijd die je levend doorbrengt, het einde is toch alleen maar uit te stellen.

En als je dood gaat, wat dan?
In het ergste geval is er niets.
Dat zul je ook niet merken, dus daar ga ik niet op verder.

En als er een hiernamaals is, dan is dat juist leuk.
Dan kun je doorgaan zonder je zorgen te maken over een einde, want de dood is dan geen einde meer.

Dat was een onzinnige visie, dus misschien heb je daar nog wat aan.
Heyy,

Ik begrijp dat je bang bent voor de dood. Dat is ook niet niets en dat idee van bang zijn zit bij iedereen diep van binnen. Ik geloof in God en een hiernamaals. Er zal een hemel en een hel zijn.
Mijn moeder leeft ook niet meer. Als je er meer over wilt weten mail dan naar: Deze tekst is verwijderd door De Kindertelefoon.
Een tip (hoef je niet op te volgen alleen als het je interesseert): lees eens de Bijbel.
Succes en misschien zie ik een mail van je.

Groetjes,
Livexx

Reageer