Vraag

Alternatief Antidepressiva

  • 18 August 2018
  • 16 reacties
  • 217 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hii,

Ik ben een beetje opzoek naar aan alternatief voor antidepressiva, die je kan halen zonder recept. En ook als je 13 bent..
Het liefst natuurlijk met zo min mogelijk bijwerkingen.

Weet iemand hier iets op?
Of weet iemand iets dat ik kan googlen??
Ik kwam er zelf niet echt uit

~Asy

16 reacties

Je huisarts mag wettelijk gezien niks aan je ouders doorvertellen zonder jouw toestemming, dit omdat hij/zij beroepsgeheim heeft.
(Dat mat wel als je jonger bent dan 16 en het belangrijke dingen betreft.)

Op medisch gebied ja, niet op psygisch gebied.
"Geldt het beroepsgeheim ook voor jeugd?

Het medisch beroepsgeheim geldt ook voor jeugd. Zorgverleners mogen hun medische gegevens alleen met toestemming delen met andere personen of met instanties. Zorgverleners mogen wel de ouders/wettelijk vertegenwoordigers informeren van kinderen en jongeren tot 16 jaar, tenzij dat in strijd is met goede zorg. "


https://www.dwangindezorg.nl/rechten/patientenrecht/recht-op-geheimhouding

Je eigen bron geeft zelf aan dat dit niet verplicht is en verboden is indien het geen profijt zal hebben voor de desbetreffende casus. In dit geval zou een arts die naar het ouderlijk gezin stapt een negatieve werking hebben dus is die optie niet mogelijk.
Ik neem aan dat je niet zomaar die dingen zonder een recept kunt halen.
Daarnaast zou het beter zijn als het via een arts e.d. gaat, zodat er voor jou het beste middel gekozen kan worden.
https://www.depressievereniging.nl/behandeling/antidepressiva/soorten-antidepressiva/
Men kan jouw een ander middel voorschrijven als je te veel bijwerkingen krijgt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Daarnaast heb je ook het gehele kosten aspect dat je als het goed is op die manier verzekerd kunt krijgen, als ik mij niet vergis.

Waarom zoek jij antidepressiva?

Ik zie dat je niet de meest vrolijke topics hebt aangemaakt, maar er zou een andere reden kunnen zijn, vandaar.
Excuses voor mijn onbegrip, maar waarom wil jij voorkomen dat jouw ouders er achter komen?
Ze hebben niet zomaar een kind verwekt en zo lang opgevoed om het vervolgens te verwaarlozen in tijden van nood, dus je kunt toch zeker hulp van hun kant verwachten.
"Ik ben gewoon te bang dat ze het niet begrijpen, dat ze me stom vinden en dat ze ineens niet meer die fantastische ouders zijn die ik ken."
Jouw huisarts zou die boodschap misschien duidelijker kunnen overbrengen aan jouw ouders.
Je zou ze ook iets schriftelijk of electronisch kunnen sturen, zodat je meer tijd hebt om je woorden te kiezen.
Zo kun je zonder onderbreking het gehele verhaal delen.

Daarnaast besef ik mij nu dat je je hormoonhuishouding aardig in de waar kunt gooien door zomaar iets te slikken.
Dopamine ontstaat niet zomaar, noch verdwijnt het zomaar...
Als je het daar over had, want de ander is endorfine als het goed is.
En die heb je volgens mij allebij nodig.
Ik kom op antidepressiva, omdat dat helpt om je happy-hormoon aangroei te stimuleren.
Mij is verteld (want men wil/wou dat ik antidepressiva ga/ging slikken - ik niet) dat het zegmaar tijdelijk dat hormoon aanvult tot je weer uit jezelf genoeg aanmaakt. Dat proces dat je weer uit jezelf genoeg aanmaakt, heeft niks met die antidepressiva te maken. Dat doet men dan door therapie...

Niet iedereen heeft dus dat extra 'shotje' hormoon nodig. Er wordt altijd eerst gekeken of het zonder kan.

Daarnaast is het dus niet bewezen dat je één enkel hormoon (of een paar) mist als je depressief bent, dat is allemaal nog onduidelijk en een beetje giswerk. Er zijn vermoedens, maar er is geen harde kern bewezen.

Daarnaast zitten er altijd bijwerkingen aan antidepressiva, dus als je er vanaf kan blijven, zou ik dat zeker doen.

De huisarts en je ouders zijn een mooie eerste stap en wie weet wat dat al losmaakt.

Gr. Pin
(Dat mat wel als je jonger bent dan 16 en het belangrijke dingen betreft.)
Op psychisch gebied mag dit ook.

"Zorgverleners mogen wel de ouders/wettelijk vertegenwoordigers informeren van kinderen en jongeren tot 16 jaar."
https://www.dwangindezorg.nl/rechten/patientenrecht/recht-op-geheimhouding
Dat ligt er maar net aan welke hulpverlener je treft. De hulpverlener kan inschatten dat het wel profijt heeft en dan zit je daar lekker mee...
Zeker als het om zoiets als zelfmoord gaat, zal de hulpverlener de ouders inlichten.
Mijn bron spreekt mij niet tegen.
Reputatie 2
Badge +9
Ik wil niet lullig overkomen, maar het is toch verstandig om een arts of in ieder geval de huisarts te spreken qua slikken medicatie.

Je weet immers nu niet of de antidepressiva het gene is wat je nodig hebt of nodig had. En als je alleen al naar je huisarts toe zal gaan kunnen zei kijken naar welke medicatie het beste bij jou past. En welke je het beste dus kan gebruiken.

Het lijkt me namelijk niet verstandig om random medicatie te gaan slikken zonder dat je weet waar het goed voor kan zijn.

En hoe ben je op de antidepressiva gekomen? En weet je waarvoor het bedoeld is?

Gr:Mr. S
Het probleem met artsen is dat omdat ik pas 13 ben, ze mijn ouders gaan Inlichten, en dat probeer ik al een half jaar te voorkomen, hoewel ik de laatste tijd iets meer aan het bedenken ben hoe en wanneer ik het ze wil vertellen.

Ik geloof dat er wel een paar soorten anti-depressie dingetjes zonder recept zijn te halen.

Die kosten wil ik ( zolang het niet te hoog is ) best zelf betalen. Als ik me zo slecht ga voelen dat ik zm pleeg heb ik sws niks aan dat geld.

De redenen zijn zo'n beetje wat er in mijn andere topics staat. + Veel te vroege school stress.
Ja ik kan het ook wel, ik heb echt fantastische ouders hoor.

Maar ik ben er een keer over begonnen en ja, ik denk dat ik niet duidelijk was ofzo. Maar ze begrepen me geloof ik niet echt.
Ik ben er nooit weer over begonnen. Ik ben gewoon te bang dat ze het niet begrijpen, dat ze me stom vinden en dat ze ineens niet meer die fantastische ouders zijn die ik ken.
Ik weet dat het verstandig is om eerst te overleggen.
Probleem: nog niet met mn ouders over gehad.
Probleem2: een huisarts moet het aan je ouders vertellen ( geloof ik )

Ik kom op antidepressiva, omdat dat helpt om je happy-hormoon aangroei te stimuleren.

En ja. Ik kan gwn niet meer tegen mn eigen depressieviteit.
Hmm, opschrijven, dat klinkt als een goed idee, ga ik zeker proberen
Reputatie 3
Badge +3
Kweenie of je homeopathie kent (k weet ook niet of ik het goed heb geschreven) maar dat zijn eigenlijk ook gewoon medicijnen maar dan natuurlijk. Ik zou niet weten of daar ook iets voor is met depressief ofzo maar dat weet google misschien wel 😉

Gr. Iwemw

Reageer