Aandacht docent en mentor...

  • 5 May 2021
  • 7 reacties
  • 327 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

Ik moet even iets kwijt… 

Ik ben depressief. 1 docent kwam zelf naar me toe omdat hij zag dat het niet goed ging. Ik heb met hem gepraat en dat vond ik heel fijn. Ook gesprekken met mijn mentor en met nog een andere docent vind ik heel fijn. Nu heb ik het volgende probleem… Ik heb het idee dat ik me veels te veel begin te hechten aan die docenten…

Ik kijk er altijd naar uit om naar hun lessen te gaan, heb meer motivatie voor hun vakken dan voor andere vakken omdat ik ze niet wil teleurstellen en ook in het weekend denk ik aan gesprekken met deze docenten. Ik zie ze heel graag en vind het fijn dat ze ook oprecht naar me vragen. 

Met het idee dat school nog maar een korte 2 maandjes duurt en ik ze na dit jaar misschien niet meer als docent of mentor heb, heb ik het toch wel moeilijk. Ook nu in de vakantie denk ik aan hen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben NIET verliefd!! Het is niet een verliefd gevoel maar meer gewoon een soort hechting. Ik weet niet wat het is, maar ik voel me zo op mijn gemak bij deze docenten en mentor dat ik ze echt ga missen en dat ik heel verdrietig word bij het idee dat ik ze straks niet meer spreek. 

Ik vind het zelf best raar… Ik voel me een beetje een aandachtsvrager… Ik weet niet wat ik moet doen, maar hoe kom ik van dit hechtende gevoel af..? Het doet me zo veel pijn als ik denk aan volgend jaar, waar ik misschien wel een andere mentor en docenten ga krijgen... 


7 reacties

Ik zit in 5vwo trouwens, dus volgend jaar is ook gelijk mijn laatste jaar… Over 1 jaar moet ik volledig afscheid nemen.

Reputatie 6
Badge +3

Hey Julia432,

Ik heb zelf ook docenten die ik veel aardiger dan anderen vind. Daarbij doe ik ook meer mijn best dan bij andere docenten. Ik voel me alleen niet zo enorm gehecht als jij. Het lijkt me niet heel erg, want jij kan steun bij ze vinden, die je volgens mij wel nodig had. Als je wil kan je het tegen de docenten zeggen. Misschien komen zij met een oplossing. 
Waarom denk je dat je een aandachtsvrager bent? Zij weten toch hoe je je voelt en willen jou daarbij helpen. Dat lijkt me niet heel aandachtsvragend.

Groetjes iemand.

Omdat ik soms ook zo sterk het idee heb dat ik ze tot last ben. :( En dat hechtende gevoel lijkt mij wel erg.. Ik heb geen idee hoe ik door moet straks na de middelbare school. Ik hou van de middelbare, van de praatjes met mijn docenten in de pauzes. Straks is alles weg. 

Hoii Julia432,

Als je je docenten tot last zou zijn, zouden ze dat bij je moeten aangeven. Maar die mensen zijn niet voor niets docent geworden en willen je waarschijnlijk juist helpen.

Ik begrijp je gevoel wel en ook dat het lastig is om te vertrekken van de middelbare school. Het is nu een vertrouwde plek te geworden en zo te horen heb je met sommige mensen ook echt een band opgebouwd. Dat is echt heel tof.

Zelf vond ik het ook wel lastig om te vertrekken van de middelbare, maar ergens was het ook tijd voor iets nieuws en verdere ontwikkeling.

En sommige docenten vinden het ook leuk als je na een tijdje nog wat van je laat horen, door bijvoorbeeld een mailtje o.i.d.

Op je vervolgopleiding heb je weer andere docenten en mensen om je heen, maar ik weet zeker dat je daar ook met iemand kunt praten en ook ff gezellig kunt kletsen. Ook daar zul je je weg vinden en nieuwe contacten opbouwen.

En je hebt nog een jaartje he, geniet daar eerst nog maar van!

Groetjes,
Simply Me

Badge

Hey!  Ikherken mezelf er heel erg in. Ik zit in mn laatste jaar en ik heb er ontzettend veel moeite mee dat ik over 2 weken examens maak en dan klaar ben.. ik hecht me heel erg aan alle dingen op school en niemand begrijpt me in mn omgeving. K spreek sinds dit jaar een docente en ze heeft me heel erg geholpen om me beter te voelen. Ik ga het ook zo missen en dat heb k gezegd tegen haar. Ik denk dat t goed is om tegen ze te zeggen wat je voelt. 

heey

 

ik denk dat heel veel mensen wel hebben dat ze sommige docenten aardiger vinden dan anderen zoals Simply Me al zei. zelf heb ik ook docenten waarbij ik meer m’n best doe dan bij anderen. als ze echt vinden dat je te veel aandacht vraagt zouden ze heus wel zeggen. dus maak je er niet te druk om, het is ook deels hun werk om leerlingen te helpen wanneer het niet goed gaat.

 

 

Badge

Hai Julia, 

Ik begrijp je als geen ander. Sterker nog, ik heb precies hetzelfde gehad. En het enigste wat ik je kan zeggen is probeer het los te laten. Ik trok er teveel aan waardoor ik mij er heel slecht ben door gaan voelen en waardoor de band met me docent ook steeds slechter werd omdat ik diegene niet kon loslaten. Onthoud dit. Als je een pleister er snel aftrekt doet het minder veel pijn dan als je het steeds een beetje eraf trekt want dan doet het telkens veel pijn en anders doet het even heel veel pijn en is het erg. Zelfde als nu met het loslaten van die docenten 

Reageer